بیمه‌های مربوط به سلامت یکی از نیازهای اولیه مردم است همین نیاز و نبود آگاهی کافی از قوانین مرتبط با بیمه باعث شده تا شرکت‌های حقیقی و صوری بسیاری با هدف کسب درآمد بیشتر اقدام به فریب مردم و سوءاستفاده از نام بیمهگذاران رسمی کشور کنند.

شیوه‌های مقابله با کلاهبرداری‌های تلفنی بیمه‌گذاران/ بیمه سلامت، تکمیلی ندارد

سلامت نیوز:بیمه‌های مربوط به سلامت یکی از نیازهای اولیه مردم است همین نیاز و نبود آگاهی کافی از قوانین مرتبط با بیمه باعث شده تا شرکت‌های حقیقی و صوری بسیاری با هدف کسب درآمد بیشتر اقدام به فریب مردم و سوءاستفاده از نام بیمهگذاران رسمی کشور کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،چندمین بار است که تماس می‌گیرد، مردی با صدای رسا و جذاب همچون گویندگان رادیو، این‌بار اسمم را کامل ادا می‌کند و می‌گوید: براساس قانون جدید تأمین اجتماعی بیمه‌نامه تکمیلی شما صادر شده است و باید هرچه زودتر آن را دریافت کنید.

می‌گویم هم بیمه اولیه دارم و هم بیمه ثانویه. باز تاکید می‌کند که این قانون جدید کشوری است و از این پس همه باید این بیمه تکمیلی جدید و کارت هوشمند سلامت را داشته باشند.
 
هم تشویق می‌کنیم و هم تنبیه
به گفته او، دولت در دوره اول ثبت نام تخفیف ویژه هم گذاشته و نیمی از قیمت را خودش پرداخت می‌کند اما اگر دیر اقدام کنم، ممکن است حتی مشمول جریمه هم شوم. بعد از آنکه قیمت نهایی را می‌پرسم، درخواست آدرس می‌کند تا مأمور بیمه، بیمه‌نامه را برایم به در خانه بیاورد و تصریح می‌کند که هزینه پیک ارسال آن هم رایگان است.

همه جزئیات را که از او می‌پرسم، می‌گویم من خبرنگارم و تا این لحظه خبری در مورد این طرح نشنیده‌ام. مرد مؤدب آن سوی خط بدون خداحافظی مکالمه را قطع می‌کند. با شماره‌ای که روی خط افتاده تماس می‌گیرم اما خط تا آخر شب اشغال است.
 
رشد قارچ‌گونه بازاریابان کلاهبردار
او نخستین کسی نیست که در مورد بیمه با من تماس می‌گیرد، هر روز یکی از شرکت‌های بازاریابی تماس می‌گیرند و هر یک با ترفندی تلاش می‌کند تا بیمه بدنه، بیمه عمر، بیمه سلامت یا محصولاتی مانند دستگاه تصفیه آب را به فروش برساند.


اینکه عده‌ای تلاش کنند تا با فریب و دروغ محصولی را بفروشند در این دوره و زمانه چیز عجیبی نیست اما اینکه برخی از این افراد اطلاعات فردی ما را دارند جای سؤال است. اینکه شرکت‌های بازاریابی چطور به اطلاعات ثبتی مالکان تلفن دسترسی پیدا کرده‌اند خود موضوعی است که باید به تفصیل به آن بپردازیم اما این موضوع که برخورد قوه‌قضاییه و همچنین مجموعه‌هایی مانند تأمین اجتماعی که از نام آن‌ها سوءاستفاده شده، چگونه است، موضوعی است که از سازمان‌های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی پیگیری می‌کنم.


امیرعباس تقی‌پور، مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید: ما به هیچ عنوان برای ارائه خدمات با مردم تماس نمی‌گیریم و هیچ‌یک از نیروهای مجموعه خود را برای انعقاد قرارداد بیمه به در منازل اعزام نمی‌کنیم.
او تاکید می‌کند: سازمان تأمین اجتماعی به هیچ عنوان برای ارائه خدمات خود وجه اضافی دریافت نمی‌کند درحالی‌که افراد سودجویی که با نام سازمان ما و سایر سازمان‌های مشابه با مردم تماس می‌گیرند، قصدشان دریافت پول است.


تقی‌پور درباره تعداد این شرکت‌های کلاهبردار می‌گوید: آماری از تعداد این شرکت‌ها موجود نیست اما بارها در این مورد اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که هرگونه تماسی مبنی بر ارائه کارت‌های هوشمند سلامت از سوی سارمان تأمین اجتماعی کذب محض است و از مردم تقاضا داریم به هیچ‌وجه فریب کسانی که با این ترفند از شما تقاضای آدرس و پول دارند، نخورند.


او همچنین از مردم می‌خواهد تا به محض مشاهده چنین تخلفاتی با شماره 1420 مرکز ارتباط مردمی سازمان تأمین اجتماعی تماس بگیرند و اطلاعات تماس این افراد و شرکت‌ها را برای پیگیری‌های قانونی در اختیار ما قرار دهند. وظیفه ما هم این است تا افراد سودجو را به مراجع رسمی معرفی کنیم تا برخورد قانونی و قضایی کنند.

یک روز به نام بیمه تأمین اجتماعی، روز دیگر به نام بیمه سلامت
دو ماه قبل نیز آقای محمد منتقمی‌راد، مدیرکل حراست سازمان بیمه سلامت به صراحت اعلام کرد که تماس تلفنی برای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت، کلاهبرداری است و گفت: بیمه سلامت هیچ‌گونه بازاریابی تلفنی نداشته و تماس‌های تلفنی با محتوای صدور کارت هوشمند یا بیمه تکمیلی سلامت، کلاهبرداری بوده و به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان بیمه سلامت نیست.


او همچنین درباره تماس تلفنی برخی شرکت‌ها با مردم و پیشنهاد ارائه کارت بیمه عنوان کرده بود: خدمات سازمان بیمه سلامت در کل کشور از طریق دفاتر پیشخوان ارائه می‌شود و هیچ‌گونه تماس تلفنی برای ارائه خدمت با بیمه‌شدگان یا سایر افراد برقرار نمی‌شود. در نتیجه با شرکت‌هایی که از عنوان بیمه سلامت سوءاستفاده کرده و با مردم تماس تلفنی برقرار می‌کنند، از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی می‌شود.
 
بیمه سلامت، تکمیلی ندارد
به گفته مدیرکل حراست سازمان بیمه سلامت، این بیمه یک بیمه پایه است و بیمه تکمیلی ندارد. بیمه آتیه‌سازان حافظ هم با وجود اینکه زیرمجموعه سازمان بیمه سلامت محسوب می‌شود، به صورت مستقل فعالیت می‌کند.


منتقمی‌راد شماره تلفنی را هم برای شکایت مردمی معرفی کرده و گفته بود: بیمه‌شدگان می‌توانند همه سؤالات و مشکلات خود را با شماره تماس 1666 مطرح کرده و پاسخ بگیرند. همچنین هرگونه تماس از طرف این شرکت‌ها را نیز به سامانه 1666 اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری شود. روزهای دوشنبه هر هفته نیز مدیران سازمان در تهران و شهرستان‌ها از طریق همین سامانه تلفنی پاسخگوی سؤالات مردم هستند.


مدیرکل حراست سازمان بیمه سلامت نیز براین نکته تاکید کرده بود که ارائه خدمت به محرومان و آحاد جامعه یکی از شاخص‌های مورد توجه سازمان بیمه سلامت است، اما برخی افراد و شرکت‌های سودجو، از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده و حتی در برخی موارد مردم را تهدید به ابطال دفترچه بیمه آن‌ها می‌کنند که یکی از مصادیق اخاذی است. سازمان بیمه سلامت برای استمرار اعتماد بیمه‌شدگان، با این کلاهبرداری‌ها
برخورد می‌کند.
 
شناخت ناکافی از قانون، کلاهبرداری را تسهیل می‌کند
متاسفانه بسیاری از مردم از این موضوع اطلاع ندارند که بیمه تکمیلی، جز در موارد استثنایی، به صورت انفرادی قابل صدور نیست و شرکت‌های بیمه‌گر، بیمه تکمیلی را برای گروهی با جمعیت حدود ۵۰ نفر صادر می‌کنند تا نسبت سود افزایش پیدا کند. از طرف دیگر صدور تلفنی بیمه‌نامه هم غیرممکن است چون بیمه‌شده باید اسناد بیمه‌ای خود را حضوری دریافت کند.


جهل در مورد قوانین بیمه و سایر قوانینی که با نیازهای روزانه مردم سروکار دارد باعث شده تا سودجویان هر روز با ترفندی تازه جیب مردم را خالی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha