فرایند تعریق اگرچه به عواملی مثل میزان فعالیت و سوخت و ساز بدن مرتبط است، با این حال می تواند در مورد وضعیت سلامتی پیام هایی را داشته باشد.

تعریق چه پیام هایی در مورد وضعیت سلامت شما دارد؟

سلامت نیوز:فرایند تعریق اگرچه به عواملی مثل میزان فعالیت و سوخت و ساز بدن مرتبط است، با این حال می تواند در مورد وضعیت سلامتی پیام هایی را داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،تعریق می تواند در برخی موارد 6 مشکلات خاص بهداشتی حکایت کند:

عوارض جانبی برخی داروها: تعریق یکی از عوارض جانبی داروها است، از جمله: داروهای ضد افسردگی، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب، داروهای فشار خون، داروهای سرطان و برخی داروهای دیابت.

افت قند خون: اگر در محیطی با دمای عادی و متوسط حضور دارید، اما همچنان به شدت عرق می کنید ممکن است افت قند خون مقصر اصلی این شرایط باشد. تعریق می تواند نشانه ای از افت قند خون خفیف، زمانی که قند خون به زیر 70 میلی گرم در هر دسی لیتر رسیده است، باشد. هنگامی که قند خون افت می کند، تعریق بیشتر مواقع در پشت گردن و خط مو صورت می گیرد. به این شرایط هنگام شب باید توجه داشته باشید زیرا فرد ممکن است در خواب به شدت عرق کند و متوجه آن نباشد که این شرایط به نام هیپوگلیسمی شبانه نیز شناخته می شود.

بارداری یا یائسگی: هورمون های ترشح شده در طی بارداری و افزایش سوخت و ساز بدن می تواند باعث تحریک غدد عرق و افزایش تعریق می گردد. در طی یائسگی نیز، ترشح کم هورمون استروژن بر هیپوتالاموس و دمای بدن اثر می گذارد و باعث گرگرفتگی زنان یائسه می شود. برای دفع گرمای اضافی، رگ های خونی در پوست گشاد می شوند و غدد عرق را وادار به فعالیت می کنند. با این کار احساس برافروختگی کم می شود.

استرس: استرس، عصبانیت و خجالت می تواند دلیلی برای عرق کردن باشد. فشار روحی باعث فعالیت غدد عرق در کف دست ها و پاها می شود. به این دلیل است که هنگام عصبی بودن، دست ها می لرزند.

مبارزه با یک بیماری: زمانی که بیمار می شوید یا در شرف ابتلا به یک بیماری هستید، بدن برای مبارزه با عفونت هایی که بدان راه یافته، شروع به مبارزه می کند که یکی از نتایج این مبارزه تعریق است. البته در این زمان عرق ممکن است بوی بدتری نسبت به حالت معمول آن داشته باشد. در نتیجه زمانی که بیش از اندازه و با بوی متفاوتی عرق می کنید این امکان وجود دارد که در حال ابتلا به یک بیماری واگیر دار باشید.

نیاز به سدیم بیشتر: اینکه عرق مقادیری نمک را در خود دارد سبب می شود که ما با از دست دادن آن به سدیم بیشتری احتیاج داشته باشیم. در مواقعی که عرق کردن سبب ایجاد سوزش چشم ها، خراشیدگی ها یا زخم های موجود بر روی سطح پوست شود، احساس بدی را روی پوست بدن تان به وجود آورد و یا لکه های سفیدی را روی لباس تان باقی گذارد، این درست زمانی است که شما به مصرف بیشتر سدیم احتیاج دارید.

منبع:steptohealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha