رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نظام سلامت صرفاً به مسائل جسمی و بیماری محدود نمی‌شود، از برنامه جهاد دانشگاهی برای ایجاد شبکه‌ای از کارشناسان و صاحبنظران حوزه سلامت روان برای نقش آفرینی و حرکت در مسیر حل مشکلات اجتماعی و روانشناختی جامعه در ابعاد مختلف نظام سلامت خبر داد.

نظام سلامت ما بیمار محور است/حمایت از استارتاپ‌های سلامت روان

سلامت نیوز:رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نظام سلامت صرفاً به مسائل جسمی و بیماری محدود نمی‌شود، از برنامه جهاد دانشگاهی برای ایجاد شبکه‌ای از کارشناسان و صاحبنظران حوزه سلامت روان برای نقش آفرینی و حرکت در مسیر حل مشکلات اجتماعی و روانشناختی جامعه در ابعاد مختلف نظام سلامت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر علیرضا بهرامی در اولین جلسه از سلسله نشست‌های "سلامت خانواده با نگاهی به تعیین کننده‌ها و مشکلات میل جنسی" که از سوی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم برگزار شد،، با استقبال از حضور پر رنگ خانم‌ها در این گونه جلسات و نشست‌های علمی، عنوان کرد: بانوان موتور محرکه توسعه هستند و حضور و مشارکت آنان در برنامه‌های علمی و حوزه‌های مختلف اجتماع نوید بخش چشم انداز بسیار مطلوبی برای توسعه و حل مسائل جامعه است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حل مسائل جامعه با نگاه هوشمندانه و نقش مشارکتی آقایان و خانم‌ها و همچنین کمرنگ شدن نگاه‌های جنسیتی، ادامه داد: انسان سالم محور توسعه بوده و بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت برخورداری از آسایش جسمی، روانی و اجتماعی است. این در حالیست که متأسفانه نظام سلامت ما بیمار محور بوده و بیشتر تمرکز متولیان آن بروی ابعاد جسمی افراد است، حتی در بعد جسمی نیز مساله پیشگیری و آموزش مطرح نیست.

بهرامی با بیان اینکه موضوع سلامت بسیار کلان‌تر از ابعاد جسمی است، خاطرنشان کرد: اگر برخورداری از آسایش و رفاه جسمی، روانی و اجتماعی شاخص سلامت باشد، در این حالت نقش حرفه‌های مختلف حوزه سلامت ملموس‌تر خواهد شد. بنابراین باید خودمان برای حل مسائل و چالش‌های مختلف اجتماعی با حضور پررنگ و مشارکتی نقش آفرینی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام سلامت صرفاً مسائل جسمی و بیماری نیست، گفت: بسیاری از بیماری‌های جسمی از مسائل و مشکلات روانی و ساختارهای اجتماعی افراد نشأت می‌گیرد، بنابراین توجه همه جانبه به ابعاد سلامتی انسان و مشارکت گروه‌های مختلف شاغل در حوزه نظام سلامت بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تشکیل گروه سلامت روان در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: گروه پژوهشی سلامت روان در مسیر بررسی، پژوهش و ارائه خدمات در ابعاد مختلف سلامت روان جامعه فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده کرده و در این راستا از حضور و مشارکت علاقمندان و افراد دارای ایده استقبال می‌کند.

این عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به اهداف برگزاری سلسله نشست‌های سلامت خانواده، تصریح کرد: تا زمانی که به ابعاد مختلف سلامت خانواده از جمله مساله سلامت جنسی پرداخته نشود، بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد حل نخواهد شد، چراکه ریشه بسیاری از این معضلات با مسائل داخل خانه و خانواده گره خورده و بنابراین برای حل ریشه‌ای مسائل باید توجه خود را به کوچک‌ترین و مهم‌ترین واحد هر اجتماع یعنی خانواده متمرکز کنیم.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که مسائل و مشکلات جسمی به نوعی با آموزش و پیشگیری و نه با بیمارمحوری حل می‌شود، قاعدتاً حل مسائل روانی جامعه با حل مساله تنهایی انسان‌ها و مسائل اجتماعی با مدارا، سازش و مشارکت جمعی میسر خواهد بود.

دکتر بهرامی در خاتمه با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی پیشرو و مساله محور، خاطرنشان کرد: گروه سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حال ایجاد شبکه‌ای از اساتید، کارشناسان و صاحبنظران این حوزه در ابعاد مختلف با هدف حرکت در مسیر بررسی و حل مشکلات در ابعاد مختلف اجتماعی و روانی بوده و در این زمینه از تمامی کارشناسان و شاغلین فعال این حوزه برای همکاری دعوت به عمل می‌آورد.

تلاش برای تبدیل شدن به قطب علمی سلامت روان

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: برنامه و چشم انداز سه ساله جهاد دانشگاهی علوم پزشکی در این حوزه تبدیل شدن به قطب علمی سلامت روان در کشور است.

دکتر فرج حسینیان با اشاره مسائل و مشکلات جدی حوزه سلامت روان جامعه، تصریح کرد: مساله سلامت روان در حال حاضر جزو اولویت‌های جدی وزارت بهداشت نیست و همچنین مسائل سال‌های اخیر سازمان نظام روانشناسی نیز باعث شده که بسیاری از فارغ التحصیلان توانمند حوزه روانشناسی در بخش اشتغال و ارتقا با مشکلات جدی روبرو باشند.

وی با اشاره به برنامه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برای ایجاد شبکه روانشناسان در حیطه‌های مختلف با هدف فرصت‌آفرینی برای این عزیزان و مشارکت جمعی برای حل مسائل جامعه، تصریح کرد: در این رابطه کارگروه‌های تخصصی موضوعی در حوزه خانواده، کودک، سلامت جنسی، سالمندی، صنعتی و سازمانی و غیره ایجاد می‌شود و در هر کارگروه به صورت تخصصی برای ارائه آموزش‌های عمومی، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، آموزش تخصصی روانشناسان، تدوین، تألیف و انتشار کتب مربوطه و همچنین انجام تحقیقات و پژوهش‌های مختلف برنامه ریزی شده است.

حسینیان با اشاره به برنامه معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه درمان، عنوان کرد: در زمینه انجام تست‌ها و سنجش‌های روانشناختی، ارائه مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین و همچنین ایجاد شبکه‌های کلینیکی فعالیت‌های ما آغاز شده و در حال توسعه است.

وی با اشاره به برنامه معاونت برای فعالیت در زمینه استارتاپ‌های حوزه سلامت روان، اظهار کرد: در این زمینه از هرگونه ایده جدید استارتاپی در حوزه سلامت روان استقبال می‌کنیم و با وجود دفتر کارآفرینی و اشتغال و همچنین مرکز مشاوره کارآفرینی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی از افراد فعال در کلیه مراحل راه‌اندازی و توسعه ایده‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

حسینیان همچنین با اشاره به جذب روانشناسان و فعالین حوزه در کلینیک سلامت روان جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: افراد می‌توانند علاوه بر کسب درآمد در کلینیک‌ها با همکاری در بخش‌های پژوهشی نسبت به تکمیل و تقویت رزومه پژوهشی خود نیز اقدام کنند.

طبق اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با سازمان نظام روانشناسی، بهزیستی و شهرداری در حوزه سلامت روان، عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌های مختلفی در این رابطه در حال انعقاد است که به توسعه و تسهیل مسیر کمک زیادی خواهد کرد.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha