پزشکان با توجه به نتایج یک مطالعه تازه هشدار داده‌اند که مصرف داروهای آنتی کولینرژیک خطر ابتلا به زوال عقل را در بیماران مسن افزایش می‌دهد.

نقش گروهی از داروهای پرمصرف در بروز زوال عقل

سلامت نیوز:پزشکان با توجه به نتایج یک مطالعه تازه هشدار داده‌اند که مصرف داروهای آنتی کولینرژیک خطر ابتلا به زوال عقل را در بیماران مسن افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، پزشکان اغلب داروهای آنتی کولینرژیک را در درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌کنند اما نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف این داروها می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در بیماران میانسال و سالمند افزایش دهد.

این داروها شامل انواع مختلفی از داروهاست که از آن جمله می‌توان به "بنادریل"، برخی داروهای روان‌پریشی و داروهای پارکینسون اشاره کرد.

همچنین این دسته از داروها در درمان انواع مختلفی از بیماری‌های دیگر از جمله افسردگی، بیماری مزمن انسدادی ریه، آلرژی‌ها، اختلال‌های گوارشی و مثانه بیش‌فعال کاربرد دارد. این داروها از طریق مسدود کردن استیل کولین که نقش انتقال پیام در سیستم عصبی را دارد، عمل می‌کنند.

هرچند متخصصان انگلیسی در مطالعات جدید دریافتند افراد ۵۵ ساله و بالاتر که روزانه برای مدت سه سال یا بیشتر از داروهای آنتی کولینرژیک مصرف می‌کنند، ۵۰ درصد بیشتر در معرض زوال عقل قرار دارند.

یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه ناتینگهام گفته است: یافته‌های ما بر شواهد موجود در مورد خطرات مرتبط با داروهای آنتی کولینرژیک به خصوص داروهای افسردگی، ضد پارکینسون و ضد تشنج افزوده‌ است.

عوارض جانبی کوتاه مدت این داروها از جمله احساس گیجی و از دست دادن قدرت حافظه شناخته شده است اما پیش از این اطلاعات کافی در مورد تاثیر مصرف بلندمدت داروهای آنتی کولینرژیک در بروز بیماری زوال عقل وجود نداشته است.

در این بررسی متخصصان انگلیسی به مطالعه روی سوابق پزشکی نزدیک به ۵۹ هزار بیمار مبتلا به زوال عقل و بیش از ۲۲۵ هزار نفر دیگر که دچار این عارضه نبودند، پرداختند. تمامی این افراد ۵۵ ساله و بالاتر بوده‌اند. همچنین میانگین سنی مبتلایان به زوال عقل ۸۲ سال بوده‌ است.

به گزارش هلث‌دی نیوز، با در نظر گرفتن فاکتورهای خطرزای دیگر در بروز این بیماری محققان به این نتیجه دست پیدا کردند که مصرف داروهای آنتی کولینرژیک با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha