براساس این گزارش، آنهایی که "کمترین نقش را در تصاعد گازهای گلخانه ای داشته اند... بیشترین آسیب را خواهند دید" و آثار گرمایش می تواند دستاوردهای ۵۰ سال اخیر در زمینه کاهش فقر را زایل کند.

هشدار کارشناس سازمان ملل نسبت به خطر آپارتاید اقلیمی

سلامت نیوز:براساس این گزارش، آنهایی که "کمترین نقش را در تصاعد گازهای گلخانه ای داشته اند... بیشترین آسیب را خواهند دید" و آثار گرمایش می تواند دستاوردهای ۵۰ سال اخیر در زمینه کاهش فقر را زایل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،یک کارشناس سازمان ملل نسبت به وقوع احتمالی "آپارتاید اقلیمی" که در آن ثروتمندان با صرف هزینه اسباب رفاه خود را فراهم می کنند درحالی "باقی جهان دچار رنج خواهد شد" هشدار داده است.

به گزارش  بی بی سی، فیلیپ الستون گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر شدید گفت که حتی اگر اهداف جاری مقابله با تغییرات اقلیمی برآورده شود "فقر گریبان میلیون ها را خواهد گرفت."

او همچنین گام هایی که نهادهای وابسته به سازمان ملل برداشته اند را "بسیار ناکافی" خواند.

 الستون، استرالیایی، که عضو هیات کارشناسان مستقل سازمان ملل است گزارش خود در این زمینه را روز دوشنبه تحویل شورای حقوق بشر سازمان ملل داد. این گزارش مبتنی بر تحقیقات موجود است.

یکی از هشدارهای اصلی گزارش این است که فقرای جهان احتمالا بیشترین ضربه را از افزایش دما خواهند خورد و این تغییرات به طور بالقوه باعث کمبود آذوقه و مناقشه خواهد شد.

براساس این گزارش انتظار می رود حداقل ۷۵ درصد هزینه تغییرات اقلیمی به کشورهای درحال توسعه تحمیل شود؛ درحالی که نصف کم درآمدتر جمعیت جهان فقط مسئول انتشار ۱۰ درصد گازهای کربنی است.

او گفت آنهایی که "کمترین نقش را در تصاعد گازهای گلخانه ای داشته اند... بیشترین آسیب را خواهند دید" و هشدار داد که آثار گرمایش می تواند دستاوردهای ۵۰ سال اخیر در زمینه کاهش فقر را زایل کند.

الستون از طرف دیگر اشاره می کند که ثروتمندان در کشورهای غربی چگونه با رویدادهای شدید آب و هوایی مقابله می کنند.

او می نویسد زمانی که توفند سندی در سال ۲۰۱۲ به نیویورک رسید برق بیشتر شهروندان قطع شد، با این حال "مقر گلدمن سکس (بانک سرمایه گذاری) با کمک ده ها هزار کیسه شن و برق تولید شده با ژنراتورهای شرکت به خوبی حفاظت شد." به همین شکل "ماموران خصوصی آتش نشانی برای نجات عمارات بزرگ ثروتمندان اعزام شدند."

به گفته او "تکیه بیش از حد" بر بخش خصوصی احتمالا به آنچه او "آپارتاید اقلیمی" نام نهاد منجر خواهد شد، به طوری که ثروتمندان با تکیه بر دارایی هایشان می توانند از "گرمای شدید، گرسنگی و مناقشه بگریزند."

هیات میان دولتی تغییرات اقلیمی از سال ۲۰۰۷ هشدار می داد که "فقیرترین فقرای جهان... بیشترین آسیب را خواهند دید."

گزارش الستون به شدت از کم کاری در این زمینه علیرغم هشدارهای متعدد در دهه های اخیر انتقاد می کند.
او از جمله از ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل، به خاطر گشودن آمازون به روی صنعت معدنکاری و "تضعیف" حفاظت های زیست محیطی انتقاد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم به خاطر "انتصاب لابی گرهای سابق در پست های نظارت" بر سیاست های آب و هوایی و "ساکت کردن و ایجاد ابهام در علوم اقلیمی" و همچنین لغو سیاست های حفاظت از محیط زیست هدف انتقاد قرار گرفته است.

الستون همچنین از مقام های شورای حقوق بشر سازمان ملل که گزارش خود را تسلیم آن کرده انتقاد کرد:

"شورای حقوق بشر دیگر نمی تواند فقط به شیوه های دیرینه یعنی سازمان‌دهی هیات های کارشناسی تکیه کند و خواهان گزارش هایی شود که به جایی نمی رسند، و دیگران را به تلاش بیشتر ترغیب کند درحالی که خود کم کاری می کند. اتخاذ قطعنامه های فراگیر بلندپروازانه اما غیرقاطعانه کافی نیست."

او همچنین هشدار داد که با به تقلا افتادن دولت ها برای ایجاد تغییرات لازم برای مقابله با شرایط اقلیمی تازه، دمکراسی به خطر می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha