پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 274155

فشارخون وقتی بالا می‌رود که یا خون با قدرت بیشتر از قلب پمپ شود و یا مجرای سرخرگ تنگ شود؛ همین عامل آغازی است برای بروز سکته قلبی...

سکته قلبی چگونه رخ می‌دهد؟

سلامت نیوز:فشارخون وقتی بالا می‌رود که یا خون با قدرت بیشتر از قلب پمپ شود و یا مجرای سرخرگ تنگ شود؛ همین عامل آغازی است برای بروز سکته قلبی...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، مهم‌ترین عامل در ایجاد تنگی بر سر راه جریان خون، رسوب چربی است. با بالا رفتن سن به تدریج چربی بیشتری در جدار سرخرگ‌ها رسوب می کند و فرد بیشتر در معرض فشارخون بالا قرار می‌گیرد. علاوه بر افزایش سن، برخی رفتارها مانند فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار یا قلیان هم در ایجاد و تشدید فشارخون تاثیر دارند.
علایم فشارخون بالا کدامند؟

فشارخون بالا معمولا علامت ندارد. البته ممکن است افراد دارای فشارخون بالا سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، تاری دید، خستگی زودرس و تپش قلب، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت درد در قفسه سینه داشته باشند.

باید توجه کرد که تنها راه تشخیص و اندازه‌گیری فشارخون با دستگاه فشارسنج است. برای اطلاع از وضعیت فشارخون خود می‌توانیم به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، مطب پزشکان، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنیم و از پزشکان، پرستاران و ماماها بخواهیم تا فشارخون ما را اندازه بگیرند.
عوارض فشار خون بالا را بشناسیم

در افرادی که فشارخون بالا دارند، به علت فشار وارد بر قلب به تدریج عضله قلب آنها ضخیم می‌شود. این ضخیم شدن می‌تواند فشار بر قلب را افزایش دهد و در طولانی مدت، عمر فرد را کم کند.

فشارخون بالا همچنین باعث می‌شود تا چربی در دیواره سرخرگ‌ها سریع‌تر رسوب کند. رگ‌های قلب در این افراد زودتر تنگ می‌شوند و خون کمتری به عضله قلب می‌رسد. حال اگر رگ‌های قلب بسته شوند و خون اصلا به عضله قلب نرسد، سکته قلبی رخ می‌دهد. رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌های مغزی نیز باعث کم شدن جریان خون به مغز می‌شود. اگر تنگی بسیار شدید شود و یا رگ‌های مغز کاملا بسته شوند، سکته مغزی رخ می‌دهد.

فشارخون بالا می‌تواند باعث پارگی رگ‌های مغز شود و خونریزی‌ مغزی ایجاد کند که ممکن است باعث مرگ شود و یا باعث اختلال در حرکت اندام‌ها، بینایی و قدرت تکلم شود. در عین حال فشارخون بالا می‌تواند باعث نارسایی کلیه‌ها شود. همچنین در فشارخون بالا، چشم ممکن است مشکل پیدا کند و باعث خونریزی ته چشم، تاری دید و حتی کوری شود.

لازم است هر بار که به پزشک و یا دیگر ارائه کنندگان خدمات سلامت مراجعه می‌کنیم، از آنها بخواهیم که فشارخون ما را اندازه‌گیری کنند. اگر فشار خون از حد طبیعی بالاتر باشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ‌در عین حال توجه کنید که حداقل نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشارخون خود، غذا نخورید، قهوه و چای ننوشید، فعالیت بدنی انجام ندهید، سیگار یا قلیان نکشید، ادرار خود را کاملا تخلیه کنید و عصبانی نباشید.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha