افزایش نسبی خشونت در کشور موضوعی است که این روز‌ها جامعه شناسان را نگران کرده است! خشونتی که هر روز در جامعه باز تولید می‌شود و بیم این وجود دارد که کودکان نیز به آن گرفتار شوند!

سلاح گرم خشونت را نهادینه می‌کند

سلامت نیوز: افزایش نسبی خشونت در کشور موضوعی است که این روز‌ها جامعه شناسان را نگران کرده است! خشونتی که هر روز در جامعه باز تولید می‌شود و بیم این وجود دارد که کودکان نیز به آن گرفتار شوند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آفتاب یزد ،اما این روز‌ها با ابعاد جدیدی از خشونت رو به رو هستیم که استفاده از سلاح گرم را شامل می‌شود! شاید تا پیش از این استفاده از سلاح سرد در درگیری‌ها و دعواها موضوعی مرسوم به نظر می‌رسید اما این روزها دیده می‌شود که بعضا اسلحه گرم نیز جایش را در نزاع‌ها و درگیری‌ها باز کرده و مورد استفاده قرار می‌گیرد! روز گذشته با چند خبر از حمل و استفاده از سلاح گرم رو به رو شدیم که ترس و نگرانی از آینده خشمگین را افزایش می‌دهد.

>دو کودک دعوا کردند؛ برادر یکی از آنهادست به وینچستر شد و پدر کودک دیگر را کشت
روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن نشان داده می‌شد پسر جوانی با یک اسلحه وینچستر، به مرد میانسالی در پارکینگ خانه‌اش شلیک می‌کند و بعد هم در حالی که مرد روی زمین افتاده و به خود می‌پیچد و پسر بچه‌ای هراسان به طرف او می‌دود، مرد مسلح سوار ماشینش می‌شود از منطقه دور می‌شود! به همین راحتی!


روزنامه خراسان در رابطه با این موضوع که گفته می‌شود در مشهد رخ داده نوشته است: «در خیابان طبرسی ۵۱ مشهد کودک ۱۱ ساله‌ای وارد حیاط منزلشان شد و به برادرش گفت کودک همسایه او را کتک زده است.

جوان ۲۹ ساله با شنیدن حرف‌های برادر کوچکش ناگهان از کوره در رفت و با چهره‌ای عصبانی به داخل کوچه رفت. تعدادی از اهالی محل داخل کوچه بودند که «امید» چاقوی تیزش را بیرون آورد تا پدر کودک طرف مقابل را تهدید کند اما در این میان مرد ۴۸ ساله چاقو را از دست وی گرفت و مدعی شد که باید به پلیس ۱۱۰ زنگ بزنم که چرا در محل چاقوکشی کرده ای.

ماجرای این نزاع تا آنجا پیش رفت که جوان ۲۹ساله به خانه آمد و با گذاشتن اسلحه وینچستر زیر صندلی ۲۰۶ و به اتفاق دو تن از دوستانش دوباره به محل نزاع بازگشت. او تلاش کرد تا چاقویش را پس بگیرد اما باز هم موفق نشد تا این که ناگهان اسلحه را از داخل خودرو برداشت و گلوله‌ای به طرف همسایه ۴۸ ساله‌اش شلیک کرد.

با اصابت گلوله بر پیکر مرد همسایه، او خون آلود نقش بر زمین شد و بدین ترتیب اهالی محل با اورژانس تماس گرفتند اما وقتی مجروح این حادثه به مرکز درمانی رسید که تلاش پزشکان برای نجات وی بی نتیجه ماند و این مرد ۴۸ ساله بر اثر عوارض ناشی از اصابت گلوله آلوده به خشم جان سپرد. ساعتی بعد متهم فراری تصمیم گرفت تا خود را تسلیم قانون کند.

این جوان 29 ساله که امید نام دارد در پلیس آگاهی خراسان رضوی گفت: وقتی برادرم با سر و وضع خاکی به خانه آمد و گفت مرا کتک زده‌اند، خیلی عصبانی شدم و نزد پدر آن کودک رفتم ولی او مشتی به دماغم کوبید و چاقویم را گرفت. وقتی مادرم را فرستادم تا چاقو را بگیرد، آن را پس نداد.

به همین دلیل خودم نزد او رفتم که گفت: باید ۱۱۰ بیاید تا بفهمیم چرا چاقوکشی می‌کنی. من هم که دیگر از شدت عصبانیت نمی‌توانستم خودم را کنترل کنم، اسلحه وینچستر را برداشتم و شلیک کردم که گلوله به او خورد ولی دوستم نگذاشت گلوله دیگری شلیک کنم به همین خاطر از محل گریختم.»

به همین راحتی پدر 48 ساله‌ای با اصابت گلوله‌ای کشته می‌شود و پسر 29 ساله‌ای با شلیک گلوله‌ای قاتل می‌شود! اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چرا باید یک اسلحه وینچستر در خانه‌ای که خشم هر ثانیه و هر دقیقه در آن باز تولید می‌شود وجود داشته باشد؟!

>دابسمش محسن افشانی با اسلحه!
علاوه بر این روز گذشته انتشار فیلمی از محسن‌افشانی به همراه همسرش که در حال دابسمش آهنگی هستند نیز خبر ساز شد؛ این ویدئو توسط خود افشانی در صفحه شخصی‌اش منتشر و پس از ساعاتی پاک شد! در این ویدئو او به همراه همسرش داخل خودرو نشسته و در حال همخوانی آهنگی است اما ناگهان اسلحه‌ای را در معرض نمایش می‌گذارد و سپس سلاح سرد دیگری را بیرون می‌آورد و اقدام به انجام حرکات نمایشی می‌کند!


البته این به اصطلاح هنرمند که فعالیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص صفحه شخصی اینستاگرام خود دارد، همیشه با انتشار ویدئوهایی، خود را به سوژه داغی برای رسانه‌های زرد تبدیل کرده است اما اسلحه در دست یک هنر مند موضوع قابل تاملی است که افکار عمومی نیز از آن غافل نشدند!


برخی از کاربران فضای مجازی معتقدند اسلحه‌ای که او در دست دارد بسیار پیشرفته و ساخت کشور روسیه است و ماکارف نام دارد که پیستول نیمه‌خودکاری است. برخی از کاربران نیز نوشتند که افشانی در پاسخ به این واکنش‌ها اعلام کرده است این سلاح غیرواقعی و ماکت است!


با این حال بلافاصله بعد از انتشار این ویدئو پلیس نسبت به آن واکنش نشان داد، سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در رابطه با این موضوع گفت:«اطلاع تیم‌های رصد پلیس فتا، کارآگاهان پلیس فتا برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل شدند.

با پیگیری‌های پلیس فتا این ویدئو شب گذشته از سوی خود «محسن افشانی» از صفحه اجتماعی‌اش حذف شد، برای این فرد پرونده‌ای تشکیل شده و برای بررسی بیشتر به پلیس امنیت ارجاع شد و این پلیس رسیدگی به این موضوع را در دستورکار خود دارد.»

>کشف اسلحه شاه‌کش در تهران
در بیست و ششمین طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت نیز اعلام شد که یک قبضه اسلحه شاه‌کش که در حملات تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد کشف شده است!


متهمی که این اسلحه را از او کشف کرده اند، می‌گوید: این اسلحه برای من نیست، صاحب اصلی این اسلحه مستاجر پدرم است، من نه می‌دانم اسلحه شاه‌کش چیست و نه می‌دانم چگونه از این اسلحه استفاده می‌شود.


اما افسر پرونده او می‌گوید: با توجه به سابقه دار بودن متهم و همچنین اموال دیگری که در خانه او بوده احتمال این داده می‌شود این اسلحه متعلق به همین فرد باشد.


لازم به ذکر است اسلحه شاه‌کش یک سلاح بسیار کوچک است که در انواع مختلف طراحی می‌شود، اسلحه شاه‌کشی که از این متهم کشف شده است به شکل خودکار است.

طبق گفته افسر پرونده این اسلحه بسیار سبک است و در هنگام شلیک صدایی ندارد، همچنین می‌توان این اسلحه را به راحتی از دستگاه‌های ایکس ری عبور داد چراکه شمایل این اسلحه بسیار شبیه به خودکار است و اگر ماموری که ناظر دستگاه ایکس ری است از تجربه کافی برخوردار نباشد نمی‌تواند این اسلحه را تشخیص دهد.

از این اسلحه برای ترور افراد مشهور استفاده می‌شود و به دلیل اینکه با این اسلحه از نزدیک شلیک می‌شود، گلوله‌های این اسلحه را زهرآلود می‌کنند تا اگر از شدت شلیک به فرد آسیبی نرسید، با ورود زهر به خون فرد جان او را بگیرد. سوالی که باز هم مطرح می‌شود این است که چرا باید چنین اسلحه‌هایی در دست یک فرد سابقه دار باشد؟!

>ابعاد خشونت گسترده می‌شود!
با این اوصاف به نظر می‌رسد دیگر استفاده از سلاح سرد به امری معمول تبدیل شده است، چرا که روز گذشته همزمان با کشف و ضبط و نمایش انواع و اقسام سلاح‌های گرم، ویدئویی هم از لحظه ورود چند دزد به یک مغازه گیم نت منتشر شد، در واقع دوربین‌های مدار بسته ویدئویی از لحظه ورود سارقان چاقو به دست در اهواز را ثبت کرده بودند! در ویدئو مذکور دیده می‌شود که چند پسربچه مشغول بازی در یکی از گیم‌نت‌های منطقه کوی مجاهد اهواز بودند که ناگهان با مشاهده صحنه‌ای غیرمنتظره غافلگیر می‌شوند.

سارقان به قصد سرقت وارد گیم‌نت می‌شوند، در حالی که یکی از آنها چاقو به دست دارد. مشتریان گیم‌نت بدون هیچ عکس‌العملی مجبور به سکوت تا پایان عملیات این دو شخص ناشناس می‌شوند و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند!

در این بین دو موضوع مطرح است؛ یکی استفاده از سلاح و دیگری میزان خشم جامعه! خشم در جامعه امروز ما هر لحظه در حال افزایش است جامعه شناسان بر این موضوع تاکید دارند اما استفاده از سلاح به ویژه سلاح گرم سوالی را مطرح می‌کند و آن هم این است که این سلاح‌ها چگونه و از کجا تهیه می‌شوند؟! سلاح‌هایی که هر انسان خشنی را به یک قاتل تبدیل می‌کنند و اگر امروز نظارتی بر آن صورت نگیرد فردا جامعه‌ای پر از قاتل خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha