یک فوق تخصص گوارش و کبد، راه‌های انتقال و علائم بیماری هپاتیت B را برشمرد و گفت:عفونت هپاتیت B، معضلی بهداشتی در سراسر دنیا است گرچه با توجه به واکسیناسیون نوزادان و افراد پرخطر، شیوع درصدی بیماری در دنیا کاهش یافته است اما همچنان آمار ابتلا به این بیماری نگران کننده است.

تمام راه‌های انتقال هپاتیت B از زبان یک متخصص

سلامت نیوز:یک فوق تخصص گوارش و کبد، راه‌های انتقال و علائم بیماری هپاتیت B را برشمرد و گفت:عفونت هپاتیت B، معضلی بهداشتی در سراسر دنیا است گرچه با توجه به واکسیناسیون نوزادان و افراد پرخطر، شیوع درصدی بیماری در دنیا کاهش یافته است اما همچنان آمار ابتلا به این بیماری نگران کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سید مؤید علویان ، با بیان اینکه شیوع عفونت مزمن هپاتیتB در نواحی مختلف دنیا متفاوت است گفت: مناطق با سه طبقه بندی شیوع بالا، متوسط و پایین بیماری تقسیم می‌شوند.علت وجود این طیف گسترده از نظر شیوع هپاتیت B در سطح دنیا، سن ابتلاء به بیماری می‌باشد که به طور معکوس با زمان بیماری مرتبط است.

وی با بیان این که ایران جزو مناطق با شیوع متوسط هپاتیت B است ادامه داد: در سال ۱۹۸۰ شیوع هپاتیت B در ایران حدود سه درصد بود، اما در دهه اخیر به دلیل افزایش آگاهی مردم در مورد عوامل خطرزا، واکسیناسیون برای همه متولدین از سال ۱۹۹۳ به بعد و استفاده از سرنگ‌های یکبار مصرف، میزان شیوع این بیماری به طور مشخصی کاهش یافته است.

وی در ادامه ابتلاء به ویروس هپاتیت B را از راه تماس با خون و ترشحات خونی آلوده معرفی کرد و افزود: میزان هپاتیت B در خون ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر بیشتر از سایر ترشحات بدن است. در حال حاضر خون و فرآورده‌های آن از نظر هپاتیت Bمورد بررسی قرار می‌گیرند.

به گفته این فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی، علاوه بر تزریق خون و فرآورده‌های خونی، هپاتیت B می‌تواند از طریق خالکوبی، طب سوزنی، انتقال بیمارستانی و پیوند اعضا منتقل شود.گروه‌های دیگر مانند: بیماران هموفیلی، بیماران دیالیزی، کارکنان مراکز بهداشتی-درمانی، افراد دارای شرکای جنسی متعدد و معتادان تزریقی نیز درصد بالایی از احتمال ابتلاء به ویروس هپاتیتB را به خود اختصاص می‌دهند.

علویان در خصوص انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد گفت: این انتقال در زمان تولد اتفاق می‌افتد و انتقال رحمی بسیار نادر است. از طرف دیگر هیچ مدرکی دال بر اینکه عمل سزارین از انتقال عفونت از مادر به نوزاد جلوگیری می‌کند و یا شیر دادن به نوزاد موجب انتقال عفونت می‌شود، وجود ندارد.

این متخصص گوارش و کبد هپاتیت B را شایع‌ترین علت هپاتیت بزرگسالان دانست و در خصوص علائم این بیماری اظهار کرد: عوامل ابتلاء به هپاتیت حاد B معمولاً همانند عوامل ویروسی دیگر است. در ۷۰ درصد موارد بدون علامت و فقط در ۳۰ درصد موارد با زردی بیمار همراه است. دوره کمون عفونت حاد هپاتیت B، حدود یک تا چهار ماه است و هرچه مقدار ویروس وارد شده به بدن بیشتر باشد، مدت کمون بیماری کوتاه‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: علائم اولیه شامل بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، تب خفیف و خستگی زودرس می‌باشد.همچنین در مواردی که بیماری با زردی همراه است، یرقان معمولاً ظرف مدت ۱۰ روز پس از شروع نشانه‌های عمومی بروز می‌کند.با بروز زردی، نشانه‌های عمومی بویژه تب کاهش می‌یابند.

علویان بیماری مزمن کبدی را از عوارض جدی بیماری حاد هپاتیت B برشمرد و تصریح کرد: عارضه مهم هپاتیت حاد، پیشرفت به سمت بیماری مزمن کبدی است که به طور معکوس با سن ابتلاء به هپاتیت رابطه دارد؛ یعنی کمتر از پنج درصد از بزرگسالان با سیستم ایمنی کارآمد به دنبال هپاتیت حاد به سمت عفونت مزمن پیش می‌روند درحالیکه در کودکان یک تا پنج ساله ،۳۰ درصد و در نوزادان تا ۹۰ درصد خطر پیشرفت به سمت مزمن شدن وجود دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha