مطالعات جدید محققان چینی نشان می‌دهد، یک ماده شیمیایی که در طیف وسیعی از محصولات بهداشتی استفاده شده است، در کاهش تراکم مواد معدنی استخوان نقش دارد و فرآیند پوکی استخوان را تسریع می‌کند.

برخی موادشیمیایی زیست محیطی موجب تسریع پوکی استخوان می‌شود

سلامت نیوز:مطالعات جدید محققان چینی نشان می‌دهد، یک ماده شیمیایی که در طیف وسیعی از محصولات بهداشتی استفاده شده است، در کاهش تراکم مواد معدنی استخوان نقش دارد و فرآیند پوکی استخوان را تسریع می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، استخوان‌ها از فیبرهای کلاژن و مواد معدنی تشکیل شده‌اند. از بدو تولد تا اوایل ۲۰ سالگی، سلول‌های استخوانی با جذب مواد مغذی و معدنی رشد می‌کنند و متراکم می‌شوند. معمولاً اوج تراکم استخوان‌ها در ۲۰ سالگی است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،رشد و توسعه استخوان‌ها تا حدود ۲۵ سالگی ادامه دارد و پس از آن به ندرت کاهش می‌یابد. پس از ۴۵ سالگی و با افزایش سن، تراکم استخوان‌ها به تدریج کاهش می‌یابد و کلسیم لازم برای بدن از ذخیره استخوان‌ها تأمین می‌شود. کاهش تراکم استخوان‌ها با افزایش سن کاملاً طبیعی است ولی برخی عوامل این فرآیند را تسریع می‌کند. کم تحرکی، عدم استفاده از مواد حاوی کلسیم، کاهش ویتامین D در بدن، ابتلاء به بیماری‌های خاص مانند سرطان، استفاده از داروهای استروئیدی، یائسگی زودرس (کمتر از ۴۵ سال)،‌استعمال دخانیات، کاهش استروژن در بدن، شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه، آرتریت روماتویید، بیماری‌های مزمن کبدی و دیابت نوع ۱، از جمله عواملی هستند که فرآیند پوکی استخوان را تسریع می‌کنند. عوامل ژنتیکی و شاخص توده بدنی نیز در این امر دخیل هستند.

محققان مطالعات گسترده‌ای را در زمینه نقش مواد شیمیایی زیست محیطی بر این بیماری آغاز کرده‌اند. مطالعات جدید نشان می‌دهد یک ماده شیمیایی به نام تریکلوسان که در بسیاری از مواد بهداشتی از جمله برخی خمیردندان‌ها استفاده می‌شود، منجر به کاهش مواد معدنی استخوان می‌شود. این ماده شیمیایی در صابون، دهان‌شویه، پارچه و برخی لوازم آشپزخانه نیز کاربرد دارد.


سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این ماده شیمیایی را ممنوع کرده است، با این حال هنوز هم در برخی محصولات استفاده می‌شود.‌
در حال حاضر ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پوکی استخوان مبتلا هستند و با توجه به رشد جمعیت سالمند، این رقم رو به افزایش است.
نتایج این مطالعه در نشریه Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha