دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 274395

متخصصان نروژی در مطالعات اخیر خود دریافتند که مبتلایان به بیماری ام‌اس بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

خطر سرطان در مبتلایان به ام‌اس

سلامت نیوز:متخصصان نروژی در مطالعات اخیر خود دریافتند که مبتلایان به بیماری ام‌اس بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج جدید بدست آمده از مطالعه روی ۷۰۰۰ بیمار نروژی مبتلا به ام‌اس برای مدت زمان ۶۵ سال نشان داد که این بیماران نسبت به عموم افراد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. همچنین خطر ابتلا به سرطان‌ اندام‌های تنفسی، دستگاه ادراری و سیستم عصب مرکزی در این بیماران بیشتر است.

متخصصان در مقایسه خطر ابتلا به سرطان در میان مبتلایان به بیماری ام‌اس با سایر افراد به یافته‌های زیر دست یافتند:

سرطان دستگاه تنفسی: احتمال افزایش ۶۶ درصدی

سیستم عصب مرکزی: احتمال افزایش ۵۲ درصدی

سرطان دستگاه ادراری: احتمال افزایش ۵۱ درصدی

انواع سرطان‌ها: احتمال افزایش ۱۴ درصدی

این مطالعه بر اساس سوابق پزشکی ۶۸۸۲ بیمار مبتلا به ام‌اس که در فاصله سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۹ متولد شده‌اند، بدست آمده‌است. همچنین این بررسی دربرگیرنده اطلاعاتی در مورد ۸۹۱۸ خواهر و برادرِ این بیماران که به ام‌اس مبتلا نبودند و ۳۷ هزار و ۹۱۹ فرد دیگر است.

متخصصان نروژی اظهار داشتند: این مطالعه اولین بررسی است که خطر سرطان را در مبتلایان به ام‌اس با خواهران یا برادران این بیماران مقایسه کرده‌است. ارزیابی این خطر بین این دو گروه جالب است زیرا آنان به لحاظ ژنتیکی و محیطی با یکدیگر تشابه دارند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، به گفته متخصصان پیش از این در مطالعات مربوط به خطر سرطان در مبتلایان به ام‌اس در کشورهای مختلف یافته‌های متضادی بدست آمده بود و به همین دلیل انجام تحقیقات بیشتر برای فهم بهتر این ارتباط ضروری بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha