مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی گفت: سال گذشته بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی با همکاری مرکز کودکان شروع شده است و تا کنون ۱۳۰ بیمار فلج مغزی این خدمت درمانی بهره مند شده اند.

بانک خون بندناف رویان بیماران غیرخونی را تحت درمان قرار داده است

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی گفت: سال گذشته بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی با همکاری مرکز کودکان شروع شده است و تا کنون ۱۳۰ بیمار فلج مغزی این خدمت درمانی بهره مند شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مرتضی ضرابی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در جهاد دانشگاهی کردستان اظهار داشت: برای این بیماران ۳۰۰ بار تزریق سلول داخل نخاعی انجام شده است که امیدواریم با اعلام نتایج در پایان تابستان، مجوز ارئه خدمات به این بیماران را دریافت کنیم.

وی افزود: سلول‌های بنیادی برای درمان بیش از ۷۰ بیماری پتانسیل دارند و تنها برای بیماری های خونی کاربرد ندارد و برای بیماری های غیرخونی نیز قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه بیشترین پیوندهای انجام شده از نمونه‌های خون بند ناف برای بیماران خونی است، افزود: از این نمونه‌ها برای کودکان مبتلا به تالاسمی، انوع سرطان های خونی و نقص سیستم ایمنی استفاده می شود.

ضرابی خاطرنشان کرد: در حوزه کودکان اوتیسم هم با نمونه‌های خون بندناف اقدامات درمانی انجام می شود که در کشورمان نیز بر روی چند بیمار اقدامات درمانی در حد تزریق انجام شده و قصد داریم این کار بزرگ را در کشور شروع کنیم، زیرا که در دنیا نتایج بسیار خوبی در استفاده از نمونه‌های خون بند ناف در فلج مغزی و اوتیسم به دست آمده است.

ضرابی افزود: تاکنون بیش از ۱۱۱ هزار نمونه در بانک خون بند ناف ذخیره سازی شده که بزرگترین ظرفیت ذخیره سلولی در کشورهای خاورمیانه بوده و برای کشورمان ارزش بسیاری دارد.

بانک ژنتیک ۷۰ هزار نمونه

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی به فعالیت بانک شاخص های ژنتیکی هم اشاره و اظهار داشت: اطلاعات ژنتیکی ۷۰ هزار نمونه ذخیره سازی شده است.

ضرابی با تاکید بر این‌که اکنون فقط خون بند ناف را جمع آوری می‌کنیم در حالی که ضمایم زایمانی به طور کلی مهم هستند، افزود: به غیر از خون بند ناف، خود بند ناف، جفت و پرده های جنینی نیز قابل استفاده و فرآوری هستند.

وی با اشاره به اینکه هر سلولی، سلول بنیادی نیست، افزود: هر سلولی که دارای توان تولید سلول مشابه خود و توان تمایز و تخصصی شدن باشد، سلول بنیادی شناخته می‌شود و این سلول‌ها دارای انواع مختلف جنینی، بالغین و خون بند ناف هستند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به دور ریختن خون بندناف و جفت به عنوان زباله بیولوژیک در گذشته اشاره کرد و افزود: این درحالی است که همه اینها سرشار از سلول‌های بنیادی است و در سال‌های اخیر این خون جمع آوری و ذخیره می‌شود.

ضرابی گفت: مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف و جفت از جمله منابع سلول‌های بنیادی خون ساز هستند.

وی با بیان اینکه فرآیند نمونه گیری از خون بند ناف و جفت باید بلافاصله بعد از تولد نوزاد طی پنج تا ۱۰ دقیقه انجام شود، گفت: این نمونه گیری هیچ آسیبی به برای مادر و نوزاد ندارد.

ضرابی با بیان اینکه ۱.۵ درصد موالید کشور نمونه ها جمع آوری می شود، گفت: نمونه هایی که در کشور ما نگهداری می شود حاصل ۸۶ درصد تولدهای سزارین و ۱۴ درصد تولدهای طبیعی است و ۵۴ درصد را نوزادان پسر و ۴۶ درصد نوزدان دختر است.

پانسمان بیولوژیک آماده ورود به بازار

ضرابی به نگهداری پنج میلیون نمونه و در بانک‌های خصوصی و ۷۰۰ هزار نمونه در بانکهای خصوصی دنیا اشاره کرد و افزود: از این تعداد برای ۳۵ هزار نفر از نمونه‌های بانک‌های عمومی و ۲ هزار نفر از بانک‌های خصوصی پیوند شده است.

وی گفت: خون بند ناف دارای سلول‌های بنیادی است که در درمان بیماری‌های مختلفی به کار برده می‌شود و پرده جنینی به عنوان پانسمان بیولوژیک قابل استفاده است که این محصول به زودی در کشور وارد بازار می شود.

وی گفت: سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بندناف نیز در بیمارهای غیرخونی کاربرد دارد که هم اکنون در بیماری های عصبی اطفال مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه پالپ دندان شیری نیز از جمله منابع سلول‌های بنیادی است، گفت: این سلول را جداسازی کرده ایم و امسال وارد چرخه ارائه خدمات می شود.

فعالیتهای ذخیره سازی

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به نگهداری پنج هزار نمونه ذخیره شده در بانکهای عمومی کشور، گفت: در بخش خصوصی هم ۱۱۱ هزار نمونه نگهداری می شود که در مجموع ۴۰ نمونه خارجی از کشورهای عمان، عراق و نروژ است.

ضرابی گفت: بیش از ۲۰۰ پیوند برای بیماریهای خونی انجام شده است که سهم بانک خون بند ناف رویان، ۳۰ نمونه بوده است.

متقاضیان ایرانی از ۸ کشور جهان

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا ردباره فعالیتهای واردات و صادراتاین مرکز، با اشاره به استقرار دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در برخی کشورهای خارجی جهت دریافت نمونه‌ها، اعلام کرد: در عراق و عمان دفاتر نمونه گیری داریم اما ذخیره سازی در داخل کشور انجام می‌شود.

ضرابی با بیان این‌که در حوزه ذخیره‌سازی خون محیطی و مغز استخوان نیز فعالیت می‌کنیم، افزود: این موضوع برای مراکز پیوند بسیار اهمیت دارد و می‌توانند از این نمونه‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ۴۶ کشور خدمات ناباروری را از رویان دریافت کرده‌اند که شامل ایرانیان مقیم خارج کشور و اتباع خارجی هستند، گفت: اما بیشترین تعداد مراجعه کنندگان از کشورهای همسایه هستند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در گفت: ایرانیان مقیم در هشت کشور دنیا نمونه های خود را همراه با مسافر فرستاده اند.

وی با بیان اینکه نمونه‌های خون بند ناف در دمای منهای ۱۹۶ درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود، افزود: طبق استاندارد می‌توان بیش از ۲۰ سال نمونه‌های خون بند ناف را نگه‌داری کرد و تانک‌های نگه‌داری نمونه‌ها وابستگی به برق نداشته و بطور کامل هوشمند هستند و برودتشان نیز توسط نیتروژن مایع تامین می‌شود.

ایرانیان مقیم خارج متقاضی دخیره سازی

ضرابی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اقداماتی که این مرکز برای ذخیره سازی نمونه های ایرانیان خارج از کشور انجام داده، گفت: در بحث صادرات و واردات سلول‌های بنیادی با چالش مواجه هستیم.

وی یادآور شد: بسیاری از ایرانیان مقیم خارج نیز تمایل دارند تا نمونه‌های اهدایی آنان در داخل کشور ذخیره شود و در این خصوص در حال رایزنی با وزارت کشور، وزارت بهداشت، گمرک هواپیمایی کشور و سازمان پدافند غیر عامل هستیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی افزود: در زمینه ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف توانسته‌ایم نیاز داخل را برطرف کنیم، اما نیاز به توسعه مراکز داریم.

ضرابی با بیان اینکه سالانه در کشور انجام چهار هزار پیوند نیاز است، گفت: این میزان تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد انجام می شود و علت آن کموبد مراکز پیوند در کشور است.

وی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت در سال‌های اخیر شاهد افزایش این مراکز از هفت به ۱۵ مرکز هستیم اما بازهم با کمبود مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی تاکید کرد: در زمینه ذخیره سازی تعداد سلولهای بنیادی آمار دقیقی وجود ندارد اما ذخیره سازی ۲۰۰ هزار نمونه قابل دسترسی می تواند پاسخگوی نیاز کشورمان باشد.

۱۳۰۰ نمونه در کردستان

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه کردستان از استان‌های پیشتاز در راه اندازی دفاتر بانک خون در کشور است، گفت: هزار و ۳۰۰ نمونه تا کنون دریافت و برای نگهداری به تهران ارسال شده است.

چیا سهراب نژاد افزود: فعالیت بانک خون بندناف در کردستان از سال ۸۸ آغاز شده و تا پایان سال گذشته هزار و ۲۶۱ قرارداد منعقد شده است.

وی با بیان اینکه به غیر از دهگلان و دیواندره در تمامی شهرستان‌های استان دفاتر فعال داریم، افزود: در صدد هستیم که فعالیت‌های خود را در همه شهرستان‌ها در سال جاری افزایش دهیم.

سهراب نژاد از اصحاب رسانه خواست تا جهاددانشگاهی را در اطلاع رسانی و آگاهسازی مردم با فعالیتهای این نهاد را یاری کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha