آیا آبمیوه‌های تازه تهیه شده برای مدت زمان طولانی قابل نگهداری هستند یا خیر؟ جواب سؤال بله است، اما به شرطی كه نكاتی را مد نظر قرار دهید:

آبمیوه‌های خانگی تا چند روز قابل نگهداری هستند؟

سلامت نیوز:  آیا آبمیوه‌های تازه تهیه شده برای مدت زمان طولانی قابل نگهداری هستند یا خیر؟ جواب سؤال بله است، اما به شرطی كه نكاتی را مد نظر قرار دهید:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، برخی اثرات مفید آبمیوه مثلا برخی ویتامین‌های حساس به اكسیژن و نیز آنتی‌اكسیدان‌های موجود در آن بلافاصله پس از گرفتن آبمیوه شروع به از بین رفتن می‌كنند. بنابراین اگر می‌خواهیداز تركیبات مفید آن استفاده كنید، بهترین زمان مصرف بلافاصله پس از تهیه آن است.

 نوع آبمیوه نیز تعیین‌كننده مدت زمان نگهداری آن است. به عنوان مثال، آب‌سیب خیلی سریع بر اثر واكنش‌های قهوه‌ای‌شدن آنزیمی تغییر رنگ می‌دهد یا در مورد آب مركبات تغییر رنگ با تاخیر اما مقدار زیادی از ویتامین C آن دستخوش واكنش‌های اكسیداسیون می‌شود.


  نوع روش آبمیوه‌گیری نیز اهمیت زیادی دارد. هر چقدر دور پایین‌تر باشد، افت كیفی آبمیوه كمتر است. آبمیوه‌های تهیه شده با دستگاه‌های دور پایین یا دستی گاهی تا  24 ساعت قابل نگهداری است، اما در انواع سانتریفیوژی این زمان به 8 ساعت كاهش می‌یابد.


  بهترین ظرف برای نگهداری آبمیوه، ظروف شیشه‌ای است و پس از آن ظروفی از جنس استیل ضد زنگ. استفاده از ظروف پلاستیكی برای نگهداری آبمیوه در یخچال توصیه نمی‌شود، زیرا بیشتر آبمیوه‌ها اسیدی بود و سبب نشت مواد شیمیایی از بطری به داخل آبمیوه می‌شوند.


تا جای ممكن از تماس آبمیوه با اكسیژن جلوگیری كنید به این معنی كه ظرف را پر كنید تا هیچ اكسیژنی داخل آن باقی نماند. این اكسیژن عامل اصلی تغییر رنگ و افت ارزش غذایی است.


  آبمیوه را به محض تولید حتما در یخچال نگهداری كنید.
  می‌توانید مقدار كمی آب لیمو به عنوان نگهدارنده طبیعی به آن اضافه كنید.


  اگر حجم زیادی از آبمیوه را تولید كرده‌اید، می‌توانید آن را در ظروف مخصوص یخ و در مواقع نیاز استفاده كنید، اما میزان آسیب به مواد مغذی در این روش بیشتر از یخچال است.


  به محض این‌كه هر‌گونه تغییر طعم و رنگ غیر‌معمول در آبمیوه نگهداری شده مشاهده كردید، آن را دور بریزید. این تغییرات در نتیجه انجام نوعی واكنش‌های آنزیمی و اكسیداسیون در آبمیوه رخ می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha