مطالعات جدید نشان می‌دهد مکمل‌های غذایی تولید شده از باکتری‌های مفید در درمان سندرم متابولیک مؤثر است.

درمان سندرم متابولیک با مکمل‌های غذایی تولید شده از باکتری

سلامت نیوز:مطالعات جدید نشان می‌دهد مکمل‌های غذایی تولید شده از باکتری‌های مفید در درمان سندرم متابولیک مؤثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کمتر از ۲۰ سال پیش سندرم متابولیک یا سندرم اکس، با مجموعه‌ای از اختلالات شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، تری‌گلیسیرید بالا و کلسترول HDL (کلسترول مفید) پایین شناخته شد. زمانی که این شرایط در کنار اضافه وزن و چاقی قرار بگیرند، منجر به دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته می‌شوند. به مجموعه تمام این شرایط سندرم متابولیک گفته می‌شود.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،مطالعات جدید نشان می‌دهد نوعی مکمل عذایی حاوی باکتری Akkermansia muciniphila قادر به بهبود نشانگرهای متابولیک (سوخت و ساز) در افراد مستعد به دیابت و در معرض بیماری‌های قلبی است.


این مطالعه که توسط محققان دانشگاه Louvain در بلژیک صورت گرفته نشان می‌دهد محیط باکتریایی روده نقش مهمی در سندرم متابولیک دارد. محققان با استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی باکتری Akkermansia muciniphila در افراد مبتلا به سندرم متابولیک، کاهش چشمگیری در التهاب کبد، کاهش وزن در ناحیه کمر و شکم و کاهش کلسترول مشاهده کردند.


محققان بر این باورند که مکمل‌های غذایی حاوی باکتری‌های مفید تا سال ۲۰۲۱ میلادی به صورت تجاری برای درمان سندرم متابولیک مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


با افزایش جمعیت چاق جهان، سندرم متابولیک به یک موضوع بهداشتی پر اهمیت تبدیل شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۳۴ درصد از جمعیت بالغ آمریکا به این عارضه مبتلا هستند.


بسیاری از افراد مبتلا به سندرم اکس، از اختلال خود آگاهی ندارند و این بیماری به آرامی جان آنان را می‌گیرد. اضافه وزن و چاقی، زندگی بی‌تحرک و افزایش مقاومت بدن به انسولین به این مشکل دامن می‌زند. اضافه وزن و کم تحرکی کودکان، زمینه را برای ابتلاء به این عارضه در بزرگسالی فراهم می‌کند.
حداقل دو و نیم ساعت ورزش در هفته، خوردن غذای کم کالری و رژیم غذایی کم چرب، ساده‌ترین روش برای جلوگیری از سندرم متابولیک هستند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha