جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 274676

کوچک کردن بینی با تزریق ژل شدنی است؟

سلامت نیوز: با افزایش تقاضا برای انجام جراحی‌های زیبایی، بازار این جراحی‌ها داغ‌تر شده و افراد غیرمتخصص نیز با هدف سودجویی وارد این حرفه تخصصی شده‌اند.

موضوعی که اخیرا در فضای مجازی بازتاب زیادی داشته، کوچک کردن بینی با تزریق ژل و آنزیم است که در گفت‌وگو با یک متخصص به بررسی عوارض این دست تزریقات پرداخته‌ایم.

دکتر ابراهیم رزم‌پا - نایب رئیس انجمن راینوپلاستی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تبلیغات صورت گرفته در فضای مجازی مبنی بر کوچک کردن بینی بدون عمل جراحی، گفت: اخیراً تبلیغاتی با این مضمون انجام می‌شود که تزریق ژل یا آنزیم و یا لیفت با نخ می‌تواند جایگزین عمل جراحی زیبایی بینی باشد؛ در حالی که این تبلیغات بسیار غلط است.

وی افزود: هیچکدام از این تبلیغات پایه علمی نداشته و گاهاً حتی می‌تواند باعث آسیب رساندن به بافت بینی شود. تزریق ماده شیمیایی به بینی باعث نکروز بینی شده و می‌تواند آسیب‌های جدی به بینی وارد کند که جبران این آسیب‌ها جز با اعمال جراحی سنگین و پیوند غضروف از سایر نقاط بدن ممکن نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه آمپول‌های یاد شده عوارض زیادی برای بینی دارند، افزود: به عنوان مثال در این تبلیغات اینگونه گفته می‌شود که این آمپول‌ها می‌تواند قوز بینی را برطرف کند. در صورتی که هیچ ماده‌ای توانایی این کار را نداشته و قابل توجه است که اگر ماده‌ای بتواند باعث تحلیل بخشی از بافت بینی شود، می‌تواند به قسمت‌های دیگر بافت بینی آسیب وارد کند.

این متخصص گوش‌ و حلق‌ و بینی با اشاره به تبلیغات دستگاه‌های کوچک کننده بینی در فضای مجازی گفت: این دستگاه در مقابل سایر تبلیغات ضرر کمتری برای بینی دارد، اما نکته قابل توجه آن است که با توجه به نوع کارکرد این دستگاه گرمایشی، تنها به طور موقت شاهد کاهش سایز بسیار ناچیز بینی هستیم که این امر نیز موقت بوده و بینی پس از مدتی به اندازه اولیه خود بازمی‌گردد. این دستگاه‌ها حرارتی بوده و تنها موقتا آب بینی را کم می‌کنند تا تغییر سایز جزئی و برگشت‌پذیری اتفاق افتد.

وی با تاکید بر اینکه تزریق این آنزیم‌ها و ژل‌ها می‌تواند در قسمت‌های دیگر صورت مؤثر عمل کند، ادامه داد: اما این موضوع در بینی متفاوت است. از آنجایی که بینی از قسمت‌های انتهایی بدن است و از نظر عروق هم خون‌رسانی کمتری نسبت به سایر اعضا به آن صورت می‌گیرد، هرگونه تزریق ناشیانه و غیر معمول به این عضو می‌تواند باعث آسیب جدی در آن شود.

رزم‌پا در پایان گفت: البته گاهی اوقات پس از عمل جراحی زیبایی بینی، برای کاهش ورم بینی بویژه در بینی‌های گوشتی می‌توان با تزریق کورتن اندکی از این ورم را کاهش داد. نکته مهم آن است که تزریق این آمپول که از نظر علمی نیز کارایی آن اثبات شده است، نیاز به تشخیص و مهارت پزشک دارد و هرکسی نمی‌تواند این آمپول را تزریق کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha