یافته های تحقیقاتی نشان می دهد نوجوانانی که در معرض میزان بالا آفت کش ها قرار دارند در معرض ریسک بالای ابتلا به افسردگی هستند.

ارتباط قرارگیری در معرض آفت کش ها و بروز افسردگی

سلامت نیوز:یافته های تحقیقاتی نشان می دهد نوجوانانی که در معرض میزان بالا آفت کش ها قرار دارند در معرض ریسک بالای ابتلا به افسردگی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان در مطالعه اخیر خود به بررسی رشد کودکان ساکن در نزدیکی مزارع کشاورزی در کشور اکوادور از سال ۲۰۰۸ پرداختند. اکوادور سومین کشور صادرکننده گل رز در جهان است و اکثر مزارع تولید گل در نزدیکی منزل شرکت کنندگان قرار داشت. گل ها در این مزارع به طور مرتب با حشره کش های اُرگانوفسفات اسپری می شوند. این حشره کش بر سیستم کولینرژیک، سیستم اصلی در عملکرد مغز و سیستم عصبی، تاثیر می گذارد.

محققان این مطالعه، ۵۲۹ نوجوان در رده سنی ۱۱ تا ۱۷ سال را مورد بررسی قرار دادند و میزان آنزیم AChE (استیل کولینستراز) را در خون آنان اندازه گیری کردند. آفت کش های نظیر اُرگانوفسفات ها و کاربامات ها با ممانعت از فعالیت AChE موجب مسمومیت می شوند.

مطالعات قبلی، ارتباط ممانعت کولینستراز را با رفتار اضطرابی و افسردگی در موش ها نشان داده بود و در مطالعات کمی به وجود این رابطه در انسان ها پرداخته بود.

نتایج این مطالعه، این فرضیه را تایید کرد: نوجوانان دارای میزان فعالیت کمتر AChE به دلیل قرارگیری در معرض مسدودکننده های کولینستراز، دارای علائم بیشتر افسردگی بودند. جالب اینکه، این ارتباط در دختران و نوجوانان کمتر از ۱۴ سال قوی تر بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha