رئیس ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات نظام پرستاری، اقدامات انجام شدده برای برگزاری این انتخابات در روز جمعه جاری را تشریح کرد.

برگزاری پنجمین دوره انتخابات نظام پرستاری، جمعه / 180 هزار تن واجد شرایط رای

سلامت نیوز:رئیس ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات نظام پرستاری، اقدامات انجام شدده برای برگزاری این انتخابات در روز جمعه جاری را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر سیدحسین امامی رضوی در  نشست خبری پنجمین دوره انتخابات نظام پرستاری با اشاره به این موضوع که ارائه خدمات توسط پرستاران یکی از ارکان‌های اصلی خدمات را تشکیل می‌دهد، گفت: سازمان نظام پرستاری هم برای پیگیری مشکلات پرستاران و هم برای حمایت از بیماران برای ارتقای کیفیت خدمات فعالیت می‌کند. ما در چهار دوره برگزاری این انتخابات در هر دوره به یک پختگی بهتری رسیدیم و تعامل بهتری میان سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت اتفاق افتاده است.

وی افزود: با حکم وزیر محترم بهداشت، دو بخش ماموریت برگزاری این انتخابات را دارند؛ بخش اول اجرا که مسئولیت آن بر عهده این جانب است. در بخش اجرایی تعداد شهرستان‌های واجد شرایط در انتخابات دوره پنجم ۱۵ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش یافته است و این شهرستان‌ها از ۱۲۷ شهرستان در دوره چهارم به ۱۴۷ شهرستان واجد شرایط رسیده است که می‌توانند هیات مدیره نظام پرستاری در شهرستان‌ها را تشکیل دهند. همچنین تعداد دانشگاه‌ها از ۵۲ دانشگاه در دوره چهارم به ۶۰ دانشگاه در دوره پنجم رسیده است.

امامی رضوی افزود: تعداد واجدین شرایط رای دادن امسال به ۱۸۰ هزار نفر رسیده است که این عدد در دوره چهارم ۱۲۷ هزار نفر بود. همچنین برگزاری انتخابات امسال در ۵۹۰ صندوق انجام می‌شود که این عدد نسبت به سال گذشته ۹۰ عدد اضافه شده است. همچنین کادر اجرایی که بر صندوق‌ها حضور دارند، در دوره قبل ۲۹۰۰ نفر بود که در این دوره به ۳۴۸۰ نفر رسیده است و همچنین شهرستان‌ها امکان دسترسی بهتری برای رای‌دهی نسبت به دوره‌های گذشته دارند.

وی ادامه داد: داوطلبین ما در دوره چهارم ۳۰۸۰ نفر بودند که امسال این تعداد به ۳۳۷۱ نفر رسیده است. از این تعداد ۵۴ درصد خانم و ۴۶ درصد آقایان هستند. البته با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از کادر پرستاری کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، این میزان مشارکت اندکی پایین است.

امامی رضوی افزود: در برخی از شهرستان‌ها به دلیل فراهم نشدن برخی شرایط و یا به حد نصاب نرسیدن تعداد افراد، انتخابات به شکل فعلی برگزار نشده و ما انتخابات میان دوره‌ای را در این شهرستان‌ها خواهیم داشت. قبل از زلزله‌ای که شهرستان مسجدسلیمان را درگیر کرد، تعداد هفت شهرستان به انتخابات میان‌دوره‌ای رسیده بودند که اگر استاندار و شورای نظارت بر انتخابات در این شهرستان به این نتیجه برسند که شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم نیست، مسجدسلیمان هم باید برای انتخابات میان‌دوره‌ای آماده شود.

وی افزود: انتخابات نظام پرستاری روز جمعه ۲۱ تیرماه از ساعت ۸ صبح آغاز و تا ساعت ۶ بعد از ظهر همان روز ادامه دارد. البته با نظر هیات نظارت، امکان تمدید این ساعت وجود دارد. اما از تمام همکاران تقاضا داریم تا در ساعات اولیه رای‌دهی با در دست داشتن کارت شناسایی و کارت نظام پرستاری برای رای دادن اقدام کنند. البته کسانی که می‌خواهند رای دهند حتماً لازم نیست که کارت نظام پرستاری‌شان تمدید شده باشد و تمدید این کارت تنها برای کاندیداهای انتخابات ضروری بوده است.

امامی رضوی افزود: در آغاز مباحث اجرایی انتخابات ۳۵۸ نفر شناسایی شده‌اند که کارت عضویت آنها اعتبارش را از دست داده بود که از طریق اطلاع‌رسانی به صورت حضوری و یا پیامک این تعداد به ۸۰ نفر کاهش پیدا کرد.

در ادامه این نشست دکتر محمدحسن حیدری - رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پرستاری، گفت: با توجه به ابلاغ جناب آقای دکتر سعید نمکی در رابطه با معرفی نمایندگان وزارت بهداشت برای تشکیل هیات نظارت مرکزی بر انتخابات پنجمین دوره نظام پزشکی بنده به عنوان رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی شده و جلسات مدون تشکیل شد. در این جلسات نمایندگان وزارت کشور، دادستانی، نظام پزشکی و سایر دستگاه‌های ذیربط دعوت شدند تا وضعیت برگزاری انتخابات بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه امروز (چهارشنبه ۱۹ تیرماه) آخرین مهلت کاندیداها برای تبلیغات انتخابات است، ادامه داد: خوشبختانه تمام مراحل طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده پیش رفت. ما از ۱۷ فروردین سال جاری تا امروز با همکاری ستاد اجرایی و سایر همکاران تمامی موارد را بررسی کرده‌ایم. در ثبت نام اولیه ۳۱۳۹ نفر اقدام به ثبت نام برای شرکت در انتخابات نظام پرستاری کردند که از این تعداد در مرحله اول ۳۶ نفر رد صلاحیت شدند و از تعداد ۳۶ نفر ۲۴ نفر به این رد صلاحیت اعتراض کردند و در نهایت تنها ۸ نفر رد صلاحیت شدند.

وی افزود: بر اساس قانون تمام موارد مربوط به رد صلاحیت مشخص است و نهایتاً در محیطی کاملاً غیرسیاسی تمام مسائل مربوط به رد صلاحیت و یا عدم تایید رد صلاحیت مورد بررسی قرار گرفت.

حیدری دو مورد خاص را مشمول رد صلاحیت معرفی کرد و گفت: محکومیت کیفری که باعث ایجاد محرومیت اجتماعی شده و اشتهار فساد و مسائل اخلاقی از این موارد است که خوشبختانه در مورد دوم هیچ کس به دلیل داشتن صفت اشتهار رد صلاحیت نشده است.

وی افزود: در مرحله اول هر نفر به عنوان عضو اصلی و دو نفر به عنوان عضو علی‌البدل در هیات مدیره نظام پرستاری هر شهرستان انتخاب می‌شوند و این افراد از بین خود نمایندگانی برای حضور در شورای اصلی انتخاب می‌کنند. ما در حال حاضر در ابتدای مرحله برگزاری انتخابات اولیه هستیم که نتایج این انتخابات فردای روز برگزاری انتخابات (شنبه ۲۲ تیر) اعلام شده و نتایج قطعی انتخابات در تاریخ اول مردادماه به اطلاع افراد می‌رسد.

وی با تاکید بر دوری از فضای سیاسی برای این انتخابات افزود: ما به دنبال فرمایش وزیر محترم در جهت سیاسی نبودن کلیه اقدامات در وزارت بهداشت هستیم و به هیچ وجه مسائل سیاسی در حوزه نظارت و اجرای این انتخابات دخالت نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha