سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 27544
سلامت نیوز : معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، گفت: خونریزی به‌عنوان یکی از عوارض بارداری و زایمان، علت اصلی مرگ و میر زنان در هنگام زایمان است.

به گزارش ایسنا، رامی فرزام در همایش بزرگداشت روز جهانی ماما، با اشاره به این‌که روزانه ی1600 زن در دنیا بر اثر عوارض بارداری و زایمان، جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: حدود 99 درصد از این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه خونریزی، زایمان سخت، فشارخون بالا، عفونت و عوارض سقط‌های غیربهداشتی، از مهم‌ترین عوارض مرگ و میر زنان در دوران بارداری و هنگام زایمان به‌شمار می‌رود، افزود: از بین این موارد، خونریزی عامل اصلی مرگ و میر زنان تلقی می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر این‌که زایمان طبیعی در صورتی که ایمن انجام شود، بهترین روش زایمانی است، گفت: ماماها به‌عنوان نیروهای تربیت یافته در راستای انجام زایمان طبیعی و ایمن، نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند.

فرزام با اشاره به این که در ایران، 40 درصد از روش‌های كلی زایمان، مربوط به عمل جراحی سزارین می‌باشد، ادامه داد: میزان سزارین به‌صورت یک سیکل معیوب در حال افزایش است و این در حالی است که همواره عواملی از قبیل رضایت خود بیمار، دست به دست هم می‌دهند تا میزان سزارین در کشور افزایش یابد.

وی، تصریح کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی، به‌ازای هر یك‌هزار تولد باید 30 تا 50 ماما وجود داشته باشد و این در حالی است كه در کشور ما به‌ازای این میزان تولد زنده، تنها 12 ماما وجود دارد و این در صورتی است که تعداد ماماهای موجود در کشور، کم نیست، ولی تعداد كمتری از ماماها به کار گرفته شده‌اند.

فرزام با بیان این‌که در حال حاضر در استان 347 ماما انجام وظیفه می‌کنند، افزود: از این تعداد، 190 ماما در مراکز بهداشتی، 105 ماما در معاونت درمان مراکز بیمارستانی، 10 ماما در مراکز آموزشی دانشگاهی، 13 ماما در دانشگاه آزاد زنجان و 29 ماما نیز در بیمارستان ارتش مشغول به‌كار هستند.

وی، ادامه داد: کل آمار سالیه زایمان در استان زنجان 18 هزار مورد می‌باشد كه اگر بخواهیم این میزان را با استانداردهای جهانی مقایسه کنیم، در حال حاضر به حدود 500 مامای دیگر نیازمندیم كه تعداد ماماهای فعلی استان تقریباً نصف استاندارد جهانی است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشكی زنجان با یادآوری اینکه طبق پرتکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شده است كه ایجاد بیمارستان‌های "دوستدار مادر و كودك" تا سال 1392 اجرایی شود، یادآور شد: در استان زنجان نیز در راستای اجرایی کردن این پرتکل، اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی از اعزام 34 نفر از ماماهای شاغل استان در سال گذشته به آذربایجان‌شرقی برای گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه را از جمله آیتم‌های ایجاد بیمارستان "دوستدار مادر و كودك" عنوان كرد و گفت: راه‌اندازی کلاس‌های آمادگی برای زایمان در بیمارستان، راه‌اندازی زایمان فیزیولوژیک در مراکز آموزشی‌درمانی آیت‌اله موسوی و بیمارستان امدادی ابهر نیز از دیگر اقداماتی بود که در این راستا انجام گرفت.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مرکز آموزش درمانی بیمارستان آیت‌اله موسوی به‌عنوان بیمارستان "دوستدار مادر و كودك" معرفی شده است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بخش حاملگی پرخطر در این بیمارستان نیز در حال پیگیری است.

در حاشیه این همایش، واحد زایمان بی‌درد در بلوک زایمان مرکز آموزش درمانی بیمارسنان آیت‌اله موسوی که با اعتباری بیش از 45 میلیون تومان تجهیز شده بود، افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha