یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶

اگر با خودمان صادق باشیم، با تمام خصوصیات مثبتی که داریم بارها شده که وقتی با خوشبختی و موفقیت دیگران روبرو شده‌ایم، خشمی ناشی از حسادت تمام وجودمان را گرفته. این حس دست خودمان نیست و حتی با روبرو شدن چنین حسی درونمان، خودمان را سرزنش کنیم.

چگونه بر حسادت غلبه کنیم؟

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: اگر با خودمان صادق باشیم، با تمام خصوصیات مثبتی که داریم بارها شده که وقتی با خوشبختی و موفقیت دیگران روبرو شده‌ایم، خشمی ناشی از حسادت تمام وجودمان را گرفته. این حس دست خودمان نیست و حتی با روبرو شدن چنین حسی درونمان، خودمان را سرزنش کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، این حس بین تمام انسان‌ها مشترک است و ممکن است شدت بروزشان باهم فرق داشته باشد. طبق گزارش نشریه «Today Psychology» روانشناسان و پژوهشگران توصیه می‌کنند برای رهایی از این احساسات ناخوشایند که سبب سرخوردگی و خشم و بروز حسادت می‌شوند می‌توان به راهکارهای زیر روی آورد:

۱- از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

به کار بردن عباراتی نظیر «او از من ثروتمندتر و موفق‌تر است» یا «او از من لاغرتر است» روش مناسبی برای ارزیابی ارزش‌های فردی و مقایسه عادلانه‌ نیست. هر شخص نقاط قوت، استعداد و تجربیات منحصر به فرد خود را دارد.

همواره افرادی بهتر، ثروتمندتر و توانمندتر وجود دارند اما نباید انرژی خود را با احساس غبطه هدر داد. تنها کسی که باید خود را با او مقایسه کنید خود دیروزتان است. مقایسه کردن مانع رشد و بالغ شدنتان می‌شود. پس اولین کاری که باید بکنید این است که از مقایسه کردن خودتان با اطرافیان‌تان دست بردارید.

۲- دستاوردهای دیگران را به دیده تحقیر نگاه نکنید

داشتن و اجازه به بروز افکاری نظیر «او به خاطر رابطه خوبی که با رئیس دارد ترفیع گرفته است» یا «او به خاطر این موفق شده است که پدرش ثروتمند است» باعث بروز غبطه می‌شود. شما هرگز با خار کردن و کوچک شمردن دستاوردهای دیگران به قدرت روحی دست پیدا نمی‌کنید.

پذیرش را در خود تقویت کنید و بدون قضاوت موفقیت‌های دیگران را تصدیق کنید.

زمانی‌که آن فرد را تحسین ‌کنید، وقتی حس کنید فردی که آن موفقیت را به دست آورده حقش بوده، همین حس به شما انگیزه می‌دهد و تشویق‌تان می‌کند که سخت‌تر تلاش کنید و اهدافی والاتر پیدا کنید و حتی داشتن این احساس در شما باعث جلوگیری از بروز افکار اشتباه و اعصاب خردکن

می‌شود.

اگر احساس می‌کنید که تلاش‌تان به اندازه کافی نیست، به جای موفقیت آن فرد، تمرکز را به رفتارهای خودتان معطوف کنید.

۳- به کلیشه‌های خود آگاه شوید

فرض و گمان درباره افراد موفق کار آسانی است. این که دیگران از ثروت، شهرت و موفقیت شغلی برخوردارند دلیل نمی‌شود که از روش‌های غیرقانونی به این دستاوردها رسیده باشند. به جای تعمیم‌های گسترده برای شناخت این افراد تلاش بیشتری کنید.

وقتی به نظرتان می‌رسد آن فرد شایسته آن موفقیت نیست و اگر احساس کنید که موفقیت آن فرد به‌خاطر روابط ویژه یا شرایط ناعادلانه جامعه است، حسادت بدخواهانه بر شما غلبه می‌کند، انگیزه‌تان از بین رفته و به فردی تلخ و عصبانی تبدیل می‌شوید.

۴- بر ضعف‌های خود تمرکز نکنید

برخی موارد تمرکز بر ضعف‌های خود و چشم باز کردن بر روی قوت دیگران ساده‌ترین کار است. اما این نگرش باعث می‌شود شما رفته رفته به فردی افسرده، غبطه‌خور و ناامید تبدیل شوید.

به جای این که کمبودهای خود را زیر ذره‌بین قرار دهید و فقط وجوه منفی خود را ببینید، بیشتر به فکر بهبود نقاط قوت خود باشید. خودهمدلی و شفقت با خود را پیشه کنید و نهایت توان خود را به ‌کار بگیرید.

۵- حقایق را آنگونه که هست بپذیرید

برخی موارد بعضی افراد خوشبخت‌تر از دیگران هستند. اما تمرکز روی این که چه چیز عادلانه است و چه کسی بیشترین شایستگی را دارد بی‌حاصل است. در واقع شکایت از بی‌عدالتی ممکن است احساسات تلخی در ما پدید بیاورند و این احساسات بازدارنده می‌توانند مانع بزرگی برای دستیابی به نیروهای بالقوه‌مان شوند.

۶- تعریفی شخصی از موفقیت برای خود خلق کنید

کورکورانه اهداف و آرزوهای دیگران را تعقیب نکنید. تعریف شخصی خود را از موفقیت خلق کنید.

این باعث می‌شود کم‌تر نسبت به تلاش دیگران برای رسیدن به هدف‌هایشان احساس ترس و واهمه داشته باشید. روی اهداف خود تمرکز کنید. هر یک دقیقه وقتی که صرف «رویاهای دیگران» می‌کنید، یک دقیقه از اهداف خود غافل می‌شوید.

۷- الگوهای فکری‌تان را تغییر دهید

به خاطر داشته باشید اگر کسی چیزی را دارد که شما می‌خواهید، به این معنا نیست که شما نمی‌توانید به آن دست یابید. الگوهای فکری‌تان را از «پیروزی او- شکست من» به «پیروزی او- پیروزی من»، «خوشبختی او- بدبختی من» تغییر دهید و فکر کنید وقتی یک نفر می‌تواند موفق شود، دیگران نیز می‌توانند.

تمرکز افکار و انرژی‌تان روی کارهایی که باید برای رسیدن به اهداف‌تان انجام دهید، باعث می‌شود وقت کمتری برای نگران کردن خود با این قبیل حسادت‌ها داشته باشید.
*  کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha