یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 275515

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تعداد زیادی از مکمل های ظاهراً خارجی تقلبی بوده و تنها برای سودجویی به فروش می رسند.

اکثر مکمل های خارجی تقلبی اند

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تعداد زیادی از مکمل های ظاهراً خارجی تقلبی بوده و تنها برای سودجویی به فروش می رسند.

برنامه " ورزش بدون ویرایش "با موضوع دوپینگ در ارتباط تلفنی با دکتر شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو و دکتر حمید محمدی داروساز از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت. 


شعیبی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان اینکه بخشی از فرآورده های ورزشی که به عنوان مکمل به فروش می رسند تقلبی یا قاچاق هستند گفت: به ورزشکاران توصیه می کنیم فرآورده های استاندارد و مطابق با معیارهای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را فقط از محل های عرضه مجاز یعنی داروخانه ها تهیه کنند.


وی با بیان اینکه یکی از اهداف تجاری باشگاه ها، کسب سود از فروش مکمل های خارجی است افزود: در حال حاضر به ورزشکاران گفته می شود که مکمل های موجود در داروخانه ها خاصیت اصلی مکمل ها را نداشته و از مکمل های آمریکایی و خارجی استتفاده کنند در حالیکه تعداد زیادی از این مکمل های ظاهراً خارجی تقلبی بوده و تنها برای سودجویی به فروش می رسند. 


سخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: محصولی که از طریق داروخانه به فروش می رسد کاملاً مجاز است، آزمایش های مختلف روی آن انجام شده و از کارخانه سازنده و تولیدکننده داخلی و خارجی نیز بازرسی صورت می گیرد.


این مقام مسئول با اشاره به مثالی از تخلفات در این حوزه گفت: ممکن است یک شرکت، پروانه واردات از برند خارجی را دریافت کند اما برای سود بیشتر داروی اصل را وارد نکند و محصولات خود را از کانال های غیررسمی وارد کند.

از این رو ما سامانه ای طراحی کردیم که در آن محصول باید لیبل اصالت داشته باشد و شماره مد نظر از طریق پیامک استعلام شود و درصورت صحیح بودن شماره اصالت و کیفیت، دارو از نظر ما تأیید می شود. 


شعیبی با تأکید بر اینکه هولوگرام و برچسب فراورده از نظر ما اصالت نیست افزود: کد برچسب حتما باید استعلام شود در صورت صحیح نبودن شماره استعلام و یا بی کیفیت بودن تخلف محسوب می شود و با شرکت متخلف برخورد خواهد شد. 


در ادامه، محمدی از بازار آشفته مکمل های ورزشی انتقاد کرد و گفت: گرچه داروخانه ها به عنوان مرجع رسمی و قانونی فروش مکمل ها هستند اما به دلایل متعدد هیچ وقت امکان رقابت با مراکز دیگر را ندارند. 


این داروساز گفت: عدم کیفیت این محصولات و ماده موثره آنها در داروخانه ها باعث شده مشتریان و ورزشکاران رضایت کامل نداشته باشند و بنابراین مراجعه آنها به داروخانه ها تکرار نمی شود و در دفعات بعدی به مراکز دیگر مراجعه می کنند.


وی تصریح کرد: داروخانه ها از اینکه مرجع فروش محصولات باشند استقبال می کنند اما متأسفانه محصولی که در اختیار داروخانه ها قرار داده می شود از کیفیت پایینی برخوردار بوده و به هیچ عنوان قابل رقابت با دیگر محصولات در سایر مراکز نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha