نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه «مشکل اساسی در حوزه تأمین داروهای مورد نیاز وجود ندارد»، گفت: ما کمبودی در تولید دارو در کشور نداریم. ممکن است تنها در سه درصد واردات دارو با مشکل روبرو شویم که آن هم به دلیل کار سودجویانی است که ارز دولتی گرفته اما دارو را وارد چرخه توزیع نکرده‌اند.

مشکلی در تامین داروی تولید داخل نداریم/بسیاری از داروهای وارداتی وارد چرخه توزیع نشدند

سلامت نیوز:نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه «مشکل اساسی در حوزه تأمین داروهای مورد نیاز وجود ندارد»، گفت: ما کمبودی در تولید دارو در کشور نداریم. ممکن است تنها در سه درصد واردات دارو با مشکل روبرو شویم که آن هم به دلیل کار سودجویانی است که ارز دولتی گرفته اما دارو را وارد چرخه توزیع نکرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمدحسین قربانی  با اشاره به وضعیت دارو در کشور گفت: خوشبختانه ۹۷ درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود. سه درصد باقیمانده هم عمدتاً برای بیماری‌های صعب العلاج، ام اس و بیماری‌های خاص است که وارد می‌کنیم و سالانه حدود ۱.۶ میلیارد دلار ارز نیاز دارد.

وی با بیان اینکه «تاکنون در زمینه واردات دارو سیاست خوبی در پیش گرفته نشده است»، گفت: وزیر بهداشت در این باره با شفافیت توضیح داد و اکنون نیز رویه جلوگیری از واردات بی رویه دارو به خصوص داروهای خارجی با مشابه داخلی را در پیش گرفتند.

وی توضیح داد: پیش از این بیماران به دنبال داروهای خارجی بودند که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شد که امروز این داروهای خارجی وارد نمی‌شود. به همین دلیل بیماران از کمبود دارو صحبت می‌کنند. حال اینکه این به معنای کمبود دارو نیست بلکه ما آن دارو را در داخل تولید می‌کنیم. پس می‌توان گفت که ما مشکل اساسی در حوزه تأمین داروهای مورد نیاز نداریم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخل و به دنبال آن ایجاد اشغال افزود: ما با همین رویکرد معتقدیم که نباید داروهای خارجی با مشابه داخلی وارد شوند. البته که آن داروی تولید داخل هم باید کیفیت و استاندارد بین‌المللی را داشته باشد. تولید کنندگان دارو بدانند که داشتن استاندارد بین‌المللی لازمه تولیدات دارو است.

قربانی با تاکید مجدد بر اینکه «کمبودی در تأمین داروی تولید داخل وجود ندارد» گفت: شاید در تأمین سه درصد از داروها آن هم مربوط به داروهای وارداتی کمبود داشته باشیم که دلیل آن هم سودجویانی است که ارز دولتی برای واردات دارو گرفته که دارو را وارد و انبار کرده اما وارد بازار نکرده‌اند. این از همان معضلاتی است که وزیر بهداشت به آن اشاره کرده، امروز بسیاری از داروها وارد چرخه توزیع نشدند که وزارت بهداشت در حال مقابله و مبارزه با آن است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha