محققان دریافتند مصرف رژیم غذایی پرفیبر در طول بارداری به شکل قابل توجهی موجب کاهش ریسک ابتلا به پره اکلامپسی (فشارخون دوره بارداری) می شود.

ارتباط مصرف فیبر در دوره بارداری و کاهش ابتلای نوزاد به آلرژی

سلامت نیوز:محققان دریافتند مصرف رژیم غذایی پرفیبر در طول بارداری به شکل قابل توجهی موجب کاهش ریسک ابتلا به پره اکلامپسی (فشارخون دوره بارداری) می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مطالعات نشان داده است پره اکلامپسی در دوره بارداری می‌تواند منجر به بروز آلرژی و بیماری‌های خودایمنی در نوزادان در سنین بالاتر شود.

«رالف نانان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سیدنی، در این باره می‌گوید: «ارتباط بین رژیم غذایی و پره اکلامپسی ناشی از وجود استات است، ترکیب تولیدشده در باکتری‌های روده مادر که در پی فرآوری فیبر بوجود می‌آید.»

در حال حاضر پره اکلامپسی در بالغ از ۱۰ درصد بارداری‌ها روی می‌دهد و علائم آن شامل فشارخون بالا، وجود پروتئین در ادرار مادر و ورم کردن شدید مادر است که عمدتاً منجر به زایمان زودهنگام می‌شود.

نانان در ادامه می‌افزاید: «ما در بررسی‌های خود دریافتیم مادران مبتلا به پره اکلامپسی در مقایسه با مادران سالم دارای میزان بسیار کم استات هستند.»

وی اذعان می‌کند: «نوزادان حاصل از بارداری‌های دچار پره اکلامپسی دارای غده تیموس کوچک‌تری هستند. این غده در قسمت جلو و بالای قلب قرار دارد که جزو دستگاه ایمنی محسوب می‌شود. مهم‌ترین فعالیت این غده تولید لنفوسیت تی است.»

به گفته نانان، «غده تیموس یک عضو ایمنی بسیار حائز اهمیت است چراکه سلول‌های تولید می‌کند که از ابتلاء به آلرژی‌ها و بیماری‌های خودایمنی پیشگیری می‌نماید.»

براساس این تحقیق، محققان توصیه می‌کنند زنان باردار رژیم غذایی مملو از غذاهای گیاهی و فرآوری نشده داشته باشند که بسیار برای سلامت شأن مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha