بازیگوشی و حواس پرتی کودکان یکی از مشکلاتی است که معمولا خانواده‌ها از آن گلایه دارند در ادامه این عوامل مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.

حواس پرتی کودکان از کجا آب می‌خورد؟ +راهکار‌های درمانی

سلامت نیوز:بازیگوشی و حواس پرتی کودکان یکی از مشکلاتی است که معمولا خانواده‌ها از آن گلایه دارند در ادامه این عوامل مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران، بازیگوشی و حواس پرتی در کودکان یکی از مشکلاتی است که اغلب خانواده‌ها از آن شکایت دارند، اما این مشکل با راهکار‌های درمانی قابل حل است و به جای واکنش‌های تدافعی در برابر این رفتار کودکان باید آن را درمان کرد.

ADHD اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز است که اغلب عامل بازیگوشی و حواس پرتی کودکان می‌شود و همین موضوع کودکان در سنین مدرسه را با مشکلاتی در کلاس درس مواجه می‌کند.

چنانچه کودک به سختی به صحبت‌های طرف مقابل گوش می‌دهد و تمرکز کافی برای انجام کارهایش ندارد و وظایفش را ناتمام باقی می‌گذارد این شرایط باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و با پزشک مشورت شود چرا که نشانه‌هایی از اختلال ADHD در کودک بروز کرده است.


بیش فعالی
یکی از نشانه‌های اختلال ADHD فعالیت‌های بیش از حد کودک است بالا و پایین پریدن بی وقفه و سر و صدا کردن نامتعارف از نشانه‌هایی است که کودک بیش فعال انجام می‌دهد.


علت بروز اختلال ADHD
کودکان مبتلا به ADHD در بخش کنترلی مغز فعالیت کمتری دارند همچنین انتقال دهنده‌های عصبی در دستگاه عصبی مرکزی  آنها تعادل لازم را ندارد.

هنوز مشخص نیست عامل این اختلال از کجا نشات می‌گیرد، اما بسیاری از محققان معتقدند ژنتیک در بروز این عارضه نقش دارد.


روش‌های تشخیص ADHD
 
هیچ روش آزمایشگاهی برای تشخیص ADHD وجود ندارد، اما مراجعه به پزشک و گفت‌وگوی وی با کودک می‌تواند به تشخیص ADHD کمک کند.

پزشک برای تشخیص دقیق این عارضه باید ۶ ماه علائم مشکوک به ADHD همچون عدم تمرکز حواس، رفتار‌های پرخاشگرانه و بیش فعالی را در کودک بررسی کند.


مشاوره
مشاوره با کودک مبتلا به اختلال ADHD موجب بهبود عزت نفس وی می‌شود همچنین مطالعات نشان می‌دهد روش‌های درمانی موسوم به آموزش مهارت‌های اجتماعی در کنار درمان‌های دارویی نتایج بهتری برای درمان اختلالات ADHD دارد.


رژیم غذایی برای کودکان مبتلا به اختلال ADHD
مطالعه بر رژیم غذایی کودکان مبتلا به ADHD نشان می‌دهد غذا‌هایی که برای بهبود عملکرد مغز مفید هستند برای افراد مبتلا به این اختلال هم موثر خواهد بود؛ به طور کلی خوراکی‌های دارای مقادیر بالای پروتئین همچون تخم مرغ، گوشت، خشکبار و حبوبات به بهبود تمرکز کودکان کمک می‌کند همچنین باید کربوهیدرات‌های پیچیده جایگزین کربوهیدرات ساده شود یعنی به جای آب نبات از میوه‌ها و نان سبوس دار استفاده شود.


تاثیر تلویزیون بر اختلال ADHD
ارتباط بین تماشای تلویزیون و اختلال ADHD به روشنی مشخص نیست، اما آکادمی کودکان آمریکا پیشنهاد می‌کند زمان تماشای تلویزیون را در کودکان کاهش دهیم.

این آکادمی توصیه می‌کند در کودکان کمتر از ۲ سال تماشای تلویزیون محدود باشد همچنین برای کودکان بزرگ‌تر هم بیش از ۲ ساعت در هفته تلویزیون دیدن مجاز نیست.

برای کمک به کودکان و تمرکز هوا بازی‌هایی همچون پازل، کتاب خواندن و فعالیت‌های فکری موثر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha