رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در جلسه ای که روز گذشته با حضور وزیر و معاونان ارشد وزارت بهداشت داشتند، موضوعات روز حوزه سلامت کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

جزئیات جلسه وزیر با مجلسی ها/منابع طرح تحول سلامت زیر ذره بین

سلامت نیوز:رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در جلسه ای که روز گذشته با حضور وزیر و معاونان ارشد وزارت بهداشت داشتند، موضوعات روز حوزه سلامت کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش سلامت یوز به نقل از  مهر، روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نشست هفتگی خود پذیرای وزیر و معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت بود.

بحث و بررسی پیرامون وضعیت بازار دارویی کشور، ابهامات پیرامون تداوم اجرای طرح تحول سلامت، ارزیابی اجرای طرح ملی کنترل فشارخون و…، از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در نشست روز گذشته مورد توجه نمایندگان مجلس قرار داشت.

به گفته اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ابتدای این نشست، وزیر بهداشت گزارشی از راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت و ساماندهی سیستم ارجاع و پزشک خانواده ارائه داد.

وی با اشاره به گزارش وزیر بهداشت از مبادلات مالی و رانتخواری‌های حوزه دارو، افزود: وزیر بهداشت مدعی است که با تغییر رویکرد و ایجاد شفافیت در قسمت‌های مالی به خصوص واردات دارو و مکمل‌های دارویی و غذایی، باعث ساماندهی وضعیت گذشته شده است.

وضعیت بازار دارویی کشور

در این نشست که محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز حضور داشت، پیرامون وضعیت بازار دارویی کشور نیز پرسش و پاسخ‌هایی مطرح شد که در این بین، سعید نمکی وزیر بهداشت، خواستار توجه پزشکان به تجویز داروی ایرانی در نسخه بیماران شد.

وزیر بهداشت، در ارتباط با جزئیات این نشست، گفت: برای ارائه گزارشی از اقدامات حوزه سلامت به ویژه وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی و مشکلات سد راه این حوزه، با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مسائلی را مطرح کردیم.

نمکی با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت موجودی و ذخیره دارویی در کشور، تاکید کرد: در حال حاضر مشکل اساسی در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی به رغم تمامی فشارهایی که ناشی از تحریم‌های ظالمانه است، نداریم و امیدواریم با همین رویه در آینده بتوانیم پیش برویم و مردم با مشکلی به نام کمبود داروهای اساسی و تجهیزات پزشکی مواجه نشوند.

وزیر بهداشت، در عین حال یادآور شد: مشکلی که ممکن است مردم ما به عنوان کمبود دارو حس کنند این است که به دلیل حمایت از تولید داخل اجازه ورود داروهای برند و خارجی را نمی‌دهیم و ممکن است برخی پزشکان داروی خارجی تجویز کنند و باعث سرگردانی بیماران شوند. بنابراین از پزشکان می‌خواهیم با توجه به وجود داروهای مشابه تولید داخل و به عنوان یک هموطن و حامی تولیدکنندگان داخلی، داروهای خارجی را تا حد امکان تجویز نکنند.

تشکیل کمیته بررسی منابع طرح تحول سلامت

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در نشست روز گذشته اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزیر و معاونان وزارت بهداشت، وضعیت منابع لازم برای تداوم اجرای طرح تحول سلامت بود که سخنگوی این کمیسیون، گفت: مقرر شد برای بررسی بیشتر منابع طرح تحول سلامت، کمیته‌ای در وزارت بهداشت با همکاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل شود. بر همین اساس اعضای این کمیته ۵ نفر از نمایندگان مجلس خواهند بود که سه نفر آنها از کمیسیون بهداشت و دو نفر آنها از خارج کمیسیون انتخاب می‌شوند تا گزارش کارهای انجام شده را به صورت ماهانه به کمیسیون مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha