این روزها اوضاع نابسامان اقتصادی سبب شده تا شغل‌های کاذب افزایش یابند، شغل‌هایی مثل«دادزن»، تعارف کن، تستر غذا و غیره که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند روز‌به‌روز افزایش می‌یابند و صاحبان این مشاغل برخلاف دیگر شغل‌ها بازارشان حسابی پررونق است چرا که این بار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، به جای اینکه صاحبان این مشاغل به دنبال بازار کار باشند بازار کار به دنبال آن‌هاست!

دادزن‌ها و خوشمزه‌خور‌ها، در صدر کسب درآمد!

سلامت نیوز: این روزها اوضاع نابسامان اقتصادی سبب شده تا شغل‌های کاذب افزایش یابند، شغل‌هایی مثل«دادزن»، تعارف کن، تستر غذا و غیره که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند روز‌به‌روز افزایش می‌یابند و صاحبان این مشاغل برخلاف دیگر شغل‌ها بازارشان حسابی پررونق است چرا که این بار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، به جای اینکه صاحبان این مشاغل به دنبال بازار کار باشند بازار کار به دنبال آن‌هاست!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،باز‌های شلوغ و مغازه‌های خالی گواه همین موضوع است؛ در این بین مغازه‌داران برای رونق فروش از افرادی با عنوان دادزن یا تعارف‌کن برای جذب بیشتر مشتری استفاده می‌کنند و مبالغ قابل توجهی هم برای این کار در نظر گرفته اند! رستوران‌ها هم از این دایره مستثنی نیستند و آن‌ها هم با کمک فضای مجازی از تستر‌ها برای جذب مشتری استفاده می‌کنند! تستر‌هایی که به رستوران‌های خاص می‌روند و با روش‌ها مختلف مثل استفاده از دست غذا را سرو می‌کنند و مردم را تشویق می‌کنند که به این رستوران‌ها سر بزنند!

>به یک «دادزن» قهار نیازمندیم
شاید باورتان نشود اما در مشاغل کاذب هم افراد حرفه‌ای وجود دارند! افرادی که برای هر ساعت کار بیش از 10 هزار تومان پول دریافت می‌کنند و اگر نصف روز به این کار مشغول باشند حقوقی بیش از 2 میلیون تومان دریافت خواهند کرد!


شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که این روز‌ها سری به بازار بزنید، مسلما اولین چیزی که نظر‌ها را به خود جلب می‌کند بازار شلوغ و مغازه‌های خلوت است و این دقیقا نشان از کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت‌های بازار دارد، در این بین پشت ویترین یکی از مغازه‌ها یک آگهی جذب نیرو خود نمایی می‌کند که روی آن نوشته شده«به یک داد زن قهار، تمام‌وقت نیازمندیم ساعتی 10هزار تومان!» وارد مغازه می‌شوم و از مغازه‌دار در رابطه با آگهی که پشت ویترین قرار داده سوال می‌پرسم، مغازه‌دار که پسر جوانی است می‌گوید:

«برای جذب مشتری نیاز به دادزن داریم، به این افراد معمولا تعارف‌کن می‌گویند اما صاحبکار ما گفته بنویسیم دادزن! این روزها خیلی از مغازه‌ها برای جذب مشتری از دادزن‌ها استفاده می‌کنند! در همین راسته ما اگر نگاه کنید متوجه می‌شوید که دادزن‌های زیادی مشغول به کار هستند! ما اگر یک دادزن داشته باشیم که از 5 بعد از ظهر تا 10 شب کار کند حقوقش بیشتر از حقوق ماهیانه من خواهد شد!»


با یک نگاه کلی به بازار متوجه می‌شویم که افراد زیادی به این کار مشغول هستند، یکی برای مغازه لوازم بهداشتی کار می‌کند، دیگری برای مغازه لباس مردانه‌فروشی و یکی دیگر برای مانتوفروشی! برای اطلاع بیشتر از روند کاری آن‌ها به سراغ یکی از دادزن‌ها می‌روم و درباره شغلش سوال می‌پرسم؛ او می‌گوید:

«خداروشکر این روزها بازار ما حسابی داغ است؛ اگر تا چند ماه پیش ما باید به مغازه‌ها می‌رفتیم و برای چند ساعت کار التماس می‌کردیم حالا دیگر مغازه‌دار‌ها دنبال ما هستند! دادزن‌های قهار بالای 3 میلیون در ماه درآمد دارند و بعضی‌ها هم چند جا در روز کار می‌کنند، شغل ما فقط یک بدی دارد و آن هم این است که وقتی از صبح تا شب داد می‌زنیم دیگر نمی‌توانیم آرام صحبت کنیم! الان صحبت کردن عادی ما هم همراه با دادزدن است.» می‌خندد و ادامه می‌دهد:

«بازار تعریفی ندارد، مردم توان خرید ندارند اما این موضوع برای ما بد نشده چون ما که برای هر مشتری پورسانت نمی‌گیریم، همین که از صبح تا شب جلوی یک مغازه داد بزنیم و مردم را دعوت کنیم برای ما کافی است! شب هم پولمان را می‌گیریم و می‌رویم پی زندگیمان.» افزایش نرخ تورم و شرایط اقتصادی نامناسب بستر مناسبی برای بروز و ظهور شغل‌های کاذب فراهم کرده است که در جامعه در حال رشد قارچ‌گونه هستند!

>خوشمزه‌خورها محبوبان کافه و رستوران
ظرف بزرگ کله‌پاچه را مقابلش گذاشته و با دادن توضیحاتی جزئی به کمک دو دستش تکه‌های کله‌پاچه را برمی‌دارد و درون دهانش می‌گذارد، زبان کله‌پاچه را با دستانش بر می‌دارد و گاز می‌زند!

در فیلم دیگری یک ظرف بزرگ ماکارانی روبه‌رویش قرار داده و با سرعت رشته‌های ماکارونی را به کمک دو چوبی که در دست دارد روانه دهانش می‌کند و هرازگاهی نگاهی رضایت‌آمیز به دوربین می‌اندازد. معمولا حرفی نمی‌زند و تنها با لذت تمام غذا می‌خورد. در فیلم دیگری چند ظرف غذا روی میز چیده شده و دوباره پشت میز نشسته است و با اشتها می‌خورد.

این تصویری آشنا در چند صفحه پرطرفدار ایرانی و خارجی است که صاحبانشان به «خوشمزه‌خورها» معروفند. داستان کاری کسانی که از غذا خوردن لذت می‌برند، برای رستوران‌ها در اینستاگرام تبلیغ می‌کنند و درآمد خوبی هم دارند.


آن‌ها شغلشان خوردن است و جالب است بدانید که تستری غذا یکی از شغل‌های پردرآمد این روز‌ها محسوب می‌شود و به یمن وجود فضای مجازی با رشد قارچ‌گونه‌ای هم همراه است، هر روز که صفحات مجازی را بالا و پایین کنید با انبوهی از تستر‌ها مواجه می‌شوید که به کافه و رستوران‌های خاص رفته‌اند تا از غذا خوردنشان با آن شیوه‌های خاص فیلم وعکس بگیرند و در صفحات پرمخاطب اینستاگرامشان به انتشار بگذارند و نکته جالب این است که برای این کار نه تنها غذاهای رستوران به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد بلکه پول هم دریافت می‌کنند!


گذشته از تنوع در نحوه غذا خوردن این افراد که معمولا با اشکال خاص و گاهی منزجرکننده همراه است، این کار جزو یکی از شغل‌های کاذب اما پردر آمد به شمار می‌آید و این طور که پیداست مشتریان زیادی هم به سمت رستوران‌ها و کافه‌ها روانه می‌کند؛ چرا که این روزها صاحبان کافه‌ها و رستوران‌ها در همه جا به دنبال یک تستر هستند که از غذایشان با آب و تاب تعریف کند و سیل مشتریان را به سمت رستورانشان بکشاند!

>شغل‌های کاذب اما پول‌ساز
همین دوروبر خودمان آدم‌هایی زندگی می‌کنند که صاحب مشاغلی عجیب هستند. اغلب این مشاغل خنده‌دار به نظر می‌رسند اما خیلی‌ها به صورت کاملا جدی آنها را انجام می‌دهند. شغل‌های کاذب معمولا در وضعیت نابسامان اقتصادی پررنگ‌تر دیده می‌شوند.

از جمله دیگر مشاغل کاذب می‌توان به سگ‌گردانی، عروسک تن‌پوش، سیلورمن و گلد من، قلیان موتوری و گریه‌کن مراسم ترحیم و دیگر موارد اشاره کرد اما هیچ یک از این مشاغل کاذب به اندازه دادزن‌ها و تستر‌های غذا درآمد کسب نمی‌کنند! مسلما چنین شغل‌هایی به دلیل وضعیت اقتصادی و کمبود شغل ایجاد شده‌اند اما موضوع حائز اهمیت این است که بازار امروز به چنین شغل‌هایی نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha