حادثه وحشتناک برای ٩ دانش‌آموز دبیرستانی، ختم به خیر شد. حادثه‌ای که می‌توانست به ماجرای تلخ و هولناکی تبدیل شود، اما درنهایت با تلاش امدادگران هلال‌احمر و نیروهای اورژانس به خوبی تمام شد.

رهایی از مرگ در آب‌های خروشان

سلامت نیوز:حادثه وحشتناک برای ٩ دانش‌آموز دبیرستانی، ختم به خیر شد. حادثه‌ای که می‌توانست به ماجرای تلخ و هولناکی تبدیل شود، اما درنهایت با تلاش امدادگران هلال‌احمر و نیروهای اورژانس به خوبی تمام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،تمام دانش‌آموزانی که به خاطر سوراخ شدن قایق تفریحی در محاصره آب‌های خروشان گرفتار شده بودند، با کمک تیم امدادونجات و همچنین مهارت کاپیتان بالگرد هلال‌احمر در این ماموریت خطرناک نجات یافتند و به خشکی رسیدند.

٩ دانش‌آموز پسر برای اردوی تابستانی از مسجد امام حسن مجتبی(ع) در محله مشیریه تهران به آنجا رفته بودند، اما هنگام تفریح با یک قایق، در رودخانه‌ای در پارک ملی خُجیر گیر افتادند.

درحالی‌که خبرهای اولیه بسیار شوکه‌کننده بود و خبر از مرگ این دانش‌آموزان می‌داد، اما چند ساعت بعد عملیات نجات آنها انجام شد و دانش‌آموزان به سلامت از آن منطقه رها شدند. کاپیتان گودرزی در این عملیات توانست با مهارتی خاص این دانش‌آموزان را از آن منطقه سخت و صعب‌العبور نجات دهد و ماموریت را آسان‌تر کند.


ماجرا به ساعت ١٢ ظهر دیروز، یکشنبه بر می‌گردد. خبر کوتاه و نگران کننده‌ای بسرعت در سایت‌های خبری منتشر شد. غرق شدن ٩دانش‌آموز در سد لتیان؛ خبر وحشتناکی که اگر واقعیت داشت، مردم را در شوک عظیمی فرو می‌برد.

اما دقایقی بعد از انتشار این خبر، مشخص شد که این دانش‌آموزان همگی زنده و سالم هستند و در منطقه‌ای جزیره مانند در رودخانه‌ای در پارک ملی خُجیر گیر افتاده‌اند. بلافاصله موضوع به نیروهای اورژانس و هلال‌احمر اطلاع داده شد. امدادگران برای رفتن به این منطقه صعب‌العبور نمی‌توانستند پیاده بروند. برای همین بلافاصله تیم واکنش سریع امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان تهران به همراه یک فروند بالگرد به منطقه اعزام شدند.


محمد علی راستکار، فرمانده عملیات واکنش سریع که خودش در محل نجات این دانش‌آموزان حضور داشت، جزییات این عملیات سخت را برای خبرنگار  روایت کرد:   «ساعت ١٢ظهر بود که خبر به ما اعلام شد.

بلافاصله پیگیری‌ها را آغاز کردیم. از آنجایی‌که برای رفتن به منطقه به بالگرد نیاز داشتیم، درخواست بالگرد دادیم و به همراه ٤ نفر از تیم واکنش سریع  به نام‌های رضا ملایان، علی‌شاملو، محمد‌خادم شیخ و مهران بخشی و  مهندسین پرواز و خلبان و کمک خلبان رأس ساعت 50: ١٢ راهی محل حادثه شدیم. یک‌ربع بعد به آنجا رسیدیم. منطقه جزیره مانندی که این دانش‌آموزان روی آن قرار گرفته بودند، خیلی کوچک بود و آب‌های خروشان رودخانه دور آنجا را محاصره کرده بود. برای همین تصور می‌کردیم که نمی‌توانیم وارد آن منطقه شویم.

برنامه‌ریزی کرده بودیم که وقتی بالای سر این دانش‌آموزان رسیدیم، امدادگرمان با وینچ به پایین برود و با سفره نجات دانش‌آموزان را یکی یکی بالا بیاورد و سوار بالگرد کند.

اما وقتی به منطقه رسیدیم مهارت خاص و بسیار حرفه‌ای کاپیتان گودرزی باعث شد که خیلی سریع‌تر و راحت‌تر این دانش‌آموزان را نجات دهیم. کاپیتان گودرزی توانست یکی از چرخ‌های بالگرد را روی یک خشکی بسیار کوچک که مثل سنگ بود، بگذارد، ١٠ دقیقه زمان برد تا دانش‌آموزان را سوار بالگرد کردیم. چون ظرفیت پر شده بود، من و دو نفر دیگر از همکارانم در منطقه ماندیم و بالگرد به حرکت در آمد.

آنها رفتند و وقتی این نوجوانان را صحیح و سالم از بالگرد پیاده کردند، دوباره برگشتند و به همان روش قبل ما را هم سوار بالگرد کردند. خدا را شکر همه بچه‌ها صحیح و سالم نجات پیدا کردند و این عملیات هم با خوبی و خوشی به پایان رسید.»


منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران  هم در باره این حادثه گفت: «با وجود آن‌که از روزهای قبل انجام عملیات رهاسازی آب سد لتیان اعلام شده بود و در حالت آماده‌باش بودیم، روز یکشنبه با حضور ۴۰ نفر در قالب اردوی فرهنگی در محدوده مواجه شدیم. عملیات رهاسازی آب سد را از ساعت ۹ تا ۱۰:  ۱۰ انجام دادیم و درحال بازگشت بودیم که حضور این اردو به ما اطلاع‌رسانی شد.

این ٩ نوجوان از میان دانش‌آموزان یک کانون فرهنگی بودند که برای اردوی تفریحی به منطقه خجیر رفته بودند و سوار یک قایق شدند که قایق دچار مشکل شد و ٩ نفر گیر افتادند. ٩ نفر از این تیم اردویی سوار یک قایق وارد دریاچه سد لتیان شدند و در میانه آن متوجه سوراخ بودن قایق شدند. از نیروهای هلال‌احمر خواستیم با اعزام بالگرد خود به کمک این ٩ نفر بیاید و از نیروهای محلی هم تقاضا کردیم که با توجه به گل آلود بودن دریاچه وارد محدوده نشوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha