رئیس شورای عالی جنگل از تدوین برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی ویژه برای حفظ میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: به‌طور قطع برای این کار دولت اعتبارات ویژه‌ای در نظر خواهد گرفت علاوه بر آن برای حفاظت از این نقاط از اعتبارات بین‌المللی نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

چه چیزی در انتظار جنگل‌های هیرکانی پس از ثبت جهانی است؟

سلامت نیوز:رئیس شورای عالی جنگل از تدوین برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی ویژه برای حفظ میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: به‌طور قطع برای این کار دولت اعتبارات ویژه‌ای در نظر خواهد گرفت علاوه بر آن برای حفاظت از این نقاط از اعتبارات بین‌المللی نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،کامران پور مقدم با اشاره به اینکه کشور ایران ۱۲ نقطه از جنگل‌های هیرکانی را به یونسکو برای ثبت جهانی معرفی کرده است، اظهار کرد: مساحت این ۱۲ نقطه ۳۰۷ هزار هکتار است که خوشبختانه هفته گذشته به عنوان میراث جهانی ثبت شد.

وی با بیان اینکه اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) معیارهایی را برای ثبت یک اثر طبیعی به عنوان میراث جهانی تعیین کرده است، تصریح کرد: از این رو پس از معرفی یک اکوسیستم به یونسکو برای ثبت جهانی، افرادی برای ارزیابی آن اکوسیستم و انطباق آن با معیارهای تعیین شده از آن بازدید می‌کنند. برای مثال می‌توان گفت اثری که برای ثبت جهانی معرفی شده باید به عنوان یک پدیده ممتاز طبیعی و چشم‌اندازی استثنایی داشته باشد. از سوی دیگر اثر معرفی شده باید نمایانگر فرایندهای مهم زمین‌شناسی و شکل‌گیری جغرافیای طبیعی باشد.

رییس شورای عالی جنگل با اشاره به اینکه اکوسیستم معرفی شده به یونسکو برای ثبت جهانی همچنین باید تنوع زیستی بالایی داشته و دارای گونه‌های نادر از نظر تاریخی و باستانی باشد،اظهارکرد: نکته مهم در کنار این عوامل این است که عوامل تهدید، تخریب و تغییر کاربری در مناطقی که برای ثبت جهانی معرفی می‌شوند، وجود نداشته و تقریبا حالت بکر خود را حفظ کرده باشد. از این رو ما سعی کردیم که در جنگل‌های هیرکانی مناطقی را برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی کنیم که منطبق با این شاخص‌ها باشد.

پورمقدم با تاکید بر اینکه در حال حاضر باید برای نقاطی از منطقه هیرکانی که ثبت جهانی شده است طرح‌های مدیریتی و حفاظتی ویژه بر اساس معیارهای جهانی داشته باشیم تا بتوانیم وضعیت فعلی آن را حفظ کنیم، گفت: به‌طور قطع این کار در اولویت سازمان جنگل‌ها قرار دارد و دولت نیز اعتبارات ویژه‌ای برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هدف سازمان جنگل‌ها این است که به‌تدریج عوامل تهدید و تخریب در نقاط دیگر جنگل‌های هیرکانی را حذف و آن‌ها را نیز برای ثبت جهانی معرفی کند، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای ثبت جهانی آثار طبیعی این است که ارزش جهانی پیدا می‌کند و تمام کشورهای عضو یونسکو متعهد می‌شوند که وظیفه خود را در قبال حفظ این میراث جهانی انجام دهند بنابراین برای حفظ نقاط بکر هیرکانی می‌توانیم از اعتبارات بین‌المللی که یونسکو برای حفاظت از میراث جهانی پیش‌بینی کرده است نیز استفاده کنیم.

رییس شورای عالی جنگل در پایان با اشاره به اینکه میراث ثبت شده در یونسکو مناطق امنی در جهان هستند که به هر ترتیب باید حفظ شوند، تصریح کرد: گام بعدی سازمان جنگل‌ها این است که برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی ویژه را منطبق با شاخص‌های اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) تدوین و اجرایی کند.

مساحت کل جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور ۲ میلیون هکتار برآورد شده است که حدود ۱۰ روز گذشته ۳۱۰ هزار هکتار از آن به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha