دندانپزشک و متخصص ارتدنسی و ناهنجاری‌های فک گفت: دندان‌هایی که در اثر ضربه به طور کامل از حفره خود بیرون افتاده را برای کاشت دوباره، فقط در عرض یک ساعت باید به پزشک رساند.

فقط یکساعت فرصت برای کاشت دوباره دندان کنده شده وجود دارد

سلامت نیوز: دندانپزشک و متخصص ارتدنسی و ناهنجاری‌های فک گفت: دندان‌هایی که در اثر ضربه به طور کامل از حفره خود بیرون افتاده را برای کاشت دوباره، فقط در عرض یک ساعت باید به پزشک رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر نازیلا عاملی بیان کرد: موفقیت در کاشت دوباره دندان‌هایی که به دلایل مختلف مانند ضربه از جای خود کنده شده اند، به دو عامل زمان و محل نگهداری آن تا کاشت مجدد بستگی دارد.

وی با اشاره به اهمیت زنده و سالم ماندن سلول‌های سطح ریشه دندان بیرون افتاده، افزود: مدت زمانی که دندان خارج از حفره خود بیرون بوده تأثیر زیادی در موفقیت عمل کاشت دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به اینکه دندان کنده شده را در محیطی مانند داخل دهان و در معرض بزاق خود فرد باید قرار داد، گفت: برای کودکانی که توان نگهداری دندان کنده شده در داخل دهان خود را ندارند، استفاده از ظرف آب و یا شیر برای نگهداری دندان بیرون افتاده توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه کاشت دندان بیرون افتاده قبل از نیم ساعت میزان موفقیت را بسیار افزایش می‌دهد، ادامه داد: حتی تا ۲ ساعت بعد از کنده شدن نیز امکان کاشت وجود دارد، اما میزان موفقیت کاهش می‌یابد.

عاملی با اشاره به اینکه کندن شدن دندان در کودکان شایع است، ابراز داشت: اگر دندان خارج شده در کودکان از نوع دندان شیری باشد نیازی به جای‌گذاری نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: والدین اگر امکان تشخیص دندان شیری و دائمی را ندارند، باید با رعایت موارد بهداشتی و توصیه شده، کودک و دندان کنده شده را به دندانپزشک برسانند.

چند توصیه

ریشه دندان کنده شده نباید لمس شود و برای جا به جایی دندان با تاج، نباید به لثه دست زد. ضمن اینکه ریشه دندان نیازی به تمیز کردن ندارد و این کار توسط دندانپزشک انجام شود.

برای تمیز کردن دندان صدمه یا ضربه خورده تحت هیچ شرایطی از مسواک و الکل استفاده نکنید.

اگر در اثر ضربه مقداری از دندان شکست، باید تکه دندان را درون شیر یا بزاق دهان گذاشت و سریع به نزد دندانپزشک برد.

در صورتی که دندان لق شده است، تا رسیدن به مرکز درمانی فشاری روی دندان وارد نشود.

بهترین کار قرار دادن دندان در جای خود و مراجعه سریع به دندانپزشک است.

هنگام بیرون افتادن دندان ابتدا باید آن را پیدا کرد. برای برداشتن دندان باید آن را از ناحیه تاج بگیرید و به ریشه آن دست نزنید. سپس باید با فشار ملایم آب ولرم دندان را شسته و از خشک کردن آن با پارچه خودداری نمائید.

والدین، کودکان و معلمان نسبت به نحوه پیشگیری از صدمه دندانی سبب کاهش این اتفاق می‌شود.

مراقبت از کودکان در هنگام بازی در بوستان و یا بازی با دیگر بچه‌ها اهمیت زیادی دارد، زیرا بیشتر آسیب به دندان در کودکان هنگام فعالیت آنها در محیط‌های بیرونی و بوستان‌ها رخ می‌دهد.

استفاده از کمربندهای محافظت کننده و تهیه صندلی‌های مطمئن هنگام رانندگی از مواردی است که والدین باید به آن توجه کنند.

استفاده از محافظ‌های دهانی ضربه و آسیب دندانی را باید جدی گرفت. آبسه‌های مکرر آزاردهنده و یا سیاه شدن ممکن است از عوارض ضربه دندانی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha