چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 275765

شنا یکی از ورزش های مفرح تابستانی است اما رعایت نشدن شرایط بهداشتی در استخرها باعث می شود همین ورزش مفرح به جای این‌که تقویت کننده سلامت ما باشد به آن آسیب برساند. در ادامه مطلب به آلودگی های خطرناک استخرها اشاره می کنیم

انگل هایی  که با آب استخر منتقل می شود!

سلامت نیوز:شنا یکی از ورزش های مفرح تابستانی است اما رعایت نشدن شرایط بهداشتی در استخرها باعث می شود همین ورزش مفرح به جای این‌که تقویت کننده سلامت ما باشد به آن آسیب برساند. در ادامه مطلب به آلودگی های خطرناک استخرها اشاره می کنیم
 

  انگل میکروسکوپی
 انگل میکروسکوپی کریپتوسپوریدیوم
(Cryptosporidium) یکی از انگل‌هایی است که در آب گرم رشد می‌کند، بنابراین اغلب در استخرها و دریاچه های شلوغ وجود دارد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، آب به عنوان گذرگاهی برای ورود این انگل به بدن عمل می کند و بدن ما را به میزبان آن تبدیل خواهد کرد.


چرا کریپتوسپوریدیوم خطرناک است؟
کریپتوسپوریدیوم یک انگل میکروسکوپی است که با تکثیر در بدن میزبان به بقای خود ادامه می‌دهد. اگر ذرات میکروسکوپی مدفوع آلوده به این انگل در آب استخرهای شنا وجود داشته باشد و توسط شناکنندگان فروبرده شود، آن‌ها را به میزبان این انگل تبدیل می کند
و باعث بروز علایم گوارشی می شود. این علایم عبارت است ازاسهال‌ آبکی، گرفتگی معده، استفراغ، سرفه مداوم (در یپتوسپوریدیوز تنفسی) و دل درد. علایم بیماری معمولا به مدت سه هفته تداوم پیدا می کند و فرد را در معرض خطر کم‌آبی بدن قرار می‌دهد. این کم‌آبی می تواند برای کودکان و افراد دچار نقص ایمنی کشنده باشد.


چگونه به این انگل آلوده می شویم؟
در بیشتر موارد، ابتلا به علایم ناشی از انگل کریپتو از طریق استخرهای آلوده صورت می گیرد. تحقیقاتی که در سال 2013 انجام شد نشان داد 58 درصد استخرهای شنا به این انگل آلوده هستند. افراد مبتلا به اسهال، به ویژه  کودکانی که کنترل زیادی روی مدفوع خود ندارند، آب استخر را به  انگل بیماری آلوده می کنند و همه کسانی که مقادیری از این آب را در هنگام شنا فرو می برند به بیماری مبتلا می‌شوند.


 یک فرد آلوده می تواند آب استخر را به صد میلیون تخم انگل آلوده کند. این درحالی است که وجود فقط 10تخم انگل در آب یک استخر برای ابتلا به عفونت کافی است. تحقیقات نشان می دهد بر خلاف دیگر انگل‌ها و باکتری‌ها، کریپتوسپوریدیوم در مقابل کلر هم مقاوم است و حتی در آب های کلر زده هم به مدت 10 روز زنده می‌ماند.


چگونه از خود و فرزندانمان محافظت کنیم؟
برای این‌که از آلودگی خود و کودکانتان به کریپتو جلوگیری کنید، توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:
 هرگز و تحت هیچ شرایطی در هنگام شنا آب استخر را فرو نبرید.
 اگر به اسهال مبتلا هستید شنا نکنید و به کودکانتان هم در صورت ابتلا به اسهال اجازه شنا کردن ندهید.
 اگر خود یا فرزندتان آلوده به این انگل شده اید تا دو هفته پس از بهبودی از رفتن به استخر خودداری کنید زیرا تا 50 روز بعد از بهبود، هنوز هم حامل انگل هستید.همیشه قبل و بعد از شنا کردن، دوش بگیرید.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha