دئودرانت، اسپری و مام زیر بغل همه جزو وسایلی برای خوشبو کردن بدن هستند. در ادامه به مقایسه‌ ساده‌ای بین همین محصولات پرداخته‌ایم

مقایسه دئودرانت،اسپری و مام زیر بغل، تفاوت اینها در چیست؟

سلامت نیوز: دئودرانت، اسپری و مام زیر بغل همه جزو وسایلی برای خوشبو کردن بدن هستند. در ادامه به مقایسه‌ ساده‌ای بین همین محصولات پرداخته‌ایم


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت، با گرم شدن هوا تعریق بیش از حد به‌دلیل رطوبتی که روی پوست و لکی که روی لباس ایجاد می‌کند و به‌دلیل بوی نامطبوع و ناخوشایندی که دارد، عامل آزار روانی و جسمی بسیاری از افراد است. با شرح‌حال‌گیری و معاینه کامل و انجام آزمایش‌های لازم هرگونه علت زمینه‌ساز این مشکل پیدا و برطرف می‌شود، اما بسیاری از بیماران که هیچ اختلال زمینه‌ای ندارند، می‌توانند با رعایت بهداشت و شستشوی مرتب بدن و استفاده درست و مناسب از محصولات بهداشتی ضدتعریق یا خوشبوکننده مشکلشان را حل کنند.

دئودورانت چیست؟

واژه دئودورانت در لغت‌نامه به معنی بوزدا و رفع‌کننده بوی بد است. دئودورانت‌ها محصولاتی هستند که از ترکیب 15- 6 درصد روغن معطر، اسانس و الکل و گاهی مواد ضدباکتریال تهیه شده‌اند. کار اصلی آنها از بین‌بردن بوی بد تعریق و بوزدایی است که بخشی از این کار را با از بین‌بردن باکتری‌های مولد بو در سطح پوست انجام می‌دهند، دئودورانت‌ها عمدتا بوی ناخوشایند عرق را از بین می‌برند و تاثیری بر میزان عرق ندارند.


کدام مناسب‌تر است: اسپری، مام یا ژل؟

دئودورانت‌ها و محصولات ضدتعریق در اشکال مختلفی اعم از اسپری، فوم‌های صابونی، ژل و... در بازار عرضه می‌شوند. اسپری کاربرد راحتی دارد و می‌تواند به صورت الکلی یا پودرخشک که مورد استفاده در ضدتعریق‌هاست، روی پوست اسپری شود. استفاده از این شکل دئودورانت یا ضدتعریق در افرادی که تعریق خفیف تا متوسط دارند، پیشنهاد می‌شود اما برای افرادی که درجات شدیدتر تعریق را دارند، استفاده از مام‌های صابونی یا ژلی و فوم‌ها مفیدتر است. نگهداری اسپری‌ها به‌دلیل اینکه با پوست تماس مستقیم ندارند، راحت‌تر است اما محصولاتی مثل فوم، کرم و مام بعد از استعمال روی پوست آلوده و تمیزنشده، آلوده می‌شوند و رنگ و خصوصیات ظاهری‌شان بعد از مدتی تغییر می‌کند. در صورت مشاهده چنین حالتی باید از ادامه مصرف خودداری کرد. دئودورانت‌های کرمی ملایم و بدون الکل هستند و برای پوست‌های حساس مناسب‌ترند. افرادی که پوست‌های حساس و آسیب‌پذیری دارند نباید از دئودورانت‌ها و فوم‌های حاوی الکل استفاده کنند.

عطر یا دئودورانت؟

عطرها در مقایسه با دئودورانت‌ها از غلظت بالاتری از روغن‌های محلول در الکل برخوردارند و به همین دلیل گرا‌ن‌ترند و بوی ماندگارتری دارند. میان این محصولات بیشترین میزان اسانس‌های معطر در پرفیوم‌ها وجود دارد و بعد از آن به ترتیب اودوپرفیوم و اودوتویلت و ادکلن قرار دارد.

خطر رفع بوی عرق با سنگ مرداب

از قدیم‌ موضوع داروهای گیاهی برای کاهش بوی عرق مورد بحث بوده است. از جمله داروهای طبیعی کاهش بوی عرق، سنگ‌ مرداب است. این سنگ درواقع اکسید دوظرفیتی سرب متبلور یا پروکسید سرب است که در نقاشی برای خشک‌کردن رنگ روغن یا در کوزه‌گری برای خشک کردن لعاب روی کوزه استفاده می‌شود. امروزه به‌دلیل داشتن سرب نگرانی‌های فراوانی در خصوص سرطان‌زا بودن سنگ مرداب وجود دارد و به‌دلیل نبودن مطالعات علمی کافی در این خصوص توصیه می‌شود از مصرف این سنگ پرهیز شود. ترکیبات گیاهی می‌توانند حساسیت موضعی ایجاد کنند که قسمتی از این تحریکات به‌دلیل مواد موثر موجود در داروی طبیعی و بخشی به‌دلیل آلاینده‌ها و مواد جانبی همراه آنها است.

دئودورانت‌ها سرطان‌زا نیستند

برخلاف وجود برخی گزارش‌ها مبنی بر خطر ایجاد سرطان‌های پوستی یا سرطان پستان به دنبال مصرف ضدتعریق‌ها و دئودورانت‌ها، این ادعاها پایه علمی ندارند و محققان مرکز ملی سرطان و سازمان غذا و داروی آمریکا وجود ارتباط میان مصرف این ترکیبات و ابتلا به سرطان پوست و پستان را تایید نکرده‌اند. با این حال برای اطمینان بیشتر بهتر است از مصرف بی‌رویه این محصولات بپرهیزید و ترجیحا از محصولات بدون آلومینیوم استفاده کنید زیرا در مطالعات انجام ‌شده خاصیت سرطان‌زایی این محصولات را به آلومینیوم یا پارابن ارتباط داده‌اند.

ضد تعریق‌ ها چه می‌کنند؟

ضدتعریق‌ها از نمک فلزاتی مانند آلومینیوم و زیرکونیم تشکیل شده‌اند. به دنبال استفاده از این محصولات دهانه مجاری عرق با نمک‌های فلزی مسدود می‌شود و میزان تعریق کاهش می‌یابد. افرادی که تعریق زیادی دارند به جای دئودورانت‌ باید از محصولات ضدتعریق استفاده کنند و برای کمک به کاهش عرق به جای پوشیدن لباس‌های چسبان و پلاستیکی از لباس‌های راحت نخی و با الیاف طبیعی استفاده کنند. استفاده از محصولات موضعی در افرادی که تعریق بالایی دارند معمولا کافی نیست. این افراد باید دنبال درمان اختلالات زمینه‌ای باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha