بسیاری از تولیدات در زندگی روزمره آغشته به موادی هستند که برای سلامتی زیانبارند و از جمله آنها محصولات پلاستیکی هستند.

استفاده از محصولات پلاستیکی برای زنان خطرناک‌تر است

سلامت نیوز: بسیاری از تولیدات در زندگی روزمره آغشته به موادی هستند که برای سلامتی زیانبارند و از جمله آنها محصولات پلاستیکی هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند که ظروف پلاستیکی می‌توانند بر هورمون‌های زنانه به ویژه در دوران بارداری تاثیر منفی بگذارند.

متخصصان موسسه "هاینریش بل" و سازمان جهانی بهداشت دریافته‌اند که زنان نه تنها بیشتر از مردان با محصولات پلاستیکی سرکار دارند بلکه بیشتر از مردان نیز در معرض خطرات ناشی از تماس با مواد پلاستیکی هستند و بدن‌شان نسبت به آن با حساسیت بیشتری واکنش نشان می‌دهد.

میزان چربی بدن زنان بالاتر از مردان است و به همین دلیل نیز مواد شیمیایی حلال در چربی ساده‌تر وارد بافت‌های سلولی بدن‌ زنان می‌شود. به خصوص مواد شیمیایی که تاثیراتی مشابه بر هورمون‌ها دارند. این مواد تحت عنوان Endocrine disruptors یا ED وقتی وارد بدن زن می‌شوند می‌توانند سیستم هورمونی بدن او را تحت تاثیر قرار دهند و به ویژه برای زنان باردار و جنین خطرناک‌ هستند.

در صورت ورود این مواد شیمیایی به سیستم اندوکرین بدن (دستگاه درون‌ریز بدن، شامل غدد یا بافت‌هایی که ترشحات تحریک‌کننده غدد یا بافت‌های دیگر را به خون وارد می‌کنند) به ویژه به بدن زن باردار، این خطر وجود دارد که تمام هورمون‌هایی که در پروسه رشد جنین نقش ایفا می‌کنند، تحت تاثیر قرار گیرند. پیامد چنین تاثیری می‌تواند به ناقص شدن اندام جنین یا بیماری‌های دیگری منجر شود که بعدها بروز می‌کنند.

این مواد شیمیایی و ذرات ریز پلاستیک (میکروپلاستیک‌ها) در بسیاری محصولات دیگر هم هستند که عمدتا مورد استفاده زنان قرار می‌گیرند از جمله در لوازم آرایشی و مواد شوینده. ذرات ریز پلاستیکی می‌تواند از طریق جفت به جنین برسند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند تا جایی که ممکن است زنان از استفاده از محصولات یک بار مصرف مثل ظروف پلاستیکی پرهیز کنند.

به گزارش دویچه‌وله، سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که ED از جمله عوامل ابتلا به سرطان‌هایی از جمله سرطان پستان و پروستات است که با تغییرات هورمونی مربوط می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha