وزیر بهداشت با بیان اینکه در دفترم هنوز نشده که ناهار بیت‌المال را بخورم و پول آن را پرداخت نکرده باشم، گفت: تا زمانی که در وزارت بهداشت مسئولیت داشته باشم، یک ریال از بیت‌المال را پایمال نخواهم کرد.

اجازه نمی‌دهم یک ریال از بیت‌المال پایمال شود

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با بیان اینکه در دفترم هنوز نشده که ناهار بیت‌المال را بخورم و پول آن را پرداخت نکرده باشم، گفت: تا زمانی که در وزارت بهداشت مسئولیت داشته باشم، یک ریال از بیت‌المال را پایمال نخواهم کرد.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم؛ دکتر سعید نمکی در نشست با مسئولان شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه اظهار کرد: همه می‌دانند که یک برهه حساس تاریخی قرار داریم و اگر به عقب بازگردیم می‌بینیم که دستاوردهای بسیار مغتنمی در نظام سلامت داشته‌ایم و دستاوردهای امروز، با دیروز قابل مقایسه نیست، به عنوان نمونه در دوران پیش از انقلاب در شهرستان دماوند، پزشک خارجی فعالیت داشت در حالیکه امروز پزشکان ایرانی در نقاط مختلف دنیا به عنوان متخصصین برجسته جهان، خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به نام بیمارستان سوم شعبان دماوند و سالروز ولادت امام حسین(ع) افزود: امام حسین(ع) یکی از بزرگترین مردان تاریخ بشریت و نه فقط تشیع، است و همواره می‌گویم که حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) الگوی جوانمردی و رشادت برای تمام تاریخ بشریت هستند.

امروز در کشور منابع محدود و تقاضاهای نامحدود داریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه در شرایط کنونی باید برای منابع موجود، بهترین تصمیم گیری را داشته باشیم، گفت: امروز در کشور منابع محدود و تقاضاهای نامحدود داریم. روزی که در سازمان برنامه و بودجه بودم خاطرات مدیران گذشته این سازمان را می خواندم و از مرحوم ابتهاج، اولین مدیر این سازمان پرسیده بودند که بزرگترین مشکل شما چیست که پاسخ داده بود منابع محدود و تقاضاهای نامحدود.

بزرگترین آفت حکومت هایی که به اضمحلال رفته‌اند، قدرناشناسی و بی‌انصافی است

دکتر نمکی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم و دوازدهم و ضمن تقدیر از خدمات وزیر و مدیران اسبق وزارت بهداشت، گفت: هنوز پیش نیامده که در جایی سخنرانی کنم و از زحمات دکتر هاشمی و همکاران وی تشکر نکنم چون معتقدم قدرناشناسی و بی انصافی، بزرگترین آفت تمام حکومت هایی است که در طول تاریخ به اضمحلال رفته اند و ناسپاسی از پروردگار و خلق خدا، پدیده ای مذموم و خصیصه نامطلوبی است.

وی خاطرنشان کرد: طرح تحول نظام سلامت در توسعه زیرساخت ها، ماندگاری تیم پزشکی در مناطق محروم، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و همچنین کاهش پرداختی از جیب بیماران در هزینه های کمرشکن بستری، موفقیت های زیادی داشت اما یکی از اثرات نامطلوب آن حرکت این بود که مقدمات آن شامل پرونده الکترونیک سلامت به عنوان ریل گذاری برای اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده، فراهم نشده بود تا هزینه ها منطقی تر شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه هم حضور داشتم تاکید داشتم و جلسات زیادی برگزار کردیم که مقدمات طرح تحول نظام سلامت یعنی پرونده الکترونیک سلامت باید اجرایی شود و باید برای پرهیز از تقاضاهای القایی، باید راهنماهای بالینی داشته باشیم چون در غیر این صورت با درآمد سرانه 50 هزار دلاری هم نمی توانیم پاسخگوی نیازهای درمانی مردم باشیم.

بهره‌برداری از نسخه تلفن همراه پرونده الکترونیک سلامت

دکتر نمکی یادآور شد: کشوری که می خواهد عزت خود را حفظ کرده و خدمت به مردم را در بهترین شرایط حفظ کند، باید به منطقی تر شدن هزینه های نظام سلامت فکر کند و اولین کار ما این بود که پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان ریل و زیرساخت برای ورود سه جزء دیگر یعنی پزشکی خانواده، نظام ارجاع و اعمال راهنماهای بالینی طراحی کردیم و امروز این مژده را می دهم که در نمایشگاه الکامپ از نسخه تلفن همراه پرونده الکترونیک سلامت، بهره برداری می شود و همه مردم که با کد ملی، پرونده الکترونیک سلامت آنها ثبت شده از فردا می توانند از طریق تلفن همراه به پرونده خود وارد شوند و از جزییات آن مطلع شده و از خدمات آن استفاده کنند.

وی یکی از اقدامات وزارت بهداشت در دوره جدید را پرداختن به اولویت بهداشت بر درمان و همچنین درمان سرپایی بر بستری عنوان کرد و گفت: هیچ کجای دنیا امروز بیمارستان های 20، 30 یا 60 تختخوابی احداث نمی کنند و اگر مدرن ترین سیستم های ارائه خدمت در دنیا را مطالعه کنید می بینید که این بیمارستان ها جای خود را به بیمارستان های بزرگ منطقه ای داده است و امروز دیگر یک بیمارستان کمتر از 300 یا 400 تختخوابی، مقرون به صرفه نیست و اگر با هلی کوپتر بیماران را از یک محل به محل دیگری منتقل کنید، اقتصادی تر از ایجاد بیمارستان های کوچک است.

وجود 5 هزار تخت بیمارستانی با ضریب اشغال کمتر از 30 درصد در کشور

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر حدود 5 هزار تخت بیمارستانی در کشور، ضریب اشغال کمتر از 30 درصد دارند، یادآور شد: این مساله به معنی دور ریختن منابع ملی است و هیچ کجای دنیا با درآمد سرانه 50 هزار دلار نیز چنین کار غیراقتصادی و غیرعلمی را انجام نمی دهند اما در کشورهای دیگر، مردم و بیماران رها نمی شوند و این به بدان معنی نیست که اگر می خواهیم بیمارستان های بزرگ منطقه ای ایجاد کنیم، مردمان یک منطقه را از حداقل خدمات بهداشتی و درمانی رها می کنیم.

دکتر نمکی افزود: باید مدلی را طراحی کنیم که بتواند حداقل نیاز مردم را در همه نقاط کشور فراهم کند و دسترسی مردم به خدمات به گونه ای باشد که هیچ کس از این دسترسی محروم نماند و همچنین منابع کشور در نظام سلامت را به سمت و سویی سوق دهیم که با کمترین هزینه، بیشترین اثربخشی را مشاهده کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم تقویت درمان سرپایی در کشور، گفت: اگر بتوانیم بیماران مبتلا به فشارخون بالا را در مراحل اولیه تشخیص دهیم تا اینکه و نیاز به خدمات بستری در بخش های ویژه و یا دیالیز داشته باشد، از تحمیل هزینه به نظام سلامت و مردم و تحمیل عوارض به بیماران جلوگیری کرده ایم بنابراین اولویت اول ما در نظام سلامت، تقویت درمان سرپایی است و بعد از آن باید خدمات اورژانس را در کنار مردم و در کوتاه ترین زمان، ارائه کنیم.

افزایش ساعات کار مراکز بهداشتی و درمانی در روستاها

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ساعات کار مراکز بهداشتی و درمانی در روستاهای کشور، بیان داشت: هدف ما این است که ساعات کار این مراکز به 16 ساعت در طول شبانه روز افزایش پیدا کند و دومین هدف ما، ایجاد مراکز درمان بستر در شهرهای کشور است که بتوانیم تعدادی تخت بیمارستانی به عنوان مرکز درمان بستر فراهم کنیم که مردم اعمال اصلی تخصصی اورژانسی را در کنار خودشان داشته باشند و سوم بیمارستان های بزرگ منطقه ای را ایجاد کنیم.

ساخت بیمارستان 1000 تختخوابی در شرق تهران

دکتر نمکی اضافه کرد: زمانی که در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم، پیگیری های لازم برای ایجاد بیمارستان 1000 تختخوابی در انتهای اتوبان شهید بابایی و در اولین دسترسی به شرق تهران را انجام دادیم که به نتیجه رسید و در صورت ساخت این بیمارستان، تا 20 سال آینده، شرق تهران به یکی از بهترین مراکز بهداشتی و درمانی فوق تخصصی، دسترسی خواهد داشت.

وی ضمن تاکید بر تامین کمبودهای بهداشتی و درمانی شهرستان فیروزکوه، یادآور شد: چون شهرستان های دماوند و فیروزکوه شاهراه حیاتی بین 4 استان است، قطعا باید اورژانس این شهرستان ها تقویت شود و پایگاه ها و نیروی انسانی مورد نیاز آن تامین می شود.

بر مبنای خرد و منطق حرف می‌زنم

وزیر بهداشت مورد ایجاد بیمارستان در شهر آبسرد گفت: اعتقادی به ایجاد بیمارستان در شهر آبسرد ندارم چون بنده، انسان صریحی هستم یا می‌گویم بله یا خیر؛ اگر بله گفتم تا انتهای خط هستم و اگر هم نه بگویم بر مبنای خرد و منطق، نه می‌گویم؛ با توجه به امکاناتی که در دماوند و تهران وجود دارد، باید در آبسرد مرکزی ایجاد شود که حداقل امکانات برای دسترسی مردم فراهم شود و نیاز مردم این منطقه، یک مجموعه اورژانس و تعدادی تخت بیمارستانی است که اگر نیاز به اعزام بیماران وجود داشته باشد، آمبولانس حاضر و آماده باشد و معتقدیم که نیروی انسانی کارآموزده و سیستم هندلینگ آن به مردم خدمت می‌کند.

دکتر نمکی تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا مانند کانادا و انگلیس امکان ندارد که بیماران در یک روز به سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی مراجعه کرده و خدمت را دریافت کنند و امکان ندارد که این امکانات را در هر نقطه‌ای مستقر کنند و امکان ندارد که بیماران غیر از گذر از سیستم پزشک خانواده، به هر کجا که خواست، مراجعه کند؛ اگر بخواهیم درست و منطقی هزینه کنیم باید در شهر آبسرد، امکاناتی را فراهم کنیم که مردم احساس رضایتمندی و عدم اضطراب داشته باشند و هزینه‌ای هم نکنیم که منابع ملی را به هدر بدهیم.

یک ریال از بیت المال را پایمال نخواهم کرد

وی تصریح کرد: چون اعتقاد دارم که در محضر مردم و روز قیامت در پیشگاه خداوند، پاسخگو باشم که چگونه هزینه کرده ام، تا زمانی که در وزارت بهداشت مسئولیت داشته باشم، یک ریال از بیت المال را پایمال نخواهم کرد. بنده، انسانی هستم که توانایی مالی کافی دارم اما در دفترم هنوز نشده که ناهار بیت المال را بخورم و پول آن را پرداخت نکرده باشم، هر زمان از دفترم بیرون می‌روم، چراغ را خاموش می کنم و هر وقت اجبارا با ماشین اداری به سفر می روم، بهای بنزین آن را پرداخت می کنم و برای یک ریال بیت المال، حساب و کتاب دارم.

قول می دهم به هیچ منطقه محرومی، بی توجهی نکنم

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: قول می دهم که در ایام مسئولیتم در وزارت بهداشت، به هیچ منطقه محرومی، بی توجهی نکنم و به مردم این مناطق رسیدگی کنم و قول می دهم که اجازه ندهم ریالی از بیت المال در مواردی که نادرست است، هزینه شود و با اینکه خدمات زیادی در مناطق محروم و مرزی کشور ارائه شده اما هنوز هم بغض گلوی انسان را می گیرد که چرا مردم باید در چادر یا کپر زندگی کنند و بنده، وزیر بهداشت تمام مردم این کشور اعم از اهل تشیع، تسنن، کلیمی، مسیحی، زرتشتی، اصولگرا، اصلاح طلب، بدون خط سیاسی و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستم.

دکتر نمکی افزود: به معاونینم گفته ام حق ندارید اگر نماینده ای حتی مخالف دولت باشد، به مردم آن منطقه، کم توجهی کنید و اگر امروز هم متوجه نشوم، روز قیامت جلوی شما را می گیرم چون هیچ شهروند ایرانی در رسیدگی و عدالت در سلامت، با دیگری تفاوتی ندارد و واگن وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست نمی بندیم البته اگر با دکتر روحانی کار می کنیم چون فکر او را قبول دارم اما حق ندارم در وزارت بهداشت در رسیدگی به دردمندان کشور، سیاست زدگی را اعمال کنم.

وی یادآور شد: عدم آلودگی به سیاست زدگی و رعایت بیت المال در کنار رسیدگی به محرومان کشور از پروتکل های بنده است و پیشنهاد بنده این است که بیمارستان هایی که تا امروز ساخته شده و خدمات ارائه می کنند را تقویت کنیم و تقاضا دارم که با توجه به توسعه اورژانس بیمارستان حضرت زهرا(س) دماوند و وجود بیمارستان سوم شعبان در این شهرستان، درخواست بیمارستان جدید نکنید چون موافقت نمی کنم مگر به این نتیجه برسم که تعداد تخت بیمارستانی در این منطقه، کمتر از متوسط کشوری است.

امکاناتی را به مردم این منطقه می‌دهیم که بدانیم با منطق اقتصادی همراه است

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: از بنده برای شهرستان های دماوند و فیروزکوه، دستگاه سی تی اسکن و ام آر آی جدید نخواهید چون بعضی از اینها، فساد به همراه داشته و تقاضاهای القایی ایجاد کرده و سطح بندی نظام سلامت را بهم ریخته است و امکاناتی را به مردم این منطقه می دهیم که بدانیم با منطق اقتصادی همراه است البته استانداردهایی که تعریف شده با توجه به پراکندگی جمعیت در کشور، باید بازتعریف شوند که حداقل دسترسی برای مردم فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha