خورشید هنوز در آسمان اهواز است. قایق وسط کارون. می‌خواهند ماهی بگیرند، همان شغل غالب بومیان جنوب که چند سالی است از رونقش کم شده است.

قتل‌عام با برق؛ سرنوشت ماهی‌ها از جنوب تا شمال

سلامت نیوز: خورشید هنوز در آسمان اهواز است. قایق وسط کارون. می‌خواهند ماهی بگیرند، همان شغل غالب بومیان جنوب که چند سالی است از رونقش کم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،یکی، دو ساعت بعد قایق از میان کارون بر‌می‌گردد وکف آن پر از ماهی است. تعدادشان بیشتر از آنی است که با یکی، دوساعت تور انداختن، نصیب دیگر ماهیگیران شود.

به جز ماهی، چند متر کابل و یکی، دو دستگاه موتور برق هم در قایق جا خوش کرده‌اند. ماهی‌های برق‌گرفته را روانه بازار می‌کنند و مشتری‌ها نمی‌دانند ماهی‌ای که از بازار انتخاب کرده‌اند با تور ماهیگیری صیادان مجاز صید شده یا با شوک ناشی از چند ولتاژ برق صیادان غیرمجاز. قتل عام ماهی‌ها با شوک الکتریکی حالا به رودخانه‌های شمال کشور هم رسیده است.

وقت کشتن ماهی‌ها
حدود 2 دهه است که صیادی با برق، ‌در خوزستان رایج است؛ شیوه‌ای که به گفته محلی‌ها، از صیادان عراقی به برخی صیادان خوزستانی هم رسید، در یک دهه اخیر رواج بیشتری هم یافته و در رودخانه‌ها وتالاب‌های جنوب به‌ویژه در شادگان، هورالعظیم، کارون و کرخه به‌کار گرفته می‌شود.

این روش مدتی است توسط برخی صیادان غیرمجاز در رودخانه‌های شمال کشور هم به‌کار گرفته می‌شود که البته در مقایسه با جنوب ایران تعداد اندکی را شامل می‌شود.

کابل برقی که صیادان متخلف وارد آب می‌کنند تا شعاع چند متر به ماهی‌ها شوک وارد کرده و آنها را روی آب بی‌حال می‌کند و این، کار صید را برای ماهیگیران آسان‌تر می‌کند. تعداد ماهیانی که با این روش صید می‌شوند بسیار بیشتر از ماهیانی است که با تور به‌دست می‌آیند و همین، رغبت ماهیگیران متخلف به استفاده از برق را افزایش داده است.

اما وارد کردن کابل برق به داخل آب گاهی اوقات موجب مرگ ماهی‌ها هم می‌شود. گاهی اوقات ماهی‌های کوچک‌تر کشته می‌شوند و آنچه صید می‌شود یک ماهی مرده و حرام گوشت است.

رضا نیک فلک، فعال محیط‌زیست ساکن خوزستان به همشهری می‌گوید:‌ «ماهیگیران متخلف نه‌تنها از شیوه نادرست برای صید استفاده می‌کنند، بلکه توجهی به زمان درست صید هم نداشته و در تمام طول سال، ‌حتی فصل بهار و زمان زادآوری ماهی هم از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند. همین مسئله موجب کاهش جمعیت ماهی‌ها در سال‌های اخیر شده و برخی صیادان که سال‌ها این شغل را دنبال می‌کردند، مجبور به کنار گذاشتن آن شده‌اند.»

 فشار مسائل اقتصادی و همچنین سهولت صید با این روش، تعداد ماهیگیرانی را که ازاین روش ناجوانمردانه استفاده می‌کنند افزایش داده است. البته به گفته نیک فلک، کاهش جمعیت ماهی‌ها در چند سال اخیر موجب شده ماهیانی که نصیب صیادان متخلف می‌شوند مانند گذشته نباشند.

وقتی صیادان متخلف کابل برق را به رودخانه و تالاب می‌اندازند، ‌نه فقط ماهی‌ها که تمام موجودات زنده را تا شعاع چند متری ازبین می‌برند. نیک فلک می‌گوید:‌ «لاک‌پشت، شنگ یاهمان سمور آبی، قورباغه و.. ازجمله آبزیانی هستند که قربانی این روش صید می‌شوند. » البته شنگ‌ها چند سالی است که از جمعیت‌شان بسیار کاسته شده و همان تعداد باقیمانده نیز با این روش صید از بین می‌روند.

مسمومیت؛ شیوه‌ای قدیمی‌تر از برق
به جز اتصال برق، شیوه دیگری هم میان برخی صیادان غیرمجاز خوزستان رایج بوده که قدمتی بسیار بیشتر از برق دارد اما در سال‌های اخیر به کارگیری آن به‌مراتب کاهش یافته و اتصال کابل برق، ‌جایگزینش شده است.

« وارد کردن سم به آب » روشی است که تا پیش از گسترش برق، صیادان غیرمجاز از آن استفاده می‌کردند. نیک فلک می‌گوید:‌ «این روش معمولا در نقاطی که آب جریان ندارداستفاده می‌شود، مانند کانال‌ها و زهکش‌ها و حتی دریاچه پشت سدهایی چون کارون 3، دز و کرخه.  این روش هم مانند برق، موجب کشته شدن برخی ماهی‌ها و بچه ماهی‌ها می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha