پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند که گوش دادن به "موسیقی آرامبخش" پیش از عمل جراحی می‌تواند بیمار را آرام کند.

روش غیردارویی برای رفع اضطرابِ قبل از عمل

سلامت نیوز:پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند که گوش دادن به "موسیقی آرامبخش" پیش از عمل جراحی می‌تواند بیمار را آرام کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بررسی‌ها حاکی از آن است که پخش موسیقی آرامبخش برای بیماران پیش از بیهوش کردن آنها برای انجام عمل جراحی می‌تواند همچون داروهای متداول اضطراب تاثیر آرام‌سازی روی اعصاب داشته باشد و در مقایسه با داروهای اضطراب،‌ عوارض جانبی کمتری را نیز متوجه بیماران کند.

محققان آمریکایی در بررسی‌های خود دریافتند بیمارانی که با هدفون به موسیقی آرامبخش گوش می‌دهند در مقایسه با افرادی که داروی "میدازولام" دریافت می‌کنند یک میزان استرس دارند. این مشاهدات حاکی از آن است که موسیقی می‌تواند جایگزینی برای دارو در رفع اضطراب پیش از عمل جراحی باشد. اضطراب پیش از عمل جراحی مشکل شایعی است که موجب استرس شده و بر روند بهبودی تاثیر منفی می‌گذارد. 

همچنین موسیقی می‌تواند خطر عوارض جانبی مرتبط با داروی میدازولام و دیگر داروهای متداول را که بر تنفس و جریان خون تاثیر می‌گذارد به حداقل برساند.

در این بررسی محققان آمریکایی ۱۵۷ بیمار بزرگسال را انتخاب کرده و از نیمی از آنان درخواست شد سه دقیقه پیش از دریافت داروی بیهوشیِ مسدود کننده عصب به موسیقی گوش دهند. همچنین نیمی از آنان یک تا دو میلی‌گرم دوز داروی میدازولام پیش از مسدود کننده عصب دریافت کردند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، محققان با بیان اینکه میزان استرس درهر دو گروه تفاوت قابل توجهی نداشته، اظهار داشتند: می‌توان به بیمار اجازه داد برای مدت زمان طولانی‌تری به موسیقی گوش دهد یا موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کند تا نتیجه بهتری داشته باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha