بیمارستان شهید اکبرآبادی در جنوب تهران، به عنوان قدیمی ترین زایشگاه پایتخت محسوب می شود که اکثریت قریب به اتفاق مراجعان آن را اقشار محروم و بی بضاعت تشکیل می دهند.

مشکلات شلوغ ترین زایشگاه پایتخت/ثبت ۱۱ هزار زایمان

سلامت نیوز:بیمارستان شهید اکبرآبادی در جنوب تهران، به عنوان قدیمی ترین زایشگاه پایتخت محسوب می شود که اکثریت قریب به اتفاق مراجعان آن را اقشار محروم و بی بضاعت تشکیل می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی در آذر ۱۳۱۹ هجری شمسی به عنوان بنگاه حمایت از مادران و نوزادان و زنان باردار و بینوایان تاسیس شد. واگذاری این زایشگاه به تشکیلات منطقه شرق بهداری استان تهران در تاریخ ۳۰/۱۰/۱۳۶۰‬ و با تشکیل وزارت بهداشت، و بر اساس صورت جلسه مشترک مورخ ۱۳/۰۵/۱۳۶۵‬ فی مابین رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیرعامل سازمان منطقه ای بهداری استان تهران به دانشگاه واگذار گردید و از آن تاریخ تا کنون، این بیمارستان به عنوان یک مرکز آموزشی و درمانی به فعالیت خود ادامه می دهد.

این بیمارستان که به عنوان قدیمی ترین و در عین حال شلوغ ترین زایشگاه در جنوب شهر تهران شناخته می شود، روزانه تعداد زیادی بستری برای زایمان دارد که قریب به اتفاق این مادران، از اقشار محروم و کم درآمد و بعضاً زنان سرپرست خانوار و حتی بی خانمان هستند. شاید، دولتی بودن این بیمارستان است که باعث شده حجم بالای مراجعات را داشته باشد. این در حالی است که قرار گرفتن در محدوده بازار مولوی و ترددهای روزانه به مرکز شهر، چهره این بیمارستان را تحت الشعاع قرار داده است.

آرش بردبار مدیر عامل مرکز آموزشی و درمانی شهید اکبرآبادی، گفت: این مرکز یکی از قدیمی ترین مراکز درمانی است که رتبه بیشترین میزان تولد در کشور را دارد. همچنین دارای اعضای هیئت علمی توانمند است که با ارائه خدمات رایگان، بیماران کل کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

وی با اشاره به مشکلات متعدد این زایشگاه، افزود: تامین اعتبار لازم برای تکمیل پروژه ساخت کلینیک ویژه و توسعه بیمارستان، خرید تجهیزات لازم برای مرکز، فرسودگی مرکز و ایجاد بیمارستان جایگزین از مهم ترین چالش های این مرکز آموزشی و درمانی در جنوب پایتخت است.

بردبار با اشاره به تخریب درمانگاه مرکز شهید اکبر آبادی به خاطر مجاورت با ایستگاه مترو، گفت: ما در اینجا با مسائلی همچون حضور مادران معتاد و بی خانمان، کودکان بی سرپرست و قشر محروم مواجه هستیم که هزینه های بسیاری برای بیمارستان به دنبال دارد.

مدیر عامل مرکز آموزشی و درمانی شهید اکبرآبادی، خاطر نشان کرد: در این بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی، سالیانه حدود ۱۱ هزار زایمان انجام می پذیرد.

جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در ارتباط با مشکلات و چالش های پیش روی بیمارستان شهید اکبرآبادی، گفت: با توجه به مجاورت این بیمارستان با ایستگاه مترو، فضای فیزیکی زایشگاه شرایط مناسبی ندارد و در راستای حمایت از سلامت مادران و کودکان باید طرح های پیشنهادی در مجمع نمایندگان مطرح و تصمیم مناسبی برای ساخت بیمارستان جایگزین و تامین اعتبار لازم برای خرید تجهیزات لازم گرفته شود.

وی با اشاره به وجود ۶۰ تخت NICU در مرکز آموزشی و درمانی شهید اکبرآبادی، افزود: خدمات در این مرکز نباید متوقف شود بلکه باید با ارائه راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت، این مسئله را حل کرد.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، نیز در واکنش به مشکلات این زایشگاه در جنوب تهران، تاکید کرد: با توجه به تخریب بخشی از فضای فیزیکی بیمارستان و ناپایداری در این مرکز، کار هتلینگ نیازمند هزینه های زیادی است، لذا باید تصمیم بزرگی با حضور سایر مقامات برای ساخت بیمارستان جایگزین اخذ شود.

در بازدید روز گذشته نمایندگان مردم تهران در مجلس از بیمارستان شهید اکبرآبادی، ساخت بیمارستان جایگزین در محل فعلی و استفاده از ظرفیت خیرین در جهت حل مشکلات این زایشگاه، مورد تاکید قرار گرفت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha