مصرف پروتئینی به نام گلوتن که در غلات وجود دارد، می‌تواند بسیاری از آدم‌ها را به دردسر بیندازد. اگر شما هم وقت خوردن ماکارونی، نان گندم یا کیک‌ها مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنید، ادامه این مطلب را بخوانید.

چرا وقتی ماکارونی می‌خورید نفخ می‌کنید؟

سلامت نیوز: مصرف پروتئینی به نام گلوتن که در غلات وجود دارد، می‌تواند بسیاری از آدم‌ها را به دردسر بیندازد. اگر شما هم وقت خوردن ماکارونی، نان گندم یا کیک‌ها مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنید، ادامه این مطلب را بخوانید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، شاید به‌دلایل گفته شده، سیستم ایمنی بدن شما هم گلوتن را به‌عنوان یک مهاجم خارجی ارزیابی کرده و به‌خاطر حمله به آن، درواقع به خود حمله می‌کند.


سلیاکی هستید؟
بیماری خودایمنی «سلیاک»، دیگر مثل دهه‌های گذشته ناشناخته نیست. اگر به «سلیاک» دچار باشید، با مصرف موادغذایی حاوی گلوتن، دیواره روده‌تان ضعیف می‌شود و همین ضعف، توان بدنتان برای جذب موادغذایی را کاهش می‌دهد. خستگی، مشکلات گوارشی و کم‌خونی، تنها بخشی از عوارض مصرف گلوتن در سلیاکی‌هاست.گرچه در موارد حاد، خود فرد از بیماری آگاه است و لزوم پرهیز از موادغذایی حاوی گلوتن را می‌داند، اما در بسیاری از موارد، این بیماری به‌موقع تشخیص داده نمی‌شود و ادامه مصرف گلوتن، فرد را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند. محققان می‌گویند حدود ۸۰درصد از سلیاکی‌ها تا وخیم‌شدن حالشان از ابتلا به این بیماری باخبر نبوده‌اند.
 
به گلوتن حساسیت دارید؟
تنها سلیاکی‌ها نیستند که باید از مصرف موادغذایی حاوی گلوتن پرهیز کنند. اگر شما به این ماده حساسیت داشته باشید هم با مصرف آن دچار عوارض مختلفی می‌شوید. حساسیت به گلوتن می‌تواند شما را با نفخ، درد معده، خستگی، اسهال روبه‌رو کند و تنها پرهیز از موادغذایی حاوی این ماده است که به بهبود حال شما کمک می‌کند. یادتان نرود که در صورت حساسیت داشتن به یک ماده، با تکرار مصرف آن نمی‌توانید بدنتان را عادت بدهید و حساسیت را کمتر کنید.
 
به سندرم روده تحریک‌پذیر دچارید؟
آزمایش‌هایتان چیزی در مورد حساسیت به گلوتن نشان نداده‌اند و علائم ابتلا به سلیاک را هم ندارید، اما همچنان با مصرف موادغذایی حاوی گلوتن، احساس ناراحتی می‌کنید. محققان می‌گویند، اگر مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر باشید، با مصرف گلوتن، التهاب روده‌هایتان بیشتر می‌شود و با مشکلاتی مثل درد شکم، گرفتگی، نفخ و گاز معده و اسهال درگیر می‌شوید.البته وضعیت کسانی که به سندرم روده تحریک‌پذیر دچار هستند، به اندازه دو گروه قبلی وخیم نیست و آن‌ها می‌توانند گاه‌به‌گاه سراغ موادغذایی حاوی گلوتن هم بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مبینا IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    5 0
    من هروقت ماکارونی میخورم بدجورنفخ میکنم بااینکه زیادهم نمی‌خورم و بدون گوشت هم میخورم وباسویا.....