کمبود روی با بدن شما چه می‌کند؟

سلامت نیوز: تنها زیبایی و سلامت پوست و موی شما به این ماده معدنی وابسته نیست. کمبود روی می‌تواند روانتان را هم بیمار کند و جسمتان را با بیماری‌ها و عفونت‌ها درگیر کند. در این مطلب به شما خواهیم گفت که هرروز چه میزان روی را باید دریافت کنید و با کمک کدام موادغذایی می‌توانید نیازتان را به این ماده معدنی تامین کنید. اگر می‌خواهید با عوارض کمبود روی و دلایل مصرف کافی آن آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

چطور به بدنمان روی برسانیم؟
با خوردن انواع گوشت (چه گوشت قرمز و چه ماهی) می‌توانید بخشی از نیاز بدنتان به روی یا همان زینک را تامین کنید. خوردن جگر، تخم‌مرغ و حبوباتی مانند لوبیا و عدس هم به جذب روی در بدن کمک می‌کنند و با مصرف لبنیات، مغزها و غلات سبوس‌دار هم می‌توانید به بدنتان روی برسانید. البته فراموش نکنید که قابلیت جذب روی از منابع حیوانی، بیشتر از منابع گیاهی است. برای مثال، با خوردن گوشت می‌توانید چهار برابر زمانی که غلات مصرف می‌کنید به بدنتان روی وارد کنید.


چه کسانی به چقدر روی نیاز دارند؟
پیر و جوان یا زن و مردش فرقی نمی‌کند. همه آدم‌ها برای حفظ سلامتشان به این ماده ضروری نیاز دارند، اما میزان رویی که هر گروه از افراد باید مصرف کنند، با هم متفاوت است. در حالی که خانم‌ها باید هر روز حداقل ۱۲میلی‌گرم روی مصرف کنند، نیاز آقایان به این ماده روزانه ۱۵میلی‌گرم است. میزان زینکی که هر کودک در روز باید مصرف کند هم حدود ۶ میلی‌گرم توصیه شده است.گرچه بخش زیادی از نیاز روزانه بدن شما به روی با مصرف مواد مغذی گفته شده تامین می‌شود، اما در صورتی که آزمایش‌هایتان از کمبود روی در بدن شما خبر دادند، چاره‌ای جز مصرف مکمل‌های دارویی برایتان باقی نمی‌ماند.

چرا باید به اندازه کافی روی مصرف کنیم؟
کودکان و نوجوانان برای رشد مناسب به روی نیاز دارند و بزرگسالان هم برای حفظ سلامتشان نیازمند این ماده هستند. در ادامه تنها به بخشی از تاثیرات مصرف روی بر بدن اشاره می‌کنیم.


برای سلامت روده‌ها
اگر روده‌هایتان ناسازگارند، به کمبود روی در بدنتان شک کنید. محققان می‌گویند برخی از ناهنجاری‌های روده، حاصل کمبود روی است و تامین نیاز بدن به این ماده، زمینه را برای تجمع کمتر میکروب‌ها در روده‌ها فراهم می‌کند و احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر را هم کاهش می‌دهد. البته مشکلات روده، تنها بیماری‌های گوارشی نیستند که در صورت کمبود روی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید. متخصصان می‌گویند ریفلاکس اسیدی مری یکی از عوارض کمبود روی در بدن است و به همین دلیل توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به این مشکلات، کمی بیشتر از میزان توصیه‌شده روی مصرف کنند.


برای تقویت سیستم ایمنی بدن
مدام سرما می‌خورید و هر بیماری ویروسی قبل از همه سراغ شما می‌آید؟ دلیل این اتفاق می‌تواند کمبود ماده معدنی روی در بدنتان باشد. محققان می‌گویند، کسانی که به اندازه کافی روی مصرف نمی‌کنند، بیشتر در معرض عوامل بیماری‌زا و عفونت‌ها قرار می‌گیرند. شما با مصرف روی می‌توانید التهابات سلولی بدنتان را کمتر کنید و با تقویت گلبول‌های  سفید بدنتان، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را پایین بیاورید.


برای باردارشدن و مراقبت از جنین
هنوز مشخص نیست که روی چطور قدرت باروری را افزایش می‌دهد و بر ادامه پیداکردن بارداری و حفظ جنین تاثیر می‌گذارد. اما آنچه مشخص است، این است که مصرف میزان کافی روی نه‌تنها قدرت باروری مردان را بالا می‌برد، بلکه آمادگی زنان برای تشکیل نطقه و رشد آن را هم بالا می‌برد.گذشته از این، روی با تقویت سیستم ایمنی بدن، مادران باردار را از بیماری‌هایی که می‌تواند سلامت آن‌ها یا جنین‌شان را به خطر بیندازد محافظت‌ و احتمال زایمان زودرس را تا ۱۴درصد کمتر ‌کند. محققان معتقدند، زنانی که به اندازه کافی روی مصرف می‌کنند، فرزند سالم‌تر به دنیا می‌آورند و مشکلات کروموزومی، کمتر جنین آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.


برای کم‌اشتها نبودن
اگر کودکتان کم‌اشتها و بدغذا شده، میزان روی ذخیره شده در بدنش را با انجام یک آزمایش بررسی کنید. کمبود روی یکی از دلایل از دست دادن اشتهاست و در چنین شرایطی، ممکن است با کمک مکمل‌های دارویی و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، کودکتان را از بی‌اشتهایی و عوارض آن نجات دهید.


برای سلامت پوست و مو
نه‌تنها لایه‌های زیرین پوستتان به‌خاطر مصرف روی کافی سالم می‌مانند، بلکه این ماده به حفظ سلامت لایه‌های بیرونی پوست هم کمک می‌کند. مصرف روی نه‌فقط احتمال درگیر شدن با ناهنجاری‌های پوستی را کمتر می‌کند، بلکه بر بهبود سریع‌تر زخم‌ها هم تاثیر می‌گذارد. محققان حتی به تاثیر مصرف روی بر کاهش آکنه‌های پوستی هم باور دارند.گذشته از این، متخصصان ریزش مو را هم با کمبود روی مرتبط می‌دانند و معتقدند، در بسیاری موارد، با مصرف قرص زینک و تغییر دادن الگوی تغذیه، می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد.


برای سلامت روان
آمارها از ابتلای یک‌سوم بیماران مبتلا به افسردگی به کمبود روی خبر می‌دهند و پزشکان معتقدند، نیمی از افرادی که با انواع اختلالات روانی درگیر هستند، با کمبود روی هم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.به باور محققان، روی توانایی مغز را در افراد سالم هم بیشتر می‌کند و احتمال درگیرشدن آن‌ها با مشکلات مغزی یا اختلالات روانی را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha