دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 276184

یک متخصص گوارش گفت: تجمع غلظت بیلی روبین که رنگ دانه صفراوی است به زیرپوست و مخاط، رسوب کرده و بیماری یرقان یا زردی ایجاد می‌شود.

اختلالی که باعث می‌شود رنگتان زرد شود

سلامت نیوز:یک متخصص گوارش گفت: تجمع غلظت بیلی روبین که رنگ دانه صفراوی است  به زیرپوست و مخاط، رسوب کرده و بیماری یرقان یا زردی ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از .باشگاه خبرنگاران جوان، اختلالات کبدی که موجب زردی پوست میشوداکرم پورشمس متخصص گوارش و کبد  اظهار کرد: یرقان بیماری کبدی است که ابتلا به آن سبب زرد شدن رنگ پوست، مخاط دهان و چشم‌ها خواهد شد. معمولاً در اثر تجمع غلظت بیلی روبین که رنگ دانه صفراوی است  به زیرپوست و مخاط، رسوب کرده و بیماری یرقان یا زردی ایجاد می‌شود.

وی درباره علل این نوع بیماری افزود: بیلی روبین از تخریب گلبول‌های قرمز در بدن ایجاد می‌شود که در آب نامحلول است و به همین دلیل هنگام عبور به سوی کبد با آلبومین ترکیب می‌شود اما بعد از اینکه این ترکیب بیلی روبین – آلبومین به کبد می‌رسد، از آلبومین جدا شده و با ماده دیگری که از مشتقات گلوکز است ترکیب خواهد شد. این مجموعه به‌صورت رنگدانه صفراوی در طول مجاری صفراوی همراه با صفرا حرکت کرده و به روده‌ها وارد می‌شود تا از راه مدفوع دفع شود .

اختلالات کبدی که موجب زردی پوست میشود


پورشمس در ادامه بیان کرد: علل تخریب بیش از حد گلبول‌های قرمز بدن به طور طبیعی زمانی است که بی دلیل مجرای صفراوی مسدود شود، یا وقتی کبد تحت تأثیر یکی از عوامل عفونت‌زا مثل میکروب یا ویروس قرار گرفته و نتواند نقش طبیعی خود را ایفا کند؛ در این بین، بیلی روبین خون افزایش پیدا می‌کند و موجب ایجاد یرقان می شوند.


 یرقان برای سلامت بدن، خطر محسوب نمی‌شود

وی گفت: بیش از نیمی از نوزادان طبیعی و سالم در چند روز اول زندگی در پوست صورت خود ته رنگ زرد  پیدا می‌کنند. اگر کودک شما چنین است، احتمالاً چیز نگران کننده ای نیست اما اگر شکم و یا پاهای کودک زرد به نظر می رسد، باید آنرا به پزشک خود نشان دهید. زردی در یک کودک سالم، زمانی اتفاق می افتد که سطح بیلی روبین در خون بالا می رود و ممکن است به سیستم عصبی هم آسیب  برساند.

پورشمس تاکید کرد: بیلی روبین ماده شیمیایی است که در اثر تخریب طبیعی سلولهای قرمز پیر تولید می‌شود.  نوزادان، سطح  بیلی روبین بالاتری دارند چون تعداد گلبولهای قرمز حامل اکسیژن در آنها زیادتر است و کبد جوان آنها نمی تواند بیلی روبین اضافی را متابولیزه کند. هر چه سطح بیلی روبین بالاتر از نرمال  رود، زردی از سر به پائین به سمت گردن و سپس به قفسه سینه پیش می رود تا اینکه در موارد شدید، نهایتاً به پنجه پا می رسد. این نوع زردی که اصطلاحاً فیزیولوژیک نامیده می شود (برخلاف انواع نادر و شدیدتری که بدلیل بیماری کبدی یا ناسازگاری خونی با مادر ایجاد می شود) معمولاً خطری برای سلامت شیرخواران سالم و رسیده (نه ماهه متولد شده) محسوب نمی شود.

این متخصص گوارش درباره درمان یرقان بیان کرد:  یرقان به‌ خودی خود برای سلامت بدن خطر محسوب نمی‌شود، بلکه نشانگر بیماری خاص دیگری است که باید درمان شود. اگر پزشک ، تشخیص ملتهب شدن کبد را بدهد، فرد مبتلا به یرقان باید در دوران بیماری، رژیم غذایی کم‌چربی و پرکربوهیدارت داشته باشد. اگر عفونت دیده نشود، آزمایش‌هایی برای پیدا کردن علت قطع جریان طبیعی صفرا انجام می‌شود و اگر سنگ یا توموری وجود داشته باشد، عمل جراحی صورت می‌گیرد .

                              
                                                          
                                             
                                     
                                             
                                         

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha