رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری تب کریمه کنگو، تحت کنترل است و همچنین آمار مبتلایان و فوتی‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشته است.

بیماری تب کریمه کنگو کنترل شده است

سلامت نیوز:رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری تب کریمه کنگو، تحت کنترل است و همچنین آمار مبتلایان و فوتی‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،بهزاد امیری افزود: موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سال جاری تا ۳۰تیرماه، ۷۰نفر بوده است که پنج‌نفر از مبتلایان فوت کرده‌اند. وی وضعیت کنترل این بیماری را نسبت به سال‌های گذشته بهتر دانست و تصریح کرد: تعداد مبتلایان به این بیماری در سال گذشته، ۸۴نفر و تعداد فوتی‌ها هشت‌نفر بود.

این مقام وزارت بهداشت، درباره هماهنگی‌ها برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو نیز گفت: وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی در سطوح مختلف برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام همکاری دارند. جلسات مستمر بین این دو نهاد برای کنترل این نوع بیماری‌ها وجود دارد. در سطح دانشگاه‌ها، در شورای سلامت و امنیت غذایی استان‌ها که با حضور استاندار برگزار می‌شود و در سطح شهرستان، در کارگروه سلامت و امنیت غذایی، این نوع بیماری‌ها کنترل می‌شوند.

از هر جایی گوشت نخریم

امیری از بین بردن بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و افزود: با وجود آموزش‌های ارائه‌شده به مردم درباره خطرناک‌بودن مصرف جگر خام یا خریدنکردن از اماکن خارج از نظارت سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، مردم هنوز این کار را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: امعاء و احشای دام مثل جگر، باید قبل از مصرف به مدت ۴۸ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود و سپس مصرف شود. دو مورد از مبتلایان به تب کریمه کنگو به علت خوردن جگر خام به این بیماری مبتلا شده‌اند.

امیری گفت: مردم به هیچ‌وجه حتی در صورت اطمینان از سلامت دام، جگر خام مصرف نکنند، چون نه‌تنها بیماری تب کریمه کنگو بلکه بیماری‌های دیگر از جمله بیماری انگلی «گندیدگی کبد» (فاسیولا هپاتیکا) هم از طریق جگر خام به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: مشکل دیگر این است که به‌ویژه در استان‌های غربی، در مواردی، دام در خارج از کشتارگاه و در مسیر تردد مسافران در جاده‌ها ذبح و عرضه می‌شود. مردم به هیچ‌وجه گوشت‌های ارائه‌شده در خارج از مکان‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی به‌ویژه گوشت‌های عرضه شده در جاده‌ها را نخرند.

این کارشناس مسائل بهداشتی از مردم خواست قربانی‌های خود را هم تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام دهند و اظهار داشت: توصیه اکید ما این است که دام حتما باید در کشتارگاه تحت نظارت سازمان دامپزشکی ذبح شود.

وی درباره رعایت‌نشدن موارد بهداشتی در برخی کشتارگاه‌های غیرصنعتی در شهرهای کوچک نیز گفت: چون ایجاد کشتارگاه صنعتی در شهرستان‌های کوچک صرفه اقتصادی ندارد، برای جلوگیری از کشتار دام در کوچه و خیابان، اجازه فعالیت به کشتارگاه‌های غیرصنعتی داده شده است. در عین حال، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی دستورالعمل‌های لازم بهداشتی را به این کشتارگاه‌ها داده‌اند و از این مجموعه‌ها بازدید می‌کنند.

قرنطینه در برخی کشتارگاه‌ها انجام نمی‌شود

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره دلایل بالابودن مبتلایان به تب کنگو در برخی استان‌های مرزی نیز گفت: ورود دام قاچاق از کشورهای همسایه علت بالابودن تعداد مبتلایان در برخی استان‌هاست. وی اضافه کرد: ویروس تب کنگو از طریق نوعی کنه به دام منتقل می‌شود و این ویروس به مدت دوهفته در بدن دام زنده است.

اگر در این مدت کشتار شود و در هنگام کشتار مسائل بهداشتی رعایت نشود، در صورت پاشیده‌شدن خون و ترشحات ناشی از کشتار دام به قسمت‌های مخاطی بدن مثل چشم و دهان، بیماری به انسان منتقل می‌شود. امیری درباره راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تب کنگو نیز گفت: برای پیشگیری، اول از همه باید از ورود دام قاچاق ممانعت شود. لازم است حتی دام‌های تولید داخل را هم قبل از کشتار به مدت دوهفته قرنطینه کنیم و دام‌ها تحت سم‌پاشی برای کنه‌کشی قرار بگیرند.

محل نگهداری دام‌ها باید طوری باشد که مانع از نفوذ کنه جدید به دام‌ها شود. رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت افزود: در طول دوهفته، کنه در بدن دام از بین می‌رود و به همین خاطر دام دیگر آلوده نخواهد بود.

این موضوع در برخی از کشتارگاه‌ها رعایت نمی‌شود. قرنطینه دوهفته‌ای دام از الزامات است که باید حتما کشتارگاه‌ها به آن توجه داشته باشند و کنه‌کشی انجام شود. وی تاکید کرد: در هنگام کشتار، پرسنل کشتارگاه باید از وسایل حفاظت فردی مثل دستکش، چکمه، روپوش و پوشش مناسب چشم استفاده کنند و آموزش‌های لازم را دیده باشند.

این کارشناس مسائل بهداشتی درباره دیگر روش‌های پیشگیری و کنترل این بیماری گفت: لازم است بعد از کشتار، گوشت حداقل به مدت ۲۴ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود، چراکه گوشت بعد از ذبح حالت اسیدی پیدا می‌کند و پی‌اچ آن پایین می‌آید و این موضوع باعث از بین بردن ویروس تب کریمه کنگو می‌شود. رعایت این نکته برای کشتارگاه‌ها الزامی است.

امیری گفت: اگر خود کنه هم انسان را بگزد باعث انتقال بیماری می‌شود. توصیه ما این است که دامداران پوشش مناسب بپوشند، از دستکش استفاده کنند و محل نگهداری دام‌هایشان را با هماهنگی سازمان دامپزشکی تحت سم‌پاشی برای کنه‌کشی قرار دهند و کنه را با دست برندارند یا له نکنند، چون امکان انتقال بیماری در این صورت وجود دارد.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت گفت: اگر کسی علائمی مثل تب، درد عضلات، ضعف و بی‌حالی همراه با علائم خونریزی‌دهنده مثل کبودی زیر پوست یا خونریزی از مجاری بدن، بینی، دهان یا دستگاه گوارش داشت، باید در کوتاه‌ترین زمان به مراکز درمانی مراجعه کند و تحت اقدامات تشخیصی و درمانی قرار گیرد، چون تماس با خون و ترشحات انسان آلوده به ویروس هم باعت انتقال بیماری می‌شود. وی ادامه داد: بیماری از سه طریق گزش کنه، تماس انسان با دام مبتلا و انسان با انسان مبتلا منتقل می‌شود.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در مصاحبه‌ای گفت: بیماری کریمه کنگو در ۳۰درصد موارد حتی با اقدامات درمانی به مرگ بیمار منجر شده است. این بیماری درمان دارد و داروی آن در کشور موجود و چنانچه زود تشخیص داده شود، قابل درمان است. وی با اشاره به فراوانی این بیماری در فصل تابستان و بهار گفت: بیماری تب کریمه کنگو با گرمای هوا رابطه مستقیم دارد.

بیماری از طریق گوشت پخته‌شده انتقال پیدا نمی‌کند. گویا افزود: افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند، باید از دستکش، چکمه و روپوش استفاده کنند، در واقع رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

کادر بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها نیز که با بیماران سروکار دارند، باید بهداشت و حفاظت فردی را طبق دستورالعمل رعایت کنند. به گزارش وزارت بهداشت، تب ویروسی کریمه کنگو(CCHF) یک بیماری خونریزی‌دهنده تب‌دار حاد است که به‌وسیله حشره کنه منتقل می‌شود و در آسیا، اروپا و آفریقا وجود دارد، مرگ‌ومیر بالا دارد و همه‌گیری‌های داخل بیمارستان آن نیز شایع هستند. با وجود اینکه بیماری مخصوص حیوانات است، ولی موارد تک‌گیر و همه‌گیری‌های ناگهانی این بیماری در انسان‌ها نیزاتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha