شستن دست‌ها از ساده‌ترین کارهایی است که شما در طول روز انجام می‌دهید، اما این عمل، بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

7 اتفاق ناشی از غفلت شستن دست‌ها

سلامت نیوز: شستن دست‌ها از ساده‌ترین کارهایی است که شما در طول روز انجام می‌دهید، اما این عمل، بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، اگر از شستن دست‌ها در طول روز غافل شوید، ممکن است مسبب بروز مشکلاتی جدی باشید. در اینجا به 7 اتفاقی که ممکن است در پی نشستن به موقع دست‌هایتان رخ دهد، اشاره خواهیم کرد:

1. ممکن است دچار یک بیماری تنفسی جدی شوید
مادران همیشه به درستی این جمله را تکرار می‌کنند: اگر دست‌هایتان را نشویید، بیمار می‌شوید. بله، ممکن است دچار سرماخوردگی عادی شوید؛ اما مشکل می‌تواند بسیار جدی‌تر از یک بیماری معمولی و متداول باشد. آنفلوانزا، ذات‌الریه، آدنوویروس و حتی بیماری دست و پا و دهان (نوعی بیماری ویروسی) همگی مسائلی هستند که در پی غفلت از شستن دست‌ها به سراغتان خواهند آمد. شستن صحیح دست‌ها می‌تواند احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی را از 16 تا 21 درصد کاهش دهد.

2. شاید دچار اسهال شوید
بیماری‌های مرتبط با اسهال، به راحتی می‌توانند به افرادی که دست‌هایشان را نمی‌شویند، ضربه بزنند. شستن دست‌ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی، عملی کلیدی برای حفظ بهداشت دست‌ها است. باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در مدفوع می‌توانند سبب بیماری‌های مختلف مرتبط با اسهال، شامل سالمونلا، نوروویروس و ای.کلای شوند.

3. می‌توانید دچار مسمومیت غذایی شوید
دیگر چه زمانی شستن دست‌ها نقش کلیدی در جلوگیری از بروز بیماری ایفا می‌کند؟ زمانی‌که شما آشپزی می‌کنید. شستن مکرر دست‌ها برای پیشگیری از آلودگی ضروری است. ممکن است غذاهایی مانند گوشت خام، سبزی‌های شسته نشده و تخم‌مرغ، پناهگاهی بالقوه باشند برای باکتری‌هایی مضر، که می‌توانند شما را بیمار کنند.

4. احتمالاً دیگران را آلوده می‌کنید
به یاد داشته باشید که دست‌های شما در طول روز تقریباً هر آنچه در اطرافتان وجود دارد را لمس می‌کند. این بدان معنا است که اگر شما پس از لمس چشم‌ها، دهان، بینی و صورتتان، دستگیره در را لمس کنید، دیگران را نیز در معرض میکروب‌های خودتان قرار خواهید داد و نیز زمانی که شما دستگیره در را لمس می‌کنید در معرض میکروب‌هایی که فرد قبلی بر روی آن به جای گذاشته قرار می‌گیرید.

با شستن دست‌ها می‌توان جلوی یک‌سوم از بیماری‌های مرتبط با اسهال و یک‌پنجم از بیماری‌های تنفسی را گرفت. این عمل همچنین می‌تواند باعث پیشگیری از انتشار عفونت‌های مرتبط با اسهال در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تا میزان 60 درصد شود. عفونت کمتر به معنای درمان کمتر با آنتی‌بیوتیک است

5. ممکن است افراد دچار سیستم ایمنی ضعیف را در معرض خطر قرار دهید
خطر نشستن دست‌هایتان این است که ممکن است در معرض عفونت‌های بالقوه مضر قرار بگیرید و همچنین دیگران را به خصوص نوزادان، افراد سالخورده و افرادی که دارای ضعف ایمنی و حساس به عفونت هستند آلوده کنید. به عبارت دیگر، پس از رفتن به سرویس بهداشتی و یا دست زدن به غذاهای بالقوه آلوده، شما می‌توانید عوارض زیادی برای کسانی که در اطراف شما هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ایجاد کنید. با رعایت شستن دست‌های خود، این خطر را کاهش دهید.

6. می‌توانید در ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک دست داشته باشید
شستن دست‌ها مهم‌ترین گام در جلوگیری از ابتلا به آلودگی و عفونت در مرحله اولیه است. بنابراین شستن مکرر دست‌ها می‌تواند تعداد دفعات انتشار عفونت را کاهش دهد، عفونتی که اغلب با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. با شستن دست‌ها می‌توان جلوی یک‌سوم از بیماری‌های مرتبط با اسهال و یک‌پنجم از بیماری‌های تنفسی را گرفت. این عمل همچنین می‌تواند باعث پیشگیری از انتشار عفونت‌های مرتبط با اسهال در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تا میزان 60 درصد شود. عفونت کمتر به معنای درمان کمتر با آنتی‌بیوتیک است؛ زیرا استفاده زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها موجب مقاومت به این دسته از داروها خواهد شد. شستن دست‌ها همچنین می‌تواند مانع ابتلا به بیماری‌های مرتبط با میکروب‌های مقاوم شده به آنتی‌بیوتیک، که به سختی درمان می‌شوند، گردد.

7. ممکن است بیش از حد از پاک‌کننده‌ها استفاده کنید
پاک‌کننده‌های مایع (بدون نیاز به آب) و دستمال‌های مرطوب قطعاً در مواقع ضروری مفید هستند؛ اما استفاده همیشگی از آن‌ها درست نیست. فقط صابون‌ها نیستند که عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند، اقدامات مکانیکی از صابون زدن تا مالش و سایش دست‌ها با هم و پاک کردن میکروب‌ها و جرم‌ها، چیزی است که شستن دست‌ها را مؤثر می‌کند. شستن دست‌ها باید به طور کامل با میزان کافی صابون و ساییدن دست‌ها حداقل به مدت زمان 20 ثانیه انجام شود. عوامل بیماری‌زایی وجود دارند که پاک‌کننده‌ها نمی‌توانند آن‌ها را از بین ببرند، مانند باکتری کلستریدیوم دیفیسیل که افرادی که برای طولانی مدت از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha