آیا تنها راه درمانی برای "سنگ کیسه صفرا" عمل جراحی است؟! طب سنتی برای تسکین درد و درمان بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا چه راهکارهایی دارد؟ در این مطلب، یکی از اساتید طب سنتی به این سؤال پاسخ داده است.

طب سنتی چه راهکاری برای "سنگ کیسه صفرا" و تسکین درد آن دارد؟

سلامت نیوز: آیا تنها راه درمانی برای "سنگ کیسه صفرا" عمل جراحی است؟! طب سنتی برای تسکین درد و درمان بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا چه راهکارهایی دارد؟ در این مطلب، یکی از اساتید طب سنتی به این سؤال پاسخ داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم؛ امروزه مشکلات مربوط به کیسه صفرا و "سنگ کیسه صفرا" طیف زیادی از مردم را درگیر خود کرده است و معمولاً در طب نوین برای بیماران مبتلا به  کیسه صفرا که با درد همراه است، عمل جراحی تجویز می‌شود.

اما آیا تنها راه درمانی برای سنگ کیسه صفرا، عمل جراحی است؟! طب سنتی برای تسکین درد و درمان بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا چه راهکارهایی دارد؟

در ادامه، مطلبی از دکتر رضا منتظر، پژوهشگر و نویسنده طب ایرانی ـ اسلامی در پاسخ به سؤال بالا آمده است؛ دکتر منتظر ضمن تاکید بر این نکته که برای التیام درد بسیاری از بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا می‌توان از "فصد" و بادکش استفاده کرد، به نقل از یکی از سونوگرافیست‌ها با تجربه کار 40 ساله می‌گوید "سابقه مواردی را دیده‌ام که بعد از جراحی و برداشتن کیسه صفرا محل آن سرطان ایجاد شده است."

در ادامه مطلب دکتر منتظر درباره سنگ کیسه صفرا آمده است:

"خانمی با درد شدید پهلوی راست و تهوع و استفراغ مراجعه کرد؛ با انجام آزمایش و سونوگرافی و تشخیص کوله‌سیستیت حاد (التهاب کیسه صفرا) به او گفته بودند باید فوراً عمل کند تا کیسه را بردارند!

برایش "فصد باسلیق راست" را انجام دادم؛ توصیه‌های غذایی و دارویی لازم را آموزش دادم و به او گوشزد کردم که اگر درد ساکت نشد برای انجام جراحی اقدام کند؛‌ 2 هفته بعد آمد و گفت بعد از فصد 90 درصد درد بهبود یافت و الان صرفا یک درد مختصر و مبهم دارد!

مورد دیگر، خانمی با وضعیت مشابه بود که درد او هم بعد از فصد بهبود یافت؛ قبلا هر روز شدیداً درد داشت اما در طی دو هفته بعد از فصد فقط سه نوبت حمله درد داشت که آن هم با بادکش موضعی رفع شده بود.

سنگ کیسه صفرا یا به‌صورت اتفاقی در سونوگرافی تشخیص داده می‌شود و درد ندارد یا با دردهای شدید خود را نشان می‌دهد؛ در طب رایج اگر بیمار درد داشته باشد جراحی کرده و کیسه صفرا را بر می‌دارند! اخیراً شاهدیم حتی به افرادی که درد ندارند نیز می‌گویند عمل کند تا مبادا در آینده سنگ صفرا با ایجاد انسداد در مجاری صفراوی شرایط خطرناکی را پدید آورد!

عده‌ای مدعی موفقیت در حل کردن سنگ صفرا هستند اما من تاکنون مستنداتی که ادعای آنان را تایید کند، ندیده‌ام و گمان می‌کنم بیشتر آنها تبلیغات برای فروش دارو باشد.

من در مواردی که بیمار درد ندارد به او توصیه می‌کنم کاری به آن نداشته باشد و فقط توصیه‌های غذایی را رعایت کند؛ در مواردی که درد دارد، وضعیت را بررسی می‌کنم، اگر شرایط اورژانسی و خطرناک نبود (انسداد مجاری صفراوی) سعی می‌کنم درد را ساکت کنم، اگر درد ساکت شد به بیمار توصیه می‌کنم توصیه‌های غذایی و دارویی را ادامه داده و جراحی نکند؛ بنابراین انجام جراحی را محدود به مواردی می‌دانم که بیمار در شرایط اورژانس باشد یا درد او کنترل نشود.

اینکه برخی می‌گویند اگر سنگ در داخل کیسه بماند موجب سرطان می‌شود را درست نمی‌دانم؛ چند سال قبل از یکی از سونوگرافیست‌های مطرح با 40 سال سابقه سؤال کردم که آیا تاکنون به موردی برخورد کرده که سنگ صفرا ایجاد سرطان کرده باشد؟ گفت: "خیر! یک مورد هم ندیده‌ام و برعکس مواردی را دیده‌ام که بعد از جراحی و برداشتن کیسه صفرا محل آن سرطان ایجاد شده بود!"

بنابراین اصل کلی در مواجهه با سنگ صفرا، کنترل درد است؛ در این صورت چه بسا بیمار  بتواند به آسانی و بدون نیاز به جراحی به زندگی خود ادامه دهد.

توصیه‌های غذایی ضروری برای بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا

1. پرهیز از مصرف چربی و روغن (حتی روغن کنجد) فقط روغن زیتون مرغوب مجاز است آن هم در صورتی که درد را تشدید نکند.

2. پرهیز از مصرف مایعات تا یک ساعت بعد از غذا

3. درمان نفخ معده اگر وجود داشته باشد

4. شربت سرکنگبین طبیعی ترش یک لیوان نیم ساعت قبل از غذا (در صورت عطش بعد از غذا هم از همین شربت مصرف شود)

تسکین درد بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا

1. فصد باسلیق راست

2. بادکش گرم پهلوی راست (RUQ) و خلف کبد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha