سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 276281

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هزینه تربیت دانشجویان پزشکی بسیار سنگین است و بسیاری از کشورهای اروپایی از تربیت دانشجو در برخی تخصص‌ها خودداری می کنند، گفت: دولت ایران برای تربیت یک دانشجوی پزشکی عمومی سالیانه ۱۰۰ میلیون سرانه پرداخت می کند که این رقم بدون در نظر گرفتن تورم سالیانه در طول هفت سال به رقم ۷۰۰ میلیون می رسد.

هزینه تربیت یک پزشک عمومی چقدر است؟

سلامت نیوز:قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هزینه تربیت دانشجویان پزشکی بسیار سنگین است و بسیاری از کشورهای اروپایی از تربیت دانشجو در برخی تخصص‌ها خودداری می کنند، گفت: دولت ایران برای تربیت یک دانشجوی پزشکی عمومی سالیانه ۱۰۰ میلیون سرانه پرداخت می کند که این رقم بدون در نظر گرفتن تورم سالیانه در طول هفت سال به رقم ۷۰۰ میلیون می رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حمید اکبری  ضمن بیان این مطلب به میزان هزینه‌های تربیت هر دانشجوی پزشکی در طول تحصیل اشاره و اظهار کرد:  در برآورد میزان هزینه دانشجویان پزشکی اگر ما هزینه‌های دوره دیپلم را محاسبه نکنیم و فقط بخواهیم فقط هزینه دوره هفت ساله پزشکی در دانشگاه را بررسی کنیم باید گفت با توجه به زیرساخت‌های موجود ما سالیانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان سرانه تربیت یک دانشجوی پزشکی در دوره پزشکی عمومی است که این میزان با فرض ثابت بودن هزینه‌ها در طول هفت سال به ۷۰۰ میلیون تومان می رسد. البته این آمار هزینه‌ای برای سال ۹۸ بود چرا که اگر تورم افزایش یابد این هزینه نیز افزایش خواهد یافت .

وی همچنین در خصوص میزان هزینه‌های دریافتی از دانشجویان پزشکی شهریه پرداز رشته‌های پزشکی نیز گفت: دانشگاه‌ها بر اساس تصمیم هیات امنای دانشگاه این هزینه را دریافت می‌کنند اما در کل حدود ۳۰ میلیون تومان در سال از دانشجویان شهریه پرداز داخل کشور شهریه دریافت می‌کنیم، با این وجود ظرفیت پذیرش دانشجو در پردیس‌های دانشگاه‌ها در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پر می‌شود.

برنامه‌ای برای افزایش شهریه دانشجویان علوم پزشکی نداریم

دکتر اکبری به آمار دانشجویان شهریه پرداز رشته‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد این دانشجو در کشور شهریه پرداز هستند. یعنی اگر ما ۶۰۰۰ دانشجوی پزشکی جذب می‌کنیم ۱۲۰۰ نفر این افراد شهریه پرداز. در واقع وزارت بهداشت به دلیل ساختارهایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد حدود ۳۰ درصد هزینه‌های تحصیل را از دانشجویان پزشکی دریافت می کند اما اگر این دانشجویان از طریق بخش خصوصی جذب شوند هر دانشجوی پزشکی در آن شرایط باید ۱۰۰ میلیون تومان در سال هزینه پرداخت کند.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر اینکه فعلا برنامه‌ای برای افزایش شهریه دانشجویان علوم پزشکی در مهرماه جاری نداریم، گفت: معمولا روندی که برای شهریه این دانشجویان در نظر گرفته می‌شود بر اساس میزان تورم در جامعه است.

دکتر اکبری تاکید کرد: در حال حاضر در دوره تخصصی رشته‌های پزشکی دانشجوی شهریه پرداز وجود ندارد چرا که وزارت بهداشت به کار گیرنده این نیروها است و آنها موظف به گذراندن تعهد خدمت هستند.

وی با تاکید بر اینکه خروج هر دانشجوی پزشکی در کشور بسیار زیان آور است، گفت: از دست دادن نیروی متخصص در رشته‌های پزشکی در کشور هزینه جبران ناپذیری را به جامعه وارد می‌کند. در واقع ما نباید صرفا فقط همان ۱۰۰ میلیون تومان هزینه تربیت یک دانشجوی پزشکی در سال را در نظر بگیریم، چرا کهبرای تربیت یک دانشجو از دوران مدرسه هزینه‌های زیادی صرف شده و اگر یک فارغ التحصیل رشته پزشکی را از دست بدهیم متحمل زیان میلیاردی  می‌شویم.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل بالا بودن هزینه‌های تربیت دانشجویان رشته‌های پزشکی، فارغ التحصیلان این رشته‌ها در کشورهای دیگر دنیا متقاضی دارند و سریع جذب این کشورها می‌شوند و حتی خیلی از کشورهای اروپایی به دلیل هزینه‌های بالا در بسیاری از رشته‌ها سرمایه گذاری نمی‌کنند و ترجیح می دهند از کشورهای دیگر به ویژه ایران جذب نیرو داشته باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha