سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 276287

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با گلایه از عدم پرداخت اعتبار لازم برای استفاده از بالگرد در اطفاء حریق هوایی در عرصه‌های طبیعی گفت: در سال جاری آتش‌زدن پس‌چرا در زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان را به طور جد پیگیری کردیم و تعدادی پرونده نیز در استان‌ها در سطح کشور در این زمینه تشکیل شده است.

۵۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی در آتش‌ سوخت

سلامت نیوز:فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با گلایه از عدم پرداخت اعتبار لازم برای استفاده از بالگرد در اطفاء حریق هوایی در عرصه‌های طبیعی گفت: در سال جاری آتش‌زدن پس‌چرا در زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان را به طور جد پیگیری کردیم و تعدادی پرونده نیز در استان‌ها در سطح کشور در این زمینه تشکیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی گفت: در دو ماهه ابتدای سال جاری یعنی ماه‌های فروردین و اردیبهشت آمار حریق در عرصه‌های طبیعی نسبت به سال گذشته بسیار پایین بود، اما در خرداد با افزایش حریق در این عرصه‌ها مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌ها در مراتع صورت گرفته است، ادامه داد: در تیرماه نیز با افزایش حریق مواجه بودیم، البته هنوز آمارها جمع‌بندی نشده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره امکانات مورد نیاز برای اطفاء حریق در عرصه‌های طبیعی گفت: سال گذشته توانستیم تا حدودی تجهیزات انفرادی و گروهی مورد نیاز را تهیه کنیم، اما واقعیت این است که با گستره وسیع عرصه‌های طبیعی این امکانات کم است و همچنین با کمبود نیرو مواجه هستیم اما خوبشختانه با وجود کمبود امکانات  و نیرو در استان‌‌ها هم‌افزایی بین مسئولان و سازمان‌های مربوطه وجود دارد و همچنین همکاری مردم و همیاران طبیعت در بحث اطفاء حریق بسیار موثر بوده است.

عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما در سال جاری که هنوز هم حل نشده است، بحث خدمات هوایی است و در این زمینه امسال به ما کمکی از سوی سازمان‌‌‌های مربوطه نشده است و نتوانستیم هم در هلی‌برد نیرو در مناطق صعب‌العبور و هم اطفاء حریق هوایی اقدامات مناسبی داشته باشیم و دچار مشکل بودیم.

وی یادآور شد: یکی از عللی که باعث گسترش آتش در برخی مناطق می‌شد علیرغم این که نیروها آماده باش بودند و به صورت ۲۴ ساعته در عرصه‌های طبیعی حضور دارند همین نبود بالگرد برای اعزام نیرو و یا اطفاء آتش بود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره چرایی عدم این همکاری گفت: توافق‌نامه‌ای بین سازمان منابع طبیعی، مدیریت بحران کشور و وزارت دفاع منعقد شده بود و براساس این توافق‌نامه این سازمان‌ها باید هرسال بالگرد در اختیار ما قراردهند، چندسالی این همکاری وجود داشت و بسیار هم خوب بود اما امسال دولت باید اعتباری را برای این موضوع واگذار می‌کرد که گویا این اعتبار تخصیص پیدا نکرده است و وزارت دفاع نتوانست این هماهنگی را برای کمک به ما انجام دهد و این توافق‌نامه عملی نشد.

عباس‌نژاد افزود: برای ۳ سال استفاده از خدمات بالگرد این سازمان‌ها حدود ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که متاسفانه چیزی پرداخت نشده البته ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم، اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.

وی در پاسخ به این سوال که رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است استفاده از بالگرد برای اطفاء حریق در عرصه‌های طبیعی بیشتر یک کار نمایشی است، آیا شما هم این موضوع را تایید می‌کنید، تصریح کرد: نه اینطور نیست. در سال‌های گذشته ۱۶ پایگاه در کشور مشخص شده بود و هر لحظه که حریق در یک نقطه از کشور اعلام می‌شد بلافاصله با نماینده وزارت دفاع هماهنگی‌ها لازم صورت می‌گرفت و از نزدیکترین پایگاه برای ما بالگرد اعزام می‌شد و در هلی‌برد نیرو بسیار به ما از این طریق کمک می‌شود البته شاید در بحث اطفاء حریق از طریق بالگرد آن اثری را که نیروی آماده در محل دارد این روش ندارد اما در بسیاری از نقاطی که صعب‌العبور است و آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد استفاده از بالگرد بسیار موثر بود چرا که تا نیروی پیاده به محل حریق در مناطق صعب‌العبور برسد حداقل دو الی سه ساعت زمان می‌برد. اما با بالگرد می‌توانستیم نیروها را به سرعت به منطقه اعزام کنیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در خردادماه حدود ۵۰۰ هکتار جنگل و اراضی جنگلی متاسفانه دچار حریق شد.

عباس‌نژاد همچنین درباره اقدام کشاورزان به آتش‌زدن پس‌چرا گفت: بسیاری از کشاورزان متاسفانه پس‌چرا را در اراضی کشاورزی آتش می‌زنند و بعد نمی‌‌توانند این آتش را کنترل کنند و آتش گسترش پیدا کرده و به عرصه منابع طبیعی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه روشن کردن آتش در جنگل خلاف مقررات است،‌ گفت: اگر کشاورزان زمین‌های کشاورزی را آتش زده و بعد نتوانند آن را کنترل کنند، جرم محسوب می‌شود و در مواد ۴۵، ۴۶ و ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی ذکر شده است و مجازات برای متخلفان تعیین شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در سال جاری این موضوع را به طور جد پیگیری کردیم و تعدادی پرونده نیز در استان‌ها در سطح کشور در این زمینه تشکیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha