یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بی تردید موضوع تاخیر در فرآیند جمع آوری داروی لوزارتان قابل پیگیری است و اگر این تاخیر آگاهانه صورت گرفته باشد، حتماً برخورد می‌کنیم.

تاخیر وزارت بهداشت در جمع‌آوری داروی لوزارتان قابل پیگیری است

سلامت نیوز:یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بی تردید موضوع تاخیر در فرآیند جمع آوری داروی لوزارتان قابل پیگیری است و اگر این تاخیر آگاهانه صورت گرفته باشد، حتماً برخورد می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدنعیم امینی‌فرد در رابطه با سرطان زا بودن داروی لوزارتان، گفت: یکی از مواد اولیه داروی لوزارتان، نیتروزامین بوده که در سال‌های اخیر به عنوان یک ریسک فاکتوری برای سرطان شناخته شده و حدود یک سال قبل، اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا (FDA) مصرف این دارو را ممنوع کرده است. اما داروی لوزارتان هم اکنون در ایران تولید می‌شود و مواد اولیه آن را نیز از کشورهای مختلف دنیا از جمله هند وارد می‌کنیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: وزارت بهداشت مدعی است که پس از دریافت گزارش مراکز بین‌المللی مبنی بر سرطان زا بودن نیتروزامین موجود در لوزارتان، فراخوان داده و هم اکنون در حال ریکال کردن دارو است. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و جامعه علمی کشور به صورت جدی به این موضوع ورود کردند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ریکال کردن دارو در همه جای دنیا سابقه دارد و تنها مختص به ایران نیست، اظهار کرد: ریکال کردن دارو در کشورهایی که به اصول بهداشت عمومی پایبندی بیشتری دارند به مراتب بیشتر دیده می‌شود، از این رو بنده معتقدم این موضوع باید در بستر کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد تا همه ابهامات شفاف و مشخص شود.

امینی فرد ادامه داد: معتقد هستم که باید در خصوص کیفیت مواد اولیه دارو، حساسیت بیشتری داشته باشیم چرا که بیش از ۹۵ درصد داروهای مصرفی و مورد نیاز جامعه را در داخل کشور تولید می‌کنیم و از طرفی حدود ۶۰۰ میلیون دلار در کشور صرف واردات مواد اولیه دارو می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: صنعت داورسازی تقریبا در کشور ما بومی شده است، بنابراین باید برای واردات مواد اولیه دارویی از کشورهای چین و هند استانداردهای بالاتری را طلب کنیم، از طرفی انجمن‌های علمی نیز به لحاظ مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای خود باید بیشتر مراقبت کنند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات مطرح شده در رابطه با تاخیر زمانی وزارت بهداشت و درمان برای ریکال کردن داروی لوزارتان، تصریح کرد: دلایل تکنیکی تاخیر احتمالی را باید از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان جویا شویم، از طرفی باید به این مساله نیز توجه کنیم که  FDA سازمانی است که سخت گیرهای قابل توجهی دارد به نحوی که بسیاری از داروهای ممنوع شده توسط این سازمان در اروپا مصرف می‌شوند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: بی تردید موضوع تاخیر در فرآیند جمع آوری داروی لوزارتان قابل پیگیری است و اگر این تاخیر آگاهانه صورت گرفته باشد، حتماً برخورد می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha