سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 276347

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: زمانی که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می‌گیرد، فرد را دچار مشکلاتی مانند کمردرد یا بی‌حسی پا می‌کند.

دانستنی‌هایی در مورد سیاتیک

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب گفت: زمانی که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می‌گیرد، فرد را دچار مشکلاتی مانند کمردرد یا بی‌حسی پا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،محمد اکبریان، متخصص مغز و اعصاب درباره سیاتالژی اظهار کرد: درد سیاتیک یا سیاتالژی به مجموعه علائمی گفته می‌شود که در اثر تحت فشار قرار گرفتن یا تحریک شدن عصب سیاتیک حاصل می‌شود.

وی افزود: عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب نخاعی بدن است که گاهی به دلایل مختلفی از جمله دیسک کمر یا مشکلات عضلانی، دردناک می‌شود و فرد را دچار مشکلاتی مانند کمردرد یا بی‌حسی پا می‌کند.

اکبریان درباره علائم سیاتالژی بیان کرد: علائمی همچون چاقی و اضافه وزن نیز وجود دارد که استعداد ابتلا به سیاتیک را افزایش می‌دهد. افراد چاق به دلیل وزن غیراستاندارد و نامناسب، اصولا به هنگام نشست و برخاست و حتی راه رفتن فشار بیشتری را در مقایسه با افراد لاغرتر تحمل می‌کنند؛ به همین دلیل احتمال ابتلا به انقباض‌های عضلانی در آن‌ها افزایش می‌یابد واحتمال بروز سیاتیک را چند برابر می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب درباره علل سیاتالژی بیان کرد: سیاتالژی یکی از علل مهم کمردرد و درد در اندام تحتانی است و تغییرات وابسته به سن در ستون مهر‌ها شایع‌ترین علت سیاتیک است؛ که بیشتر در فاصله‌ی سنی ۳۰ تا ۵۰ سال روی می‌دهد و هر گونه فشار بر روی این عصب از جمله بلند کردن اجسام سنگین، برگشتن ناگهانی به پشت، انجام دادن ورزش‌های سنگین موجب بروز درد خفیف تا ناتوانایی و از کار افتادگی در فرد می‌شود.


وی افزود: یکی دیگر از علت‌های بروز سیاتیک فشار عضلات پشت مانند کمر و اندام تحتانی بر روی عصب‌های سیاتیک است و این عضلات عصب‌های سیاتیک را می‌پوشاند و موجب فشار آمدن بر روی عصب سیاتیک می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: با توجه به اینکه عامل اصلی سیاتیک بیرون زدگی فتق دیسک است، بنابراین سن شایع فتق دیسک در دوران میانسالی است.



اکبریان متذکر شد: درد‌ها و اسپاسم‌های عصب سیاتیک از جمله رایج‌ترین درد‌های شایع در جوامع امروزی است. امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که یک بار گرفتگی عصب سیاتیک را در زندگی تجربه نکرده باشد. این عصب اغلب به دلیل افزایش فشار، جابه جایی لگن، تخریب غشای دیسک و حتی ناراحتی‌های عصبی و فشار‌های ناشی از استرس دچار اسپاسم، انقباض و درد می‌شود.


وی ادامه داد: افرادی که درد‌های سیاتیک را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که این درد‌ها با انقباضاتی از ناحیه باسن، پشت ران تا قوزک پا همراه است و فرد مبتلا را در بیشتر موارد از حرکت و انجام فعالیت‌های روزانه ناتوان می‌سازد.

اکبریان در پایان گفت: برای درمان سیاتیک باید ابتدا علت تحریک سیاتیک را جست و جو کرد. البته درمان باید دقیقا بر اساس منشا علت انجام شود تا به قسمت‌های دیگر آسیب وارد نشود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha