چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 276416

مدیر فنی و قائم مقام مدیریت درمانگاه پرنیان قصور پزشک اورژانس این درمانگاه در «پارگی پرده گوش محمدامین ۴ ساله» را تائید کرد.

قصور پزشک در «پارگی پرده گوش محمدامین» تائید شد

سلامت نیوز:مدیر فنی و قائم مقام مدیریت درمانگاه پرنیان قصور پزشک اورژانس این درمانگاه در «پارگی پرده گوش محمدامین ۴ ساله» را تائید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمدامین معماری کودک ۴ ساله‌ای است که روز ۲۲ تیرماه سال جاری به علت درد ناشی از مسدود شدن حفره گوش با شی خارجی (مهره آبی رنگ) به درمانگاه «درنیان» واقع در خیابان شیخ هادی از مراکز درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ارجاع داده می‌شود. در معاینه اورژانسی، به دلیل سهل‌انگاری پزشک، شی خارجی به داخل گوش فشار داده می‌شود و باعث آسیب جدی به پرده تمپال و استخوانچه‌ی گوش کودک می‌شود. به علت اقدام پزشک اورژانس درمانگاه درنیان، محمدامین در بیمارستان امیراعلم بستری می‌شود و مورد جراحی قرار می‌گیرد. توضیحات پزشکِ استادِ بیمارستان امیراعلم (سهراب‌پور) مشخص می‌کند که دستکاری مهره آبی رنگ گوش کودک منجر به آسیب شدید شده است و اگر نه خروج جسم خارجی با اقدام سرپائی به مدت ربع ساعت قابل انجام بود.

پزشک بیمارستان توضیح می‌دهد که حالا مهره، به گوش میانی رسیده و باید پشت گوش محمدامین را بشکافیم، چراکه پرده گوش پاره شده و استخوانچه آسیب دیده است. پس از عمل قسمتی از پوست سر جایگزین پرده گوش می‌شود. سهراب‌پور پزشک بیمارستان با اعلام اینکه نیاز  به چند جراحی دیگر نیز وجود دارد، می‌گوید که باید ۶ ماه تامل کرد تا استخوانچه جوش بخورد و میزان افت شنوائی سنجیده شود. اگر استخوان‌ها ترمیم نشده باشند، باید مجدد تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

طبق پرونده پزشکی بیمار در بیمارستان امیراعلم که به نام «محمدامین معماری» به ثبت رسیده است، توضیح درباره بیماری وی چنین است: «محمدامین کودک چهارساله، با جسم خارجی گوش راست و دستکاری در مرکز دیگر. بیمار به هنگام بستری کانال ترماتزه و خونی داشت که هنگام معاینه زیر میکروسکوپ پرده تمپان کاملا پر خوره بود و جسم خارجی در گوش رویت شد. استخوان مالئوس گوش dislocated بود و کاملا از جای خود خارج شده بود و حالت floppy   داشت.»

قائم مقام مدیریت درمانگاه درنیان:
پزشک اورژانس قصور خود را پذیرفته است

سیده فاطمه علوی لنگرودی (مدیر فنی و قائم مقام مدیریت درمانگاه پرنیان) در این باره اظهار کرد: من شخصا پزشک اورژانس را احضار کردم و در این باره از ایشان توضیح خواستم. ایشان به بنده توضیح دادند که هنگام درآوردن مهره از گوش محمدامین، کودک تکان خورده و خودش را به عقب هل داد. او همچنین گفت که من ناراحتی محمدامین را در همان لحظه دیدم و توصیه کردم سریعا کودک را به بیمارستان ببرند. خود ایشان هم اذعان دارد که به عنوان پزشک اشتباه کرده است و ضمن تاسف از این اتفاق گفته‌اند که قصور خود را می‌پذیرند و تمام تلاش خود را جهت جبران خسارت می‌کند.

علوی لنگرودی در ادامه گفت: من حتی از پزشک اورژانس پرسیدم که چرا اقدام به این کار کرده است؟ چرا که موضوع کودک حساسیت‌های خودش را دارد و حتی در بیمارستان هم کودک خوابانده می‌شود تا تکان نخورد. البته این منع قانونی برای پزشک محسوب نمی‌شده است. از آن جهت که این امورات سرپایی مکرر تکرار می‌شوند و این اعتماد به نفس را به پزشکان می‌دهند که در این مواقع  اقدام فوری کنند، اما رفتار بدنی کودک را نمی‌شود، پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه بنا بر رفتار حرفه‌ای پزشکی،  پزشکان عمومی هیچ منعی ندارند تا از انجام اقدامات از این دست پرهیز کنند، می‌افزید: ما قانون منع دخالت در حرفه پزشکی را داریم که اگر فرد غیرپزشک اقدامی انجام دهد متهم است، این اقدام خانم پزشک اورژانس درمانگاه، قصور در اقدام محسوب می‌شود که ممکن است گاهی اتفاق بیافتد. در حقیقت پزشک کوتاهی یا اشتباه کرده است.

مدیر فنی و قائم مقام مدیریت درمانگاه درنیان ضمن تاسف برای رنجی که از این بابت بیمارشان متحمل شده است، گفت: بنده صددرصد حق را به بیمار می‌دهم. من با خود پزشک اورژانس هم که صحبت کردم، کاملا حق را به بیمار می‌دهد و از این اتفاق متاثر است. ما با سناریوی پیش‌آمده کاری نداریم. پزشک من باید احتیاط را لحاظ می‌کرد. این یک امر سرپائی است و همه دانشجویان پزشکی در دوره انترنی بارها این کار را انجام می‌دهند، اما این اتفاق احتمالا به خاطر جسم صیقلی و ثابت نبودن سر کودک این اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به جبران مالی این اتفاق، گفت: پزشکان هر کدام بیمه دارند و پزشک ما نیز خود موظف است که مسئولیت حرفه‌ای کارش را به گردن بگیرد. بنابراین از زعم جبران خسارت مالی نگرانی‌ وجود ندارد. پزشک اورژانس از قبول تقصیر طفره نرفته‌ و گفته که هر خسارتی باشد تقبل می‌کند. البته بابت رنجش و نگرانی خانواده بیمار و محمدامین هم بسیار متاسفیم و من به عنوان یک مادر  کاملا درک می‌کنم که خانم شعبانی مادر محمدامین چقدر ناراحت است.

علوی لنگرودی با تاکید بر تاسف تیم درمانی در ارتباط با این اتفاق گفت: نباید وقتی پزشک قصور خود را پذیرفته است و در جهت رضایت متضرر تلاش می‌کند، کم لطفی کرد. شخصا بنده هیچ کوتاهی دیگری جز آن قصور که در درمان اتفاق افتاد، از ایشان نمی‌بینم. پزشکی مانند مهندسی نیست و دو دوتا همیشه چهار نتیجه نمی‌دهد. این اتفاق می‌تواند، برای هر پزشکی رخ بدهد، اما من عمل هیچ کس را توجیه نمی‌کنم، ولی کسی از قصور و جبران خطای خود طفره نمی‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha