چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸

به خودتان افتخار نکنید. این اتاق منظم، جوراب‌های قدیمی که مثل جوراب‌های نو صاف روی هم چیده شده‌اند، مداد‌هایی که روی میز در یک ردیف، کنار هم قطار شده‌اند و لباس‌هایی که با توجه به رنگ و اندازه‌شان در کمد چیده شده‌اند، نشانه مرتب و خانه‌دار بودنتان نیستند.

تمیز هستید یا وسواسی؟

سلامت نیوز: به خودتان افتخار نکنید. این اتاق منظم، جوراب‌های قدیمی که مثل جوراب‌های نو صاف روی هم چیده شده‌اند، مداد‌هایی که روی میز در یک ردیف، کنار هم قطار شده‌اند و لباس‌هایی که با توجه به رنگ و اندازه‌شان در کمد چیده شده‌اند، نشانه مرتب و خانه‌دار بودنتان نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، این نظم  بیش از اندازه که در نبودش آشفته و کلافه می‌شوید، می‌گوید به یک اختلال روان‌شناختی دچار شده‌اید. اختلال وسواس فکری-عملی یا«OCD» که اگر برای درمانش تلاش نکنید، سد راه خوشحالی‌تان می‌شود. این اختلال اضطرابی در هر دوره‌ای از زندگی ممکن است سراغ‌تان بیاید و گاهی آن‌قدر شدید شود که توان عادی زندگی کردن را از دست بدهید.
 
شما هم به این وسواس دچار هستید؟
همه آدم‌های منظم یا همه کسانی که خانه‌شان را برق می‌اندازند، وسواسی نیستند. اگر شما به وسواس فکری-عملی دچار باشید و بر نظم، تقارن یا تمیزی تاکید داشته باشید، در صورت قرارگرفتن در وضعیتی که این معیارها را ندارد به‌شدت مضطرب خواهید شد. وسواس یک ویژگی فردی نیست، بلکه اختلالی است که می‌تواند زندگی را برایتان سخت کند.


وسواس فکری-عملی به نظافت یا تقارن محدود نمی‌شود و در هر فرد ممکن است به‌شکلی متفاوت خود را نشان دهد. اگر شما به نظم یا دقت آن‌قدر اهمیت می‌دهید که در نبودش زندگی برایتان آزاردهنده می‌شود، اگر مدام نگران بیمارشدن هستید و بدون آنکه پزشکتان علامت مشکوکی را مشاهده کند، آزمایش‌های پی‌درپی را تکرار می‌کنید، اگر مدام کارهایی که انجام داده‌اید را بازبینی می‌کنید تا مبادا چیزی از قلم افتاده باشد، اگر مدام به یک صدا، تصویر یا حتی کلمه خاصی فکر می‌کنید، اگر یک ترس تکراری (بدون آنکه اتفاق افتاده باشد) شما را در مورد کسی نگران می‌کند، احتمالا به این اختلال دچار هستید.

حالا وضعیت خودتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ شما تنها به تمیزی، نظم یا درست انجام شدن کارها اهمیت می‌دهید، یا اینکه نیاز مهار نشدنی‌تان به روبه‌راه بودن این موارد، زندگی را برایتان سخت کرده ‌است؟ یادتان نرود که اختلال وسواس اجباری، در آدم‌های مختلف با شدت‌های مختلف بروز پیدا می‌کند و درمان آن در مراحل اولیه، بسیار آسان‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha