خبر خوب در مورد التهاب و درد مفاصل این است که شما می‌توانید بسیاری از علائم را با تغییرات کوچکی در عادات غذایی‌تان کاهش دهید و خبر بد این که ممکن است مجبور باشید برخی از رفتارهای مورد علاقه‌تان را ترک کنید؛ اما این را بدانید که با تغییراتی در رژیم غذایی همراه با فیزیوتراپی و داروهای تجویز شده توسط پزشک داشتن یک زندگی بدون درد امکان‌پذیر است.

اگر از درد مفاصل رنج می‌برید، این مواد غذایی را نخورید

سلامت نیوز: خبر خوب در مورد التهاب و درد مفاصل این است که شما می‌توانید بسیاری از علائم را با تغییرات کوچکی در عادات غذایی‌تان کاهش دهید و خبر بد این که ممکن است مجبور باشید برخی از رفتارهای مورد علاقه‌تان را ترک کنید؛ اما این را بدانید که با تغییراتی در رژیم غذایی همراه با فیزیوتراپی و داروهای تجویز شده توسط پزشک داشتن یک زندگی بدون درد امکان‌پذیر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، درد مفاصل می‌تواند به راحتی بر تمام جوانب زندگی یک فرد تأثیر بگذارد به طوری که در انجام یک سری از وظایفش در محل کار دچار مشکل شود و یا مثلا بالا رفتن از پله‌ها برایش بسیار سخت باشد. مقابله با دردهای مزمن مفاصل دشوار است، به خصوص اگر به دنبال روش‌های غیر دارویی باشید. نکته‌ی مهم این است که به اندازه‌ی کافی تحرک داشته باشید؛ چرا که سبک زندگی یکجانشینی باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد.
خبر خوب در مورد التهاب و درد مفاصل این است که شما می‌توانید بسیاری از علائم را با تغییرات کوچکی در عادات غذایی‌تان کاهش دهید و خبر بد این که ممکن است مجبور باشید برخی از رفتارهای مورد علاقه‌تان را ترک کنید؛ اما این را بدانید که با تغییراتی در رژیم غذایی همراه با فیزیوتراپی و داروهای تجویز شده توسط پزشک داشتن یک زندگی بدون درد امکان‌پذیر است.

در ادامه‌ آمده است که اگر از درد مفاصل رنج می‌برید، باید از مصرف کدام مواد غذایی اجتناب کنید:

1. قند و شکر و شیرینی‌ها
این حقیقتی است که بدن ما به مصرف شکر تمایل دارد؛ زیرا آن هم بخش مهمی از نیاز روزانه ما می‌باشد؛ اما گفته می‌شود رژیم‌های غذایی مدرن حاوی مقادیر زیادی از آن هستند که می‌تواند به سلامت ما آسیب بزند. شکر نه تنها به علت فعل و انفعالات با چربی و پروتئین باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود، بلکه می‌تواند موجب تولید محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) شود که پیری زودرس از عواقب آن است.
بهترین راه برای دریافت قند و شکر مورد نیاز بدن مصرف میوه است؛ چرا که این مواد غذایی دارای قندهای طبیعی، همراه با مواد مغذی، انواع آنتی‌اکسیدان و فیبر هستند. شما همچنین می‌توانید مقداری محدود عسل طبیعی مصرف کنید. اما باید از محصولات تولید شده با شکر سفید تصفیه شده یا شربت ذرت با فروکتوز بالا به هر قیمتی دور بمانید. شکر در بسیاری از موارد در برچسب‌گذاری اقلام غذایی به شکل شربت ذرت، فروکتوز، ساکارز یا مالتوز در فهرست مواد تشکیل‌دهنده دیده می‌شود که باید حواستان به آن‌ها نیز باشد.

2. چربی‌های اشباع شده
حتی اگر هیچ مشکل سلامتی نداشته باشید، همیشه بهتر است از مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع اجتناب کنید؛ زیرا مصرف این مواد غذایی می‌تواند موجب بروز مشکلات متعددی از پیشرفت بیماری‌های قلبی گرفته تا بدتر شدن مفاصل شود. آیا می‌دانستید افراد مبتلا به آرتریت، در معرض خطر بالایی از بیماری‌های قلبی هم هستند؟
مطالعات متعدد نشان داده است کاهش چربی اشباع در رژیم غذایی می‌تواند موجب کاهش پاسخ التهابی بدن شود. به همین دلیل است که به افراد مبتلا به دردهای مفصلی توصیه می‌شود از مصرف گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و غذاهای سرخ شده اجتناب کنند.

مطالعات متعدد نشان داده است کاهش چربی اشباع در رژیم غذایی می‌تواند موجب کاهش پاسخ التهابی بدن شود. به همین دلیل است که به افراد مبتلا به دردهای مفصلی توصیه می‌شود از مصرف گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و غذاهای سرخ شده اجتناب کنند

3. شیرین‌کننده‌های مصنوعی
از آنجایی که ما قبلاً از شما خواسته بودیم شکر را حذف کنید، این مورد ممکن است کمی سخت به نظر برسد؛ اما این را بدانید که جایگزین کردن شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز برای درد مفاصلتان راهکار بهتری نیست. آسپارتام به دلیل ایجاد مشکلات سلامتی به خوبی شناخته شده است و گفته می‌شود که می‌تواند منجر به آرتروز حتی در افرادی که قبلاً آن را نداشته‌اند، شود.
شیرین‌کننده‌های مصنوعی در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند، بدین معنا که هیچ چیز طبیعی و مغذی در مورد آن‌ها وجود ندارد و بدن شما حتی ممکن است آن‌ها را به عنوان غذا نشناسد! و همین امر سبب شود که در برابر آن حالت دفاعی بگیرد و باعث التهاب دردناک شود. شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام و سوکرالوز اغلب در نوشابه‌های رژیمی، آدامس‌ها و آب‌نبات‌های بدون قند و پودینگ های رژیمی یافت می‌شوند.
بهترین جایگزین برای شکر، استویا است که یک شیرین‌کننده گیاهی است.

4. مواد غذایی حاوی امگا 6
با این که اسیدهای چرب امگا 6 در مقادیر کم مفید هستند؛ اما امروزه اکثر محصولات غذایی موجود در فروشگاه‌ها حاوی مقادیر زیادی از آن‌ها هستند که این خوب نیست؛ زیرا مشخص شده که مقادیر زیاد امگا 6 باعث التهاب می‌شود و در نتیجه دردهای مفصلی را به دنبال خواهند داشت. برای مقابله با اثرات منفی گفته شده و خواص ضدالتهابی باید تعادل مناسبی بین اسیدهای چرب امگا 6 و اسیدهای چرب امگا 3 برقرار شود. اسیدهای چرب امگا 3 را می‌توانید در مواد غذایی مانند آووکادو، ماهی، آجیل، دانه‌های کتان، دانه کدوتنبل و روغن زیتون پیدا کنید.
از آنجایی که دریافت بیش از حد امگا 6 می‌تواند درد مفصلی ایجاد کند، بهتر است از اغلب گوشت‌های قرمز و روغن‌هایی که از ذرت، بادام زمینی، سویا، آفتابگردان و گلرنگ تهیه می‌شوند دوری کنید؛ زیرا آن‌ها دارای دوزهای بالایی از امگا 6 هستند. همچنین هنگام خرید از سوپرمارکت‌ها اطمینان حاصل کنید که برچسب مواد غذایی حاوی این نوع روغن‌ها مانند سس مایونز، سس سالاد و ... را به دقت می‌خوانید.

5. محصولات لبنی
شما هم حتما شنیده‌اید که نوشیدن شیر برای استخوان‌ها مفید است و این به دلیل پروتئین و کلسیم موجود در آن است که استخوان‌ها به آن نیاز دارند. از سوی دیگر، محصولات لبنی حاوی پروتئین‌های خاصی هستند که می‌توانند در برخی افراد موجب تحریک بافت اطراف مفاصل شوند. با این که شیر بسیار مغذی است؛ اما آنچه عجیب به نظر می‌رسد این است که هضم آن با افزایش سن نسبت به دوران کودکی به سختی انجام می‌شود.
اگر لبنیات را بدون هیچ مشکلی مرتب مصرف می‌کنید، نیازی نیست آن را حذف کنید؛ اما اگر دچار درد مفاصل هستید، ممکن است بخواهید مدتی از آن فاصله بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که آیا دلیل درد و رنج شما این ماده‌ی غذایی است یا خیر. پروتئین‌های غیرالتهابی را می‌توانید از غذاهای دیگری چون اسفناج، کینوآ، کره‌ی آجیل‌ها، توفو، عدس و لوبیا دریافت کنید.

6. نمک
مصرف بیش از حد نمک (یا سدیم) می‌تواند منجر به بسیاری از مسائل بهداشتی ناشی از احتباس آب و فشارخون بالا، از جمله درد مفاصل شود. بدن شما برای روانکاری و نرمی مفاصل نیاز به توازن مناسبی از مایعات دارد اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند موجب التهاب و ورم مفاصلتان شود که به تبع آن درد زیادی هم خواهد داشت.
از آنجایی که رژیم‌های غذایی مدرن حاوی مقدار زیادی نمک است، مهم است که از هله‌هوله‌ها و فست فودها دوری کنید. اگر آرتریت دارید و کورتیکواستروئید (کورتون) مصرف می‌کنید، احتمالاً پزشکتان توصیه کرده است که مصرف نمک را خیلی کم و یا به طور کامل حذف کنید زیرا این دارو به طرز عجیبی موجب احتباس نمک در بدن می‌شود.

7. کربوهیدرات‌های تصفیه شده
نتیجه‌ی پالایش دانه‌های کامل، از بین رفتن مواد مغذی موجود در آن‌هاست که موجب می‌شود آنچه باقی بماند فاقد فواید سالم آن دانه‌ها باشد. حالا این سؤال پیش می‌آید که شما با مصرف این آردهای سفید چه چیزی را وارد بدنتان خواهید کرد؟ آرد سفید نه تنها شاخص گلیسمی بالایی دارد که قند خون را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش سیتوکین‌ها نیز می‌شود که عامل ایجاد التهاب در بدن هستند.
این که آرد سفید تصفیه شده را به طور کامل از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، کار دشواری است؛ زیرا این دسته از مواد غذایی هم به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما تا جایی که می‌توانید از مصرف آن‌ها پرهیز کرده و غذاهایی که به طور معمول با آرد تصفیه شده تهیه می‌شوند مانند نان، پاستا و دسرها را با انواع دیگر بر پایه‌ی سبزیجات یا گندم کامل جایگزین کنید.

8. برخی افزودنی‌های غذایی مانند مونوسدیم گلوتامات
از آنجا که مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی غذایی مبتنی بر نمک است، می‌تواند موجب اثرات مشابه مانند احتباس آب و التهاب شود. این افزودنی از راه‌های مختلف مانند مصرف غذاهای فرآوری شده، سس‌های سالاد، گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس کالباس، سوپ‌های آماده و خیلی از مواد غذایی آماده و نیمه آماده‌ی دیگر وارد بدن ما می‌شود چرا که به وفور در مواد غذایی صنعتی برای تقویت طعم مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مصرف مقداری از آن در این دوره و زمانه اجتناب‌ناپذیر است که متاسفانه مفاصل شما هزینه‌ی آن را پرداخت خواهد کرد. بدین منظور می‌توانید از برخی مواد غذایی طبیعی برای تسکین آرتریت مانند زنجبیل به صورت تازه و یا پودرشده استفاده کنید.

9. غذاهای فراوری شده
از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند محصولات پخته شده صنعتی، وعده‌های غذایی بسته‌بندی شده و فست فودها اجتناب کنید. این موارد حاوی چربی‌های ترانس هستند که برای کمک به نگهداری‌شان از آن‌ها استفاده می‌شود. چربی‌های ترانس باعث التهاب سیستمیک می‌شوند. برای پرهیز از مصرف چربی‌های ترانس باید از همه‌ی مواد غذایی حاوی روغن‌های هیدروژنه هم اجتناب کنید.

10. الکل
لازم به توضیح نیست که الکل مضرات بی‌شماری دارد و یکی از آن‌ها برای افراد مبتلا به مشکلات مرتبط با مفاصل است. مصرف الکل می‌تواند منجر به نقرس شود که نه تنها بسیار دردناک است، بلکه حرکات را نیز محدود می‌کند.
الکل همچنین دیورتیک است که موجب دهیدراته شدن بدن و در نتیجه منجر به التهاب می‌شود. علاوه بر این، اگر فردی برای این مشکلات، دارویی مصرف می‌کند، باید بداند که مصرف همزمان برخی داروها با الکل ممکن است عوارض غیرقابل جبرانی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha