یک متخصص گوش و حلق بینی گفت: نوعی بیماری حاد باکتریایی با ایجاد اختلال در مسیر گلو برای کودکان و افراد مسن مشکل‌زا می‌شود.

بیماری که موجب اختلال در مسیر گلوی افراد می‌شود + راه درمان

سلامت نیوز:یک متخصص گوش و حلق بینی گفت: نوعی بیماری حاد باکتریایی با ایجاد اختلال در مسیر گلو برای کودکان و افراد مسن مشکل‌زا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،علیرضا مصباحی متخصص گوش وحلق بینی، درباره علل بروز دیفتری اظهار کرد:هنگامی که باکتری کورینه باکتریوم دیفتریا به بدن انسان راه پیدا کند شخص دچار بیماری حاد باکتریایی بسیار مسری و کشنده  به نام دیفتری یا خناق می‌شود.

وی افزود: اکثر کودکان و افراد مسن مبتلا به این بیماری دچار مرگ  می‌شوند؛  دیفتری به وسیله تماس فیزیکی مستقیم یا ورود ذرات معلق در هوا به دستگاه تنفس انتقال می‌یابد.

مصباحی درباره علائم این نوع بیماری گفت:مشکلات تنفسی در دیفتری بعد از ۲ الی ۵ روز بروز پیدا کرده و قبل از این مدت به صورت نهفته است؛ علائمی نظیر خستگی، تب، گلو درد ومشکل بلع غذا هم در این بیمار دیده می‌شود؛ در کودکان علائمی چون تهوع و استفراغ و لرز و تب شدید نیز مشاهده می‌شود .

وی در ادامه گفت: علاوه بر عفونت وعلائم ظاهری ممکن است علائمی چون بی‌اشتهایی و زرد رنگی و ضربان تند قلب نیز مشاهده شود؛ این علائم به دلیل سمی است که باکتری‌ها ترشح می‌کنند.


دیفتری پوستی چیست؟

مصباحی متذکر شد: نوعی از دیفتری به نام دیفتری پوستی ممکن است براثر عفونت‌های ثانوی بیماری‌های قبلی پوستی رخ دهد، علائم دیفتری پوستی بعد از ۷ روز بروز بیماری عادی پوستی در افراد دیده می‌شود.


مصباحی درباره تشخیص دیفتری اظهار کرد :بعد از تشخیص بیماری دیفتری در کودک یا فرد بالغ آلوده ،یک ضد سم اختصاصی به وی داده می شود؛ این ضد سم، سموم موجود در گردش خون را خنثی می کند؛ ضد سم ممکن است به صورت داخل رگی یا عضلانی تجویز شود اما در ابتدا برای اطمینان از عدم حساسیت فرد به ضد سم حتما باید تست حساسیت پوستی انجام شود.

وی درباره پیشگیری دیفتری از طریق ایمن سازی گفت: این بیماری کاملا قابل پیشگیری است؛ همان‌طور که هر زمان واکسیناسیون عمومی جدی گرفته شود شیوع دیفتری نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند .

متخصص گوش و حلق بینی درباره درمان این نوع بیماری گفت :پنی سیلین یا اریترومایسین از آن دسته آنتی بیوتیک هایی هستند که در درمان دیفتری کاربرد دارند؛ آنتی بیوتیک باعث کاهش زمان مسری بودن بیماری می شود. برای جلوگیری از انسداد تنفسی مقداری از غشا خاکستری و ضخیم موجود در گلو را خارج می کنند.

                                                                          
                                                          
                                             
                                     
                                             
                                         

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha