دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 276808

هپاتیت C بیماری خطرناکی است که حتی خطر مرگ به دنبال دارد، اما می‌توان با سبک زندگی سالم آن را مدیریت کرد.

چگونه از هپاتیت C جان سالم به در ببریم؟

سلامت نیوز:هپاتیت C بیماری خطرناکی است که حتی خطر مرگ به دنبال دارد، اما می‌توان با سبک زندگی سالم آن را مدیریت کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، هپاتیت C نوعی عفونت است که عمدتا کبد و غدد داخلی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما همین بیماری خطرناک هم با رعایت سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب قابل کنترل است.


مصرف خوراکی‌های سالم برای کبد
رژیم غذایی مخصوصی برای بیماری هپاتیت C وجود ندارد، اما رهنمودهایی نشان می‌دهند که باید از کبد محافظت کرد تا بتوان در برابر این بیماری کمترین آسیب را دید مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات سالم استفاده از غلات به جای غذا‌های آماده و مصرف حبوبات و پروتئین به جای گوشت قرمز در حفظ سلامت کبد تاثیر به سزایی دارد.

مصرف غذا‌های سرخ کردنی و چرب باعث آسیب به این اندام بدن می‌شود همچنین کالری زیادی هم به بدن نمی‌رساند؛ حفط سلامت کبد ضمن جلوگیری از دیابت خطر حملات جدی هپاتیت C را هم کاهش می‌دهد.

در مصرف دارو‌ها و مکمل‌ها آگاهانه برخورد کنید
هضم دارو‌ها و مکمل‌های دارویی در کبد انجام می‌شود بنابراین باید نسبت به مصرف دارو‌ها آگاهانه برخورد کرد و در مصرف آن با پزشک مشورت داشت.
 
مصرف استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و دیگر مسکن‌ها تا زمانی که به کبد آسیب نرساندند منع مصرف ندارند در غیر این صورت نه تنها بعد درمانی نداشته بلکه برای سلامت بدن هم مضر هستند.

برخی مطالعات نشان می‌دهد بعضی مواد مخدر در بروز ابتلا به هپاتیت C نقش بسزایی ایفا می‌کنند.


علائم هشداردهنده را جدی بگیرید
 
برخی عوارض و مشکلات مانند احساس ضعف، درد و کاهش وزن باید جدی گرفته شود چرا که ممکن است زنگ خطر ابتلا به هپاتیت C باشد.

تحرک را فراموش نکنید
ورزش کردن بهترین راه برای مقابله با استرس و حتی ضعف جسمانی بدن است، اما باید ورزش‌های استاندارد انجام داد تا نتایج قابل قبولی بگیریم.

افراد مبتلا به هپاتیت C باید این گزاره را به شدت در زندگی خود مورد توجه قرار دهند و در طول هفته ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.
 
ضعف بدن یکی از علائم هشدار دهنده رایج برای ابتلا به هپاتیت C است بنابراین افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند باید به حفظ انرژی خود توجه داشته باشند. نوشیدن آب زیاد آشتی با طبیعت و رژیم غذایی مناسب به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

خواب ناکافی ممنوع !
بزرگسالان باید به طور معمول ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابند اگر فردی دچار بی خوابی یا کم خوابی است باید از مصرف کافئین بپرهیزد ورزش را در دستور کار قرار دهد و ۱ ساعت پیش از خوابیدن از از نگاه کردن به صفحه مانیتور و تلفن همراه اجتناب کند.

داشتن ساعت خواب منظم و اتاق مناسب و آرام برای خوابیدن به کیفیت هر چه بهتر خواب کمک می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha