سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

چند وقتی است که از سوی مردم اعتراضات گسترده‌ای در رابطه با آقازادگانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند صورت گرفته است. از جمله قوانینی که در اکثر مواقع توسط چهره‌های سیاسی داخلی و خارجی کشور و همچنین بستگان دور و نزدیک آن‌ها راعایت نمی‌شود قوانین راهنمایی و رانندگی است! دیپلمات‌های مقیم کشور هم که به قول خودشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردارند و در پی آن هرگونه قانون‌شکنی را حق مسلم خود می‌دانند.

ویژه‌خواری در کف خیابان!

سلامت نیوز: چند وقتی است که از سوی مردم اعتراضات گسترده‌ای در رابطه با آقازادگانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند صورت گرفته است. از جمله قوانینی که در اکثر مواقع توسط چهره‌های سیاسی داخلی و خارجی کشور و همچنین بستگان دور و نزدیک آن‌ها راعایت نمی‌شود قوانین راهنمایی و رانندگی است! دیپلمات‌های مقیم کشور هم که به قول خودشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردارند و در پی آن هرگونه قانون‌شکنی را حق مسلم خود می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی‌ هم که تا پایشان به مجلس باز می‌شود سوار بر خودروی پرشیای خود که در اکثر مواقع مشکی است، کل قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا می‌گذارند تا زودتر به مقصد مورد نظر برسند! با این وجود روز گذشته رئیس پلیس راهور پایتخت از ممنوعیتی برای خودرو‌های دیپلماتیک و سیاسی سخن گفته که پیش‌تر هم درباره آن الزاماتی در نظر گرفته شده بود اما جامه عمل نپوشیده بود.

>خط و نشان پلیس برای سیاسیون و دیپلمات‌ها
روز گذشته سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور پایتخت در خصوص عبور خودروهای سیاسی و دیپلماتیک از خطوط ویژه گفته بود: «خودروهای سیاسی و دیپلماتیک اجازه تردد در خطوط ویژه را ندارند.

دیپلمات‌ها به هیچ وجه حق استفاده از خطوط ویژه را ندارند. صرفاً بنابر توافقی که با وزارت‌خارجه شده است قرار شد فقط ماشین شخص سفیر در زمان حضور سفیر با داشتن پرچم که در جلو ماشین نصب می‌شود اجازه تردد از خطوط ویژه را داشته باشد.

بقیه خودروهای سیاسی و دیپلماتیک حق تردد در خطوط ویژه را ندارند؛ ما به همکارانمان اعلام کرده‌ایم که در صورت مشاهده، خودروهایی را که وارد خطوط ویژه می‌شوند با ثبت مشخصات از مسیر خارج کنند؛ چرا که یک‌سری روابط بین‌الملل وجوددارد و وزارت خارجه آنها را تنظیم می‌کند و ما ماهانه این اطلاعات را در اختیار وزارت خارجه قرار می‌دهیم تا از طریق دیپلماتیک به آنها تذکر داده‌ شود.»


با این حال مصونیت دیپلماتیک و روابط بین کشور‌ها سبب شده تا دیپلمات‌های داخلی کمتر توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشند.

>نقض قانون توسط دیپلمات‌ها
مصونیت دیپلماتیک موضوعی است که برای همه دیپلمات‌ها در نظر گرفته می‌شود، در واقع این موضوع گونه‌ای از مصونیت قانونی است که دو کشور در قبال یکدیگر متعهد می‌شوند دیپلمات‌ها و مقامات ارشد دولتی یک‌دیگر را تحت تعقیب قانونی قرار ندهند. همین موضوع هم سبب شده که دیپلمات‌ها در داخل کشور خیلی از قوانین به ویژه قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض کنند! این در حالی است که بار‌ها و بارها تذکراتی در این خصوص از سوی پلیس راهور ناجا مطرح شده است.


سال 92 بود که سردار حسین رحیمی، ‌رئیس پلیس وقت راهور تهران ضمن اشاره به نحوه برخورد پلیس با تخلفات رانندگی خودروهای پلاک سیاسی، از ارائه گزارش تخلفات دیپلمات‌ها به اداره کل تشریفات وزارت امور خارجه خبر داده و گفته بود: «برخورد پلیس با تخلفات خودروهای دارای پلاک سیاسی بر اساس پروتکل تنظیم شده میان وزارت خارجه کشورمان و کشور متبوع انجام می‌شود.

رسیدگی به تخلفات خودروهای پلاک سیاسی همچون سایر خودروها و پلاک‌های ملی نیست، پلیس راهور تخلفات رانندگی این خودروها را به اداره کل تشریفات وزارت امور خارجه و پلیس دیپلماتیک گزارش می‌دهد.»

او همچنین در واکنش به نحوه برخورد پلیس با تخلفات آشکار همچون پارک در اماکن ممنوعه گفته بود: «پلیس در برخورد با چنین تخلفاتی قطعاٌ خودرو را با جرثقیل حمل کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند و علاوه بر آن گزارش این تخلف را نیز به اداره تشریفات وزارت امور خارجه ارئه خواهد داد.»


اما آنچه مشخص است این است که نقض قوانین راهنمایی و رانندگی تنها به دیپلمات‌ها خلاصه نمی‌شود و خیلی از شخصیت‌های سیاسی داخل کشور به ویژه نمایندگان مجلس نیز این قوانین را نقض می‌کنند.


>نمایندگان مجلسی که قانون را نقض می‌کنند!
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی در ترافیکی سنگی در یکی از اتوبان‌های سطح شهر گیر افتاده‌اید مشاهده کنید که یک خودرو با پلاک سیاسی که در بیشتر مواقع یک پرشیای مشکی‌رنگ است، در حالی یک چراغ گردون در جلو ماشین نصب کرده راه خود را از سایرین جدا کرده و خط ویژه را برای طی کردن ادامه راه انتخاب کند تا به ظن خودش از ترافیک نجات یابد! البته که این کار برای همه افراد جامعه ممنوع است، فرق نمی‌کند نماینده مجلس باشد یا یک مقام عالی‌رتبه سیاسی، در قوانین راهنمایی و رانندگی تنها خودرویی که حق ورود به خطوط ویژه را دارد خودرو‌های امدادی آن هم در حین انجام عملیات هستند.

با این وجود انگار عبور از خطوط ویژه برای سیاسیون به ویژه نمایندگان مجلس یک کار کاملا عادی تلقی می‌شود یا شاید هم فکر می‌کنند که در صورت جریمه شدن، با حقوق‌های کلانی که به عنوان نماینده مجلس به آن‌ها تعلق می‌گیرد جریمه‌اش را پرداخت می‌کنند! با این حالا موضوعی که محرز است این است که این موضوع نقض صریح قانون است و جالب است که چطور مسئولی که به عنوان نماینده مردم، وظیفه قانونگذاری را بر عهده دارد خودش قانون را نقض می‌کند!

>سیاسیون داخلی را دریابید
بارها و بارها تصادفات جاده نمایندگان مجلس فاجعه‌هایی به‌وجود آورده و حتی در برخی موارد سبب فوت برخی افراد شده است، فوت محمدعلی حسین‌زاده نماینده مجلس در دوره دهم بر اثر تصادف گواه همین موضوع است.

با این وجود آنچه مسلم است این است که تعداد نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی داخلی بیش از تعداد دیپلمات‌ها است و اکثر تخلفات رانندگی توسط همین افراد صورت می‌گیرد. بنابراین به نظر می‌رسد پیش از اینکه به تخلفات دیپلمات‌ها توجه شود باید فکری به حال تخلفات شخصیت‌های سیاسی داخلی کرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha